I
Fairlane skrev:
Regel är att det är tillåtet att köra om på höger sida om hastighetsbegränsningen på aktuell vägsträcka är 70 km/h eller lägre. Det har inget att göra med hur långsamt eller fort förarna kör.

Dvs de som körde om till höger gjorde det olagligt eftersom hastighetsbegränsningen på platsen är över 70 km/h. De som blev omkörda på höger sida låg i fel fil.
Det framgår inte av undervisningsmaterialet.
 
ion skrev:
Kalla det missförstånd, men högerregeln ger ingen rätt till företräde någonstans, vad jag vet, den vädjar väl mer till trafikanters välvilja att ha någon slags regler att följa. Du ska lämna företräde åt från höger kommande fordon men den som kommer från höger har ingen rätt att köra före.
Artikeln på Wikipedia är helt snurrigt skriven och innehåller fel.

Högerregeln har dessutom ingenting med filkörning att göra. Det är en regel för korsningar. Är man osäker rekommenderas en eller ett par timmar på körskola. Det är i så fall väl investerade pengar.

Det här är korrekt:
https://www.motormannen.se/nyheter/nyheter-2014/testa-dig-sjalv-kan-du-hogerregeln/

Wikipedia har fel:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Högerregeln

"Detta innebär att den trafikant som kommer från vänster har skyldighet att lämna företräde för den trafikant som kommer från höger. Den som kommer från höger har alltså (åtminstone i Sverige) inget företräde med mindre än att den från vänster verkligen uppfyller sin plikt." - Sant på så sätt att man inte får köra på folk med flit. Men om personen från vänster inte stannar så är det denne som är skyldig.

"Man bör som ovan svensk vara extra uppmärksam när man framför fordon i Norge där Högerregeln skiljer sig en del. Den innebär att du som kommer ifrån höger alltid har företräde, även om du exempelvis skall korsa en väg med uppemot 90km/h som högsta tillåtna fart, om inget vägmärke finns. Detta gäller fler länder i Europa där högerregeln tillämpas striktare än i Sverige." - Fel, högerregeln har inget med hastighet att göra. Det kvittar om en 110-väg korsar en 30-väg.
 
Däremot om den ena vägen är en huvudled gäller inte högerregeln för korsande vägar.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
I
Då har ni det bra där uppe i Stockholm, tomma högerfiler, det gör det lätt att komma på motorvägen åtminstone.;)
Må säga att jag väntar ut det mesta om situation uppstår. Som pensionär har man gott om tid, får man hoppas.:cool:
 
Redigerat av moderator:
Fairlane
ion skrev:
Då har ni det bra där uppe i Stockholm, tomma högerfiler, det gör det lätt att komma på motorvägen åtminstone.;)
Ibland blir det så ja. :)
Ibland ser man dock mindre lyckade varianter.
En långtradare ligger i högerfil i cirka 80 km/t (hastighetsbegränsningen på vägen är 90 km/h)
En bil kommer på påfartsträckan, men fattar itne att den är till för att accelerera utan slänger sig glatt ut framför långtradaren så fort den heldragna linjen är slut, trots att vederbörande inte kommit upp i mer än 50 km/h.

Det ovan har jag sett många gånger, särskilt vid påfarten norrut från Ikea i Kungens Kurva (vägen har numera 80 km/h som hastighetsgräns, men samma sak kommer självklart inträffa ändå)
 
ion skrev:
Jag tänkte på att det var två som fick böter, men de har väl kört i mer än 70 då. Vilket då samtidigt betyder att de de körde om borde legat i högerfilen. Ska inte de som ligger i vänsterfilen följa reglerna ska väl inte de som kör under 70 heller behöva göra det, de kan lägga sig i vänsterfilen i 70, (det står inget om det, bara att kör man fortare än 70 ska bör man välja högerfilen), och utgör då inget hinder eftersom man då får köra om i högerfilen, vilket jävla kaos det blir utan förnuft och vilja att tolka reglerna som de är tänkta.
Bara för att någon annan inte följer reglerna är det ju inte fritt fram att bryta reglerna själv. Om det är samma artikel vi diskuterar så fick ju just 19 st böter för att de legat i mittenfilen och 2 för att de kört om i högerfilen.

