Jag tror också att ni skulle klara er på denna budget men givetvis som övriga nämner gäller det att man inte svävar iväg på diverse marmor och liknande.
Kan man lägga jobben på ett par år med så finns det ju några 100 000 att spara i ROT avdrag.
 
En liten fråga bara, finns det skäl för de renoveringarna du radade upp (om man bortser från det estetiska såklart). Jag menar är hela sutterängvåningen fuktskadad, synligt? Eller har besiktningsmannen sagt att det är en riskkonstruktion? Detsamma gäller ju för dräneringsfrågan, är det synliga skador inne/ute pga dräneringsproblem? Eller har besiktningmannen sagt att det är dags att dränera om för det gått "20 år"? *undrar*..

Att man vill göra om allt, det är inget konstigt :D Jag bara undrade om det var superviktigt att allt gjordes på en gång.. i många fall är det ju skönt att kunna bo in sig lite innan man renoverar vissa saker (medan vissa är bättre att renovera innan man flyttar in!).. men man kan ju spara en del pengar på att vänta (så man kan nyttja mer rot tex).. hitta bättre priser/komma på bättre lösningar osv..

Huset ser väldigt fint ut iaf.. om vi bortser från vissa färgval här och var :)

MvH Sandra
 
  • Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
Snigla skrev:
En liten fråga bara, finns det skäl för de renoveringarna du radade upp (om man bortser från det estetiska såklart). Jag menar är hela sutterängvåningen fuktskadad, synligt? Eller har besiktningsmannen sagt att det är en riskkonstruktion? Detsamma gäller ju för dräneringsfrågan, är det synliga skador inne/ute pga dräneringsproblem? Eller har besiktningmannen sagt att det är dags att dränera om för det gått "20 år"? *undrar*..

Att man vill göra om allt, det är inget konstigt :D Jag bara undrade om det var superviktigt att allt gjordes på en gång.. i många fall är det ju skönt att kunna bo in sig lite innan man renoverar vissa saker (medan vissa är bättre att renovera innan man flyttar in!).. men man kan ju spara en del pengar på att vänta (så man kan nyttja mer rot tex).. hitta bättre priser/komma på bättre lösningar osv..

Huset ser väldigt fint ut iaf.. om vi bortser från vissa färgval här och var :)

MvH Sandra

Sutterängvåningen är en riskkontruktion, uppreglat på platta på mark.

Dräneringen är bara ett antaganade från mig, kanske inte behövs.

Inga tydliga fuktskador, lite misstänkt lukt allmänt men det är ju 35 år gamla textiltapeter och heltäckningsmattor också. I bastun klar lukt av fukt/mögel.

Jag (och min fru) har lite panik för "källarlukt", så skulle vi köpa detta är nedre plan ett måste att renovera. Där uppe kan vi tänkas vänta med köket något...

Det är ett fint hus, tyvärr blir det kanske väl dyrt, budgivning pågår....
 
Får man inte mer för pengarna om man köper ett färdigrenoverat alt nybyggd hus i Stockholm?
 
Personligen tycker jag det blir bättre att ta ett eller ett par rum i taget. Jag ha rsvårt att bestämma mig för alla detaljer i ett helt hus samtidigt, för det är många val som ska göras, exempelvis vilka vägguttag, tapeter, golvlister, bastulampor, dörrhandtag, fönsterbrädor och gardinstänger man vill ha.

Då kan man också använda flera års ROT-avdrag.
 
Enk Projektet skrev:
Får man inte mer för pengarna om man köper ett färdigrenoverat alt nybyggd hus i Stockholm?
Nja, det är långt ifrån självklart.

Nybyggt finns nästan inte i de områden vi letar (främst Täby, ej Kyrkbyn el Ullna). De som finns är väldigt sällan på någon bra tomt...

