Min personliga uppfattning är att man skall undvika hus med boyta under marknivå. Detta gäller då äldre hus, före typ 2000.

De grundkonstruktioner som användes på den tiden är nästan undantagslöst riskkonstruktioner vad gäller fukt. Dagens konstruktion med frigolitisolering under grunden, verkar ju fungera (allt nytt är inte dåligt), sedan skulle jag rent lekmannamässigt vara lite fundersam över hur frigoliten åldras. Jag undrar lite om alla hus vi bygger idag kommer att få sättningsskador om typ 50 år när frigoliten når någon åldersgräns...


Själv har vi ett 30- talshus med källare. Men det är då en källare med putsade väggar, där rummen används som förråd, tvättstuga, snickarverkstad osv. Vi har ett rum med uppreglat golv (ligger i planen att byta), men det använder jag som kontor för min firma, och jag jobbar nästan uteslutande ute hos kunder. Så jag vistas rätt korta tider i det rummet.
 
  • Gilla
Bygger i betong och 1 till
  • Laddar…
Och min personliga uppfattning är tvärtom, köper man ett källarhus så får man mycket mer hus för pengarna. Ett hus med 130 kvm ovan mark med källare brukar kosta lika mycket som ett 130 kvm hus utan källare. Visst ingår fukt i en källare, men så länge som man accepterar att källaren är en källare så är det inga större problem. Rum som förråd, tvättstuga, verkstad mm är viktiga rum, då just förvaring ofta är en bristvara i hus. Har man en bra förvaring kan resten av huset vara mindre, och en välfungerande klädvårdsanläggning sparar mycket tid i vardagen.

Vill man inte ta kostnaden för en dränering så kan klimatet i en källare göras mycket bättre med avfuktare. Och med nålfiltsmattor kan man få golven att kännas hyfsat varma till en billig peng. Och med ett nivellgolv så får man det schysst. Källaren kanske inte passar jättebra som boyta, men då framförallt beroende på avsaknaden av hälsosamt dagsljus.
 
  • Gilla
ichigo och 4 till
  • Laddar…
Jag tror att Pelpet och Hempularen egentligen är rätt överens. Vad tror ni andra? /LOB
 
  • Gilla
xdigger och 1 till
  • Laddar…
Ja med den planlösningen som detta hus hade så var det tänkt att och barnen skulle bo i källaren. Det kändes väldigt olustigt med tanke på de fel och brister vi upptäckte.

Kollar man även på trådar här på forumet om försäkringar och Anticimex osv. så verkar det vara liten chans att få speciellt mkt ersättning vid ev. skada.

Det tråkiga med det var ju att man här totalrenoverat hela källaren och buden låg i nivå med detta till det facila priset av 5,55 miljoner. Skulle gissa på att en renovering av källarplan med kaklade badrum med omgrävning av dränering skulle gå loss på rätt mkt pengar. (Minst 300'-400')


Nej det blir annat hus.
 
O
Rätt beslut att inte köpa huset! Man ska inte stressa fram ett beslut. Gå på magkänslan, den har räddat många!
Även om det känns surt när det går som det gör.... Jag själv förlorade precis en budgivning på ett hus, det kändes lite tufft men eftersom skadeglädje är den ända sanna glädjen :p Tröstar jag mig med att jag var med och trissade upp priset ordentligt för köparen... eller så tänker man mer "mänskligt" att man hjälpe säljaren att få ut mer pengar för sitt hus!

Jag köper gärna ett hus med källare, men jag vill inreda den själv. Man ska inte vara beroende av källaren för att få plats i huset. Sedan så litar jag inte på att folk vet vad dom gör när de inreder en källare....
 
lob skrev:
Jag tror att Pelpet och Hempularen egentligen är rätt överens. Vad tror ni andra? /LOB
Jo det stämmer nog, jag läste hempularens inlägg lite dåligt. Fast vi fokuserar på lite olika saker, det jag vänder mig emot är framförallt bristen på dagsljus - inte klimatet.

På sommaren skulle jag dock med glädje flytta sovrummet till en källare.
 
Efter vi backat av affären ringde tvåan i budgivningen och fick alla brister vi hittat och prutar nu på huset..


Vårt sista bud var 50k över deras och nu prutar de ännu mer... då finns det helt plötsligt lite budget till att göra saker, men ändå.
 
A
Jag tänkte bara lyfta fram första svaret i denna tråd eftersom jag tycker det var bra, "Efter erfarenheten från ungefär sex miljoner husvisningar i stockholmstrakten med min husletande släkting låter det som du köpt ett helt normalt standardhus."

Jag har inte undersökt sex miljoner hus, men kanske fem miljoner. Utifrån din beskrivning låter det som klart bättre än genomsnittshuset med den åldern. Herrejösses vilka hemmapul som finns där ute, och herrejösses vilka ännu sämre besiktningsprotokoll som finns. Ni verkar ju som tur är ha väldigt bra koll på läget, hoppas ni hittar något bra.
 
Jo det finns hur mycket junk som helst inser jag...
Skillnaden här var väl att huset var beg. hus som flyttades från mässa till tomten och fuskbyggdes ihop och stod utan tak i nåt år. Sen tog den här killen över har byggt om allt utom grunden o centrala delar av stommen.
Allt enligt sitt eget huvud.

Hoppas också vi hittar nåt bra ;( men det finns mkt junk där ute helt klart.
 
