Finns det någon praxis för höjdplacering av vägg belysning i trappa?

Mått mätt från trappsteg till lampan på väggen

Någon som har erfarenhet av vad som känns för lågt eller för högt?
 
Sätt den där du tycker att det blir snyggast. Jag har en på ca 2 m över steget i "bakkant" i en U-trapp. Sedan bero det lite på hur armaturen ser ut.
 
elmont skrev:
Sätt den där du tycker att det blir snyggast. Jag har en på ca 2 m över steget i "bakkant" i en U-trapp. Sedan bero det lite på hur armaturen ser ut.
2m låter för mig ok. Problemet är att elektrikern tog ett eget beslut och har satt en dosa 160 cm upp från trappsteg och jag är tveksam till om det blir bra.. Blir jobbigt att flytta nu men blir värre senare...
 
Den bör ju minst sitta så att man inte slår huvudet i den.
 
Finns det inte någon standard höjd?
 
Absolut! lägst 2200 mm över trapplan eller trappsteg enligt standarden. Givetvis ska belysningen även nå alla trappsteg.
 
2,2 m låter väldigt högt. Det är väl många innertrappor där man inte har den "takhöjden".

Om man sätter en lampa, jag förmodar att det är en väggmonterad plafond som avses, nära yttervinkeln på en vinklad trappa så är det väldigt liten risk att man går på den. Och den lyser både upp och ner i det vinklade trapploppet.
Då är nog 1,6 meters höjd rätt lagom.

Så hade jag det i 12 år, och det funkade fint.

En sådan här armatur menar jag, ungefär:
155240_image1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://www.lightnow.se/bellalite-wl-103-e14/2724-0

(Fast denna var inte så snygg)
 
Vi har ett rörutlopp för trappbelysning, 32 cm från ytterhörn och 133 cm över trappsteg, trappan är som ett L och det är på den långa sidan rörutloppet är. Väggen är betongkällaryttervägg.
 
Redigerat:
Bo.Siltberg skrev:
Absolut! lägst 2200 mm över trapplan eller trappsteg enligt standarden. Givetvis ska belysningen även nå alla trappsteg.
Vart har du hittat detta mått? Jag har googlat på allt jag kommit på men inte ens hittat en rekommendation....
 
Demmpa skrev:
Vi har ett rörutlopp för trappbelysning, 32 cm från ytterhörn och 133 cm över trappsteg, trappan är som ett L och det är på den långa sidan rörutloppet är. Väggen är betongkällaryttervägg.
Du tycker inte det känns lågt ? eller kanske blir det mer "rätt" än 160cm...

.. svårt det här....
 
doohan99 skrev:
Vart har du hittat detta mått? Jag har googlat på allt jag kommit på men inte ens hittat en rekommendation....
SS 437 01 02

7.8.1.2 Inkopplingspunkter för belysning

Inkopplingspunkter för belysning ska finnas på varje trapplan samt i trappa om den har obrutet trapplopp med mer än åtta plansteg (trappstag).

Inkopplingspunkter placeras i tak eller på vägg lägst 2200 mm över trapplan eller plansteg, så att ljusarmaturerna kan belysa samtliga plansteg.

Inkopplingspunkter för belysning ska finnas i korridor och loftgång samt i entréutrymme inomhus och placeras så att medelvärdet på belysningsstyrkan blir minst 150 lux i golvplan samt att namnskyltar, dörrlås och andra detaljer blir belysta.
 
KnockOnWood skrev:
2,2 m låter väldigt högt. Det är väl många innertrappor där man inte har den "takhöjden".

Om man sätter en lampa, jag förmodar att det är en väggmonterad plafond som avses, nära yttervinkeln på en vinklad trappa så är det väldigt liten risk att man går på den. Och den lyser både upp och ner i det vinklade trapploppet.
Då är nog 1,6 meters höjd rätt lagom.

Så hade jag det i 12 år, och det funkade fint.

En sådan här armatur menar jag, ungefär:
[bild]
[länk]

(Fast denna var inte så snygg)
Jag antar att trappräcket hamnar på 90 cm så då blir ca 70 cm ovanför räcket som lampan kommer att hamnar, får bli typ någon sådan plafond men lite modernare touch... kanske funkar placeringen.. men är tveksam..
 
Bo.Siltberg skrev:
SS 437 01 02

7.8.1.2 Inkopplingspunkter för belysning

Inkopplingspunkter för belysning ska finnas på varje trapplan samt i trappa om den har obrutet trapplopp med mer än åtta plansteg (trappstag).

Inkopplingspunkter placeras i tak eller på vägg lägst 2200 mm över trapplan eller plansteg, så att ljusarmaturerna kan belysa samtliga plansteg.

Inkopplingspunkter för belysning ska finnas i korridor och loftgång samt i entréutrymme inomhus och placeras så att medelvärdet på belysningsstyrkan blir minst 150 lux i golvplan samt att namnskyltar, dörrlås och andra detaljer blir belysta.
Tack, känns dock som detta är mer för flerbostadshus
 
Jo, men det är den enda standard jag känner till.
 
doohan99 skrev:
Du tycker inte det känns lågt ? eller kanske blir det mer "rätt" än 160cm...

.. svårt det här....
Vet ej, vi har ingen lampa där, det tog några år innan vi viste att det rörutloppet ens fanns, det var igenspacklat och övertapetserat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.