Färdigrenoverat är också ovanligt, då är det normalt "spec-renoverat" och jag är personligen inte så sugen på att köpa ett hus som ingen bott i efter renoveringar. Känns som det är stor risk att det tagits genvägar gällande både kvalitet och funktion. Eller också är inte fönster, tak, grund, värmesystem fixat

Detta hus hamnar nog på knappa 6,5 efter budgivning, tyvärr blir det nog lite i överkant för oss. Men det känns som ett vettigt objekt att satsa på, det är ett rejält hus på en bra tomt.

Fanns det tomter att tillgå skulle vi gärna bygga men det dyker sällan upp någon ok tomt... Bygga dyrt på dålig tomt är inte aktuellt för mig.

Edit: bud på 7 050 000, bara att glömma för oss...

http://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-skarpang-taby-kommun-kopparvagen-9-6989577
 
Redigerat:
Usch vad mycket pengar...hoppas du hittar något annat :)
 
Enk Projektet skrev:
Då skulle jag räkna med 20 000-30 000 kr /m2
Jag är lite intresserad av hur du har räknat då? För det beloppet bygger man ju ett helt nytt hus.

Själv tror jag TS har en realistisk budget för sin renovering om man har normal standard.

/Krille
 
Krille4 skrev:
Jag är lite intresserad av hur du har räknat då? För det beloppet bygger man ju ett helt nytt hus.

Själv tror jag TS har en realistisk budget för sin renovering om man har normal standard.

/Krille
Ska du renovera ett gammalt hus så tar det fler timmar än att bygg nytt.
Klara TS renovera för sin budget så är jag den första att gratulera men jag tror inte det.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
PurreP skrev:
Nytt kök (Golv, nya vitvaror, kök, rivning en mindre vägg, belysning) 150 -200'
Ett nytt badrum (kakel, golvvärme) 150'
Tre sovrum och hall (golv och ytskikt) 50'
Vardagsrum (ytskikt och kanske golv) 20'

Nedervåning

Riva ut allt ner till betongen utom i garage och pannrum och eventuellt sanera 20' (mycket eget arbete)
Ett badrum 150'
En tvättstuga (kanske kombineras detta med badrum om det finns synergier i det) 75'
Åtgärda riskkonstruktioner 20'
Installera ventilerat golv (allrum, sovrum, hall) Gör man detta "under" badrum också) 150'
Återställa ytskikt på "rätt sätt" 100'

Utvändigt

Dränering 100'

150+150+50+20+20+150+75+20+150+100+100 = 985'

Oförutsedda händelser +20%

Budget 1 182 000

]
Man kommer en bra bit för 1,2 mille

Vi bor i Stockholms län och köpte ett hus från (79) 80 där vi lejat bort saker. Om du tänkt använda behöriga våtrumsbyggare med bra renome och som jobbar enl BBV och Säker vatten mm får du inte ett badrum för 150,000kr. Vi räknade med 150,000 efter ROT, vilket överskreds lite pga att vi köpte ny inredning. Exempel på projekt vi ska börja nu, via försäkringsbolag. badrum ca 6 kvm golvyta. arbete plus material 198,000 plus att vi köper in yta och möbler....totalt runt 250,000kr. (vi betalar dock bara yta och självrisk nu men ändå...)

Vi behövde elrenovera. Vet ej om det behövs hos er. det kostade ca 50,000kr ink allt på 160 kvm.

Trapprenovering, Lundbergs, ca 30,000kr

Braskamin o skorsten, nydragning 60,000kr ( ink bygganmälanavgifter)

Renovering av yta, trägolv o väggar 80,000kr, nästan hela huset.

Har bytt ytterdörr och altandörr, 40,000kr.

Drog in offerter för fönsterbyte, men de var för dyra så det väntar vi med. Låg mellan 150-250,000 efter ROT. mockfjärds ville ha 250 papp efter rot....orimligt!

Vi har dessutom byggt takkupa o bytt tak till råspont kostnad ca 400,000 - detta tyvärr inklusive advokatkostnader. Uppskattningsvis ca 400,000, eg var projektet även invändigt...

som exempel på projekt...