Redigerat:
hempularen skrev:
Min personliga uppfattning är att man skall undvika hus med boyta under marknivå. Detta gäller då äldre hus, före typ 2000.

De grundkonstruktioner som användes på den tiden är nästan undantagslöst riskkonstruktioner vad gäller fukt. Dagens konstruktion med frigolitisolering under grunden, verkar ju fungera (allt nytt är inte dåligt), sedan skulle jag rent lekmannamässigt vara lite fundersam över hur frigoliten åldras. Jag undrar lite om alla hus vi bygger idag kommer att få sättningsskador om typ 50 år när frigoliten når någon åldersgräns...


Själv har vi ett 30- talshus med källare. Men det är då en källare med putsade väggar, där rummen används som förråd, tvättstuga, snickarverkstad osv. Vi har ett rum med uppreglat golv (ligger i planen att byta), men det använder jag som kontor för min firma, och jag jobbar nästan uteslutande ute hos kunder. Så jag vistas rätt korta tider i det rummet.
Frigolit som varumärke försvann för många år sedan. Däremot använder man idag cellplast till mycket i husbyggnad. Varför skulle ett ickeorganiskt material som cellplast orsaka sättningsskador? Den enda påverkan på materialet är fukt och tryck.

En källare som byggs eller renoveras enligt den nya normen med 200mm kappilärbrytande och isolerande cellplast innebär inte sämre inomhusklimat än övrig boyta om man har fungerande ventilation och uppvärmning.
 
pelpet skrev:
På sommaren skulle jag dock med glädje flytta sovrummet till en källare.
Trådämnet är ju avklarat så det gör kanske inte så mycket att den spårar lite...så jag ville bara uttrycka hur fantastiskt det är att vi människor är så olika. En del skulle aldrig i livet köpa ett hus med källare på grund av riskkonstruktioner, fukt och spindlar som husdjur medan andra ser det praktiska med en källare och oroar sig inte så mycket för de ev. risker som finns.

Personligen har jag efter husköpet (för 1 1/2 år sedan) insett vilken tur vi hade att huset vi valde att köpa har källare. När vi var på visningar var inställningen till källare varken bu eller bä, det var ingen deal breaker t något håll.

Nu blev det ett enplanshus med källare och vi är så glada för detta! På vintern myser vi verkligen där nere i vår härliga gillestuga med vedkassetten samt med bastun. Jag har mitt garage (som jag ursprungligen ville ha fristående men nu älskar att ha i huset eftersom jag inte behöver lämna huset för att snickra eller greja med mina små projekt) och vi har ett gästrum som ger avskildhet för gäster och oss själva.

Gästrummet är kanske det som är största tillgången även för mig genom att det är svalt året om! Sovrummet på markplan ligger i söderläge och blir fruktansvärt varmt på sommaren, vilket nästan kan ge mig lite panik. När vi inte har gäster flyttar jag därför ned i gästrummet där temperaturen ligger under 20° även om det är 35° utomhus. När det var som varmast förra sommaren var känslan underbar att, efter en lång dag i solen, känna den svala luften möta en halvvägs ned i trappan!

Älskar man värme behövs ingen källare...älskar man svalka är källare nästan ett måste (om man inte skaffar AC förstås...men det är dyrt och miljöovänligt, åtminstone jämfört med en naturligt sval källare!).

Visst är det bra att några resonerar som vi och som pelpet ,samtidigt som andra resonerar som hempularen...om inte skulle väldigt många hus vara omöjliga att sälja! (y)
 
  • Gilla
Kire_78 och 3 till
  • Laddar…
Vi har också en tegelvilla från sextiotalet med källare. Vi följde besiktningsmannens rekommendation och satte in en avfuktare och höjde tempraturen till arton grader i källaren. Då blev miljön hel ok. Efter att vi sedan satt in luftluft-pump blev det riktigt bra! Vi har inget organiskt, inga reglade golv. Man får ha tofflor! Mycket nöjda med den stora biytan!
 
Ang. Källare.
Vi har ett hus från 1956. Jag bilade upp golvet och grävde ur 30cm, isolerade med kapilärbrytande cellplast(20cm) och armerade, la golvvärme och gjöt nytt golv. Det tar hyfsat lång tid. På 25m2 la jag 100 arbetstimmar innan bilen med betong anlände. Men nu har vi fina rum i källaren
 
lassaserik skrev:
Ang. Källare.
Vi har ett hus från 1956. Jag bilade upp golvet och grävde ur 30cm, isolerade med kapilärbrytande cellplast(20cm) och armerade, la golvvärme och gjöt nytt golv. Det tar hyfsat lång tid. På 25m2 la jag 100 arbetstimmar innan bilen med betong anlände. Men nu har vi fina rum i källaren
Det blir ju bättre, men jag har ändliga resurser och lägger hellre pengarna/tiden på annat. Varma golv i källaren känns inte så viktigt om det inte skall vara varje dag-sovrum, och de gör sig ju ändå inte så bra i källaren.
 
Jag skulle aldrig trivas i ett hus av idag. Biyta verkar vara något man helt glömt bort. Jag har 125m2 biyta i form av källare. Garage, tvättstuga med separat torkrum, riktigt pannrum, förråd, verkstadsdel och gillestuga som snart ska bli pojkrum och gym. Hur får man plats med sånt i ett hus av idag när tomterna ska vara 300m2 och husen enplans eller tvåplans utan källare i formen av en sockerlåda?
 
  • Gilla
Paxman och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.