jag har precis kopplat bort gamla diskbänk då mitt nya kök kommer om en vecka och jag behövde komma åt bakom för att förbereda lite. jag stängde av ballofixen och kopplade bort allt, väldigt smidigt men när jag kommer in i badrummet märker jag att jag inte har ngt vatten där heller. så alltså allt vatten är avstängt i min lgh då det tydligen varit kopplad till samma ballofix. finns det ngt sätt som jag kan sätta på vattnet utan att det sprutar vatten ur de rören som nu saknar blandare?! lite jobbigt att vara utan vatten i en vecka!
 
Klart det finns pluggar som du kan sätta, för att köpa måste du veta dimensioner på anslutningarna. Ett alternativ till snabbfix är väl om du kan ta loss diskbänksblandaren och koppla in den igen, dvs använda den som stopp tills du får tag i pluggar med rätt dimension. Då bör du också tejpa fast vredet på den så den inte kan öppnas.
 
Då behöver du två stoppkopplingar/pluggar.
 
Då måste det ju finnas en avgrening mellan ballofixerna och den köksblandare du skruvade loss. Såg du inte det?
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
M
Thomas_Blekinge skrev:
Då måste det ju finnas en avgrening mellan ballofixerna och den köksblandare du skruvade loss. Såg du inte det?
Vilken onödig kommentar. Hur hjälper detta TS? Alla människor har faktiskt inte precis samma vana och kunskap om allt.
 
efter ballofixen är bara vattenrör som går upp till köksblandaren jag skruvade bort?
 
johannamalena skrev:
efter ballofixen är bara vattenrör som går upp till köksblandaren jag skruvade bort?
Märkligt att badrumsvattnet försvinner då��
Kan du inte lägga upp en bild på ballonfixerna och rören däromkring?
 
IMG_