Alla större projekt har hos oss inkluderat besiktningsman. Den bra vi hittat kostar ca 900kr/h och brukar bli 15-20,000kr per projekt. Det har, trots bra firmor, visat sig vara väl investerade pengar.

Vi gör inget själv och renoverar med hyfsad kvalitet. Dvs köper oftast inte det billigaste, äkta trä golv, ordenliga VVS saker.......

Vi har gjort ett par kvalitets missar. tex så köpte vi innerdörrshantag för 79 spänn st först. flera av dessa har redan pajar och nu har vi köpt rejäla för 300 spänn styck......det lönar sig oftast att köpa lite bättre saker, inte skit.

lycka till!

byggis
 
Redigerat:
Enk Projektet skrev:
Får man inte mer för pengarna om man köper ett färdigrenoverat alt nybyggd hus i Stockholm?
Nej, helt tvärtom. Om man orkar renovera lönar det sig enormt oftast.

det handlar om:
LÄGE, Läge, läge...

Nya områden ligger ofta sämre till mot tbana. Det påverkar priserna på miljonnivå här...
De som renoverar äldre objekt med bättre pendlingslägen får 1-2 miljoner mer för ett topprnoverat hus än vad ett mostvarande nytt kostar i ett typiskt nybyggt område. pga att nybyggen ligger sämre till .... oftast.
 
Redigerat:
Krille4 skrev:
Jag är lite intresserad av hur du har räknat då? För det beloppet bygger man ju ett helt nytt hus.

Själv tror jag TS har en realistisk budget för sin renovering om man har normal standard.

/Krille
Tror hantverkspriserna är lite upptrissade i Stockholm. Vilket höjer priserna här.
 
Enk Projektet skrev:
Ska du renovera ett gammalt hus så tar det fler timmar än att bygg nytt.
Klara TS renovera för sin budget så är jag den första att gratulera men jag tror inte det.
Hur kan det bli det? Visst tar det längre tid om man "renoverar" en fallfärdig lada till ett hus än att bygga nytt - men huset TS länkar till kan aldrig bli dyrare att standardrenovera än att bygga nytt.

Vissa moment tar möjligen fler timmar men det mesta finns ju så att säga redan där och behöver inte byggas. Nu är huset redan sålt men tror att det var på ca 200 kvm - hur gör man om man lyckas renovera ett hus som är i ok skick för 4-6 mkr? Jag tror att det är en myt att en normal renovering kostar 20-30 kkr/kvm.

Själv såg jag ingen punkt som verkade direkt orimlig i renoveringsbudgeten.

/Krille
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Byggis1976 skrev:
Tror hantverkspriserna är lite upptrissade i Stockholm. Vilket höjer priserna här.
Låt oss säga att det blir dubbelt mot vad TS räknas på d v s 2 mkr. Det innebär ändå "bara" 10 000 kr/kvm vilket är rätt långt från 20 000 - 30 000 kr/kvm.

/Krille
 
C
25082008408.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
25082008408.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Exempel på totalrenovering, o då menar jag totalrenovering ....all el, alla rör, alla ytskikt,både från yttertak ner t.o.m. golv till utvändigt fasad o sockel o fönster o dörrar...2 öppna spisar,som jag skrev allt,allt... tog 10 år och 1 miljon o då gjorde vi 90% själva....Som att bygga ett helt nytt hus.... cirka 210 m2 byggnadasyta 1 våning...nytt kök... elvärme gjutgranitsradiatorer överallt tilläggsisolerat 3 ggr i tak,en gång innifrån o 2 ganger I utrymmet mellan tak o yttertak som skrivet allt,allt....

Toppenläge på en udde vid en sjö på vichan absolut söderläge på ena långsidan

Glömde:), tilläggsisolerat även i väggar...Fönster 3 glas hermetiskt sluta.lagomt värde 1,3 m.h.t.. kondensrisk(nära vatten) aluminiumutsida o "specialglas" inklädda skorstenar m.m m.m....
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.