Hej.

Håller på att tråda om övervåningen och är i sluttampen så att säga :)

Men har fastnat på vägen då idioten som ägt huset innan mig har gipsat över alla dosor.
Har testat med att mata in fjäder från 2st håll, har försökt hitta kanalen (röret med en fluke sök penna) utan resultat. Så jävla irriterande då jag bara har 4st trådar kvar på övervåningen till kopplingsdosan som matar upp och den vet jag vart den finns.

Har rivit bort nyuppsatt tapet på en halv vägg i tron om att fjädern var där då det är stopp och man hör den men icke....


Någon som vet hur fasen man kan mäta ut detta och vilket verktyg man bör ha.

Att tillägga är att JA jag är behörig elektriker men har inte jobbat med svagström på 15år och har dålig koll på om jag ska vara ärlig hur man hittar gamla dosor.


alla tips är välkomna annars river jag ner varenda innervägg och bygger nytt haha
 
Försök att mäta hur mycket dragfäder du får i från respektive håll. Då bör du hitta en punkt där stoppet finns ungefär. En annan variant är att låta frun eller ett barn trycka i fjädern medan du lyssnar.

Det är inte en takdosa eller dosa på nedra våningen som är skarvdosa?. Jag tänker om anläggningen innehåller trappomkopplare i trapphuset eller har gjort det.
 
  • Gilla
memike
  • Laddar…
Tänk på att den kan sitta bakom något som man vanligtvis förbiser.
T.ex. under en brandvarnare.
 
  • Gilla
memike
  • Laddar…
Har man tillgång till värmekamera kan man blåsa in varmluft med en hårfön eller varmluftspistol och se var värmen tar vägen.
 
  • Gilla
memike
  • Laddar…
Tonsändare och tonsökare kanske kan fungera?
 
  • Gilla
Demmpa och 1 till
  • Laddar…
Hej

I bland sätter husfirmor en samling sammanstrålande kopplingsdosor över en dörr för att enkelt dölja dessa med en skiva. Själv har jag satt några dosor i kattvinden vid inspektionsluckorna. Bra ett tips utan att vet något om huset ifråga!

Annars finns det regelsökare som känner av ström förande kablar! Se länk nedan! Har själv en GMS 120 som gör jobbet riktigt bra!

http://www.bosch-professional.com/se/sv/lokaliseringsinstrument-101302-ocs-c/

//Calle
 
  • Gilla
memike och 1 till
  • Laddar…
Du kan tejpa fast en FK på dragfjädern med spänning på och kör in den o röret/slangen (isolera spetsen på FK). Följ dess väg med en spänningssökare. När den kommer i dosan tar ju resan stopp för fjädern och du kan detektera änden på FK.
 
  • Gilla
memike
  • Laddar…
memike skrev:
Att tillägga är att JA jag är behörig elektriker men har inte jobbat med svagström på 15 år
Starkström, menar du? ;) Eller är det larm och tele du inte sysslat med på 15 år? ;)

När är huset byggt? Är elen original eller har det byggt om senare? Övrig el, har det varit någorlunda logiskt draget så att man kan förutspå placeringar lite eller har det varit draget som CalleSpeed berättade om med dosor på kallvind eller på rad bakom någon skiva?

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Starkström, menar du? ;) Eller är det larm och tele du inte sysslat med på 15 år? ;)

När är huset byggt? Är elen original eller har det byggt om senare? Övrig el, har det varit någorlunda logiskt draget så att man kan förutspå placeringar lite eller har det varit draget som CalleSpeed berättade om med dosor på kallvind eller på rad bakom någon skiva?

//Patrik
Haha allt under 10 000V är svagström ;)

Huset är byggt 37 och en del är orginal dock va grannen här som driver en el firma och konstaterade att de byggt in skiten väl gömt någonstans. Och att orginal trådarna är i riktigt bra skick phuu. Men nu har jag även kört upp ett antal hål med dosfräs utan resultat.

Men med så här många bra tips ska jag fasen hitta skiten om jag så ska riva hela innerväggarna.

Har hört talas om att det ska finns någon slags sändare man kan sätta på och sen söka reda på trådarna. Någon som har erfarenhet av detta?

Ang använda fjäder har vi nu i 2 dagar pillat med detta utan resultat. Då det är 2lager masonit, ca 5 lager tapet och så renoveringsgips och sedan tapet igen och sedan färg på detta vilket gör det så sjukt ljudisolerat så man inte kan lokalisera ändå.

Har ju som sagt bara dessa 4 trådar kvar sedan är jag hemma med matningen från under till övervåningen. Det mest störande är att de som bott här innan har ju lyckats trycka i en tändtråd och nolla i någon av dosorna, men sedan förmodligen byggt över skiten....

Blir fan tokig på detta, och hela min vakna tid ägnar jag nu åt att tänka och försöka lista ut vart klåparna kan ha gömt skiten...
 
tommib
Du har inte en ritning att lägga upp så att man kan gissa utifrån den?
Jag håller på med samma äventyr men har orginalelritningar att utgå ifrån. Dessutom är alla husen här likadana (från början) så att man kan kika in hos grannen och se var de har dosor....
Jag har kommit långt med att titta vilket håll rören sticker iväg åt och mäta med dragfjädern....
 
Jag vill inte vara den som är den, men det är jag ändå. Du menar väll att allt under 10 000V är lågSPÄNNING. Ström mäts i ampere ;).

Sändaren du beskriver är ton-sökaren/sändaren som pelpet tipsar om. Jag har använt en modell från fluke och en från gamla televerket. De har fungerat okej på fk men lite sämre på kabel typ ekk/eklk. I mitt hus har de varit snälla och endast tapetserat över alla doser så det gick ganska lätt att hitta :)
 
Jag har hemma letat fram ena änden på tändtråd&nolla med hjälp av tonsändare/sökare, ungefär som denna http://www.kjell.com/sortiment/dato...tionsmateriel/verktyg/tongenerator-pro-p38098, jag kopplade från trådarna i matande ände satte sedan tongeneratorns "+" på ena tråden och lät "jorden" hänga löst, därefter letade jag med sökaren, jag hittade det igenspacklade rörutloppet i betongväggen.
 
Mer än 1000 VAC eller 1500 VDC = högspänning
Mindre än 1000 VAC eller 1500 VDC = lågspänning
 
S
borde man inte se en skillnad om kollar väggen med värme kamera?
 
Haha vad ni hakar upp er på låg och högspänning ;)

I min värd är allt under 10 000VDC lågspänning ;) (IRONI)

Sak samma jag ska testa med värmekamera alt tonsändare som det tipsas om här i tråden. La detta på is lite och gjorde klart rummet där jag höll på med totalrenovering av allt. Men denna skiten kommer ju ifatt en så det är väl dax att börja dra lite tråd igen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.