Hej,

Är det ok för en kommun att utfärda flera bestraffningar vid ett svartbygge?

Om det inte krävs bygglov, utan anmälan, och man missar det, är straffen likadana?

Har hört att i min komun sker straffen genom:
1. Böter
2. Krav på återställande
3. bygglov (plus avgifter såklart)
4. sen godkännande och bygg igen..

....detta även om själva bygget altså skulle ha/och kommer att godkännas. Det låter som mycket bestraffning tycker jag. Jag tycker det låter rimligare med böter o krav på bygglovsansökan för att pröva om det skall rivas eller ej.....men rimlighet o kommun går ju sällan hand i hand 😛
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Njaa, det är flera olika snktionsavgifter som kan staplas på varandra. Men om vi antar att du byggt ngt. svart som du senare lyckas få bygglov för. Då brukar de nog inte kräva att du river därimellan, men du åker alltså på en rätt saftig hög med avgifter.

Det är en avgift som jag tror är antingen ett halvt eller kvarts basbelopp (11 0000 - 22 000), för att du påbörjat ett bygge utan startillstånd. Sedan är det en avgift för själva svartbygget som jag tror kan vara uppmot ett helt basbelopp, beroende på omfattning av svartbygget, till detta kommer en avgift per kvm (tror 500 - 1000 kr/kvm). Därefter får du en avgift till för att du tar bygget i bruk utan slutbevis, också 11 - 22 000.

Men som sagt, OM du vidtar rättelse och river svartbygget omgående så har jag för mig att man slipper straffet. Om du däremot söker och får beviljat bygglov i efterhand så tror jag att kommunen är skyldig att debitera sanktionsavgifterna.

Just när denna lagen var ny så var där en brf som bytte stammar, de kollade om det behövdes bygganmälan för en avloppsledning skulle "byggas om", den flyttades 20cm i sidled. De fick besked att det var OK. Men just när de påbörjat bygget så ändrar kommunen sig och begär bygganmälan. Denna blir klar strax efter att hela stmbytet var klart.

Föreningen debiterades en avgift på 22000 per lägenhet (55 st) för att de påbörjat bygget utan lov, och ytterligare en milj. för att de tagit röret i bruk.

Föreningen kom sedan undan efter överklagande.
 
Gäller det även om det skulle ha krävts en anmälan?

Om det inte är ett "bygge" utan mindre fasadändring, tex att färgen på huset råkat få fel kulör. man sökte för blå grå och det blev grått.....tex.

Eller man har bytt ytterdörr.,..

Den typen av, vad jag kan tycka, småsaker men dör jag funderar på om bygglov egentligen kävts.....
 
Redigerat:
O
Byggis1976 skrev:
Gäller det även om det skulle ha krävts en anmälan?

Om det inte är ett "bygge" utan mindre fasadändring, tex att färgen på huset råkat få fel kulör. man sökte för blå grå och det blev grått.....tex.

Eller man har bytt ytterdörr.,..

Den typen av, vad jag kan tycka, småsaker men dör jag funderar på om bygglov egentligen kävts.....
Ibland styrs det av detaljplanen, ibland har kommunen bestämmelser
Vill du byta takbeläggning så kan det vara bygglovskrävande.... Dock tror jag inte att det är några problem i ett vanligt villa samhälle... Men om man äger en liten sjöstuga i Smögen då kommer du inte få byta takbeläggning då måste du fortsätta med likadant....
 
Byggis1976 skrev:
...
Har hört att i min komun sker straffen genom:
1. Böter
2. Krav på återställande
3. bygglov (plus avgifter såklart)
4. sen godkännande och bygg igen..
...
Det är ju bara punkt 1 i din lista - böter - som är ett riktigt straff. Och för svartbygge är det inte böter i straffrättslig mening som när man begår överträdelse i brottsbalken, utan det handlar om en kommunal avgift.

Återställande är ju självklart. Har du olovligen byggt ett Eiffeltorn skala 1:1 på tomtgränsen så ska det ju ner men det är inte ett sätt att säga att du har gjort fel och straffa dig.

Söka bygglov i efterhand och eventuellt gå vidare med byggnation är ju inte heller något straff utan en chans att göra rätt och få rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.