/Krille
 
Jag tycker det är bra att folk håller sig i mitten så jag får fritt i högerfilen. (y)
 
I länken till motormännen här ovan tycker jag mig se ett fel. De hävdar att man skall lämna företräde för en bil som kommer ut från parkering från höger. Vilket specifikt står tvärtom i deras lagcitat i samma artikel. Dvs. om man kör ut från parkering, bensinstation, cyckelbana osv så skall man lämna företräde oavsett högerregeln.
 
Nja, vad jag kan se så står det att högerregeln gäller på öppna parkeringsplatser, dvs när bägge fordonen befinner sig på parkeringsplatsen. Står även att man ska lämna företräde om man kommer in på väg från parkeringsplats så tycker nog att informationen är korrekt.
 
Aah. Inser nu att det handlar om två bilar som båda är på parkeringen.
 
hempularen skrev:
I länken till motormännen här ovan tycker jag mig se ett fel. De hävdar att man skall lämna företräde för en bil som kommer ut från parkering från höger. Vilket specifikt står tvärtom i deras lagcitat i samma artikel. Dvs. om man kör ut från parkering, bensinstation, cyckelbana osv så skall man lämna företräde oavsett högerregeln.
Ja, för där gäller regeln med det passande namnet "utfartsregeln" :-D
 
Nyfniken skrev:
"Detta innebär att den trafikant som kommer från vänster har skyldighet att lämna företräde för den trafikant som kommer från höger. Den som kommer från höger har alltså (åtminstone i Sverige) inget företräde med mindre än att den från vänster verkligen uppfyller sin plikt." - Sant på så sätt att man inte får köra på folk med flit. Men om personen från vänster inte stannar så är det denne som är skyldig.
Det där är ett vanligt missförstånd. I Sverige har vi ingen förkörsrätt. Det existerar ingen rätt att köra först. Däremot har vi väjningsplikt, det vill säga att ibland så måste man släppa fram andra.

Skillnaden är subtil, men viktig. Om någon ignorerar sin väjningsplikt så gör han ett fel, men det ger inte dig rätt att köra om det skulle innebära en olycka. Har du ett hinder så får du aldrig köra, oavsett om hindret inte borde ha funnits där egentligen.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Troberg skrev:
Det där är ett vanligt missförstånd. I Sverige har vi ingen förkörsrätt. Det existerar ingen rätt att köra först. Däremot har vi väjningsplikt, det vill säga att ibland så måste man släppa fram andra.

Skillnaden är subtil, men viktig. Om någon ignorerar sin väjningsplikt så gör han ett fel, men det ger inte dig rätt att köra om det skulle innebära en olycka. Har du ett hinder så får du aldrig köra, oavsett om hindret inte borde ha funnits där egentligen.
När jag tänker efter håller jag ju faktiskt med dig. :)
 
Nyfniken skrev:
När jag tänker efter håller jag ju faktiskt med dig. :)
Inte så konstigt, mitt inlägg var menat som ett förtydligande och fördjupande av vad du skrev, inte som kritik.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Olika väl utförda falska polisbilar börjar bli ett allt vanligare inslag. Undrar om det inte kommer någon lagförändring snart, eller att åtminstone polisbilens utseende blir något slags registrerat varumärke så dom kommer åt det den vägen.

Googla "falsk polisbil" så får ni massor med roliga träffar. Den bilen Donald-duck länkade till undrar jag om det inte är den som Bandidos-ledaren i Göteborg körde omkring med?

Den här filmen på "lite kul" är ju lite kul. Älskar man att prata och diskutera med poliser så vet jag nu vad man ska göra. :)
[länk]
Filmen finns väl säkert på dutuben också, eller här i lite bättre kvalitet:
[länk]
Kanske är killen i filmen bidragande: :D

"Utredning om lagstiftning mot att framföra fordon som kan förväxlas med polisfordon eller andra utryckningsfordon
Justitie- och migrationsminister Morgan Johansson har beslutat att ge överåklagare Gunnel Lindberg i uppdrag att utreda och föreslå författningsändringar mot framförande av fordon som kan förväxlas med polisfordon eller andra utryckningsfordon.

...."

http://www.regeringen.se/sb/d/119/a/256850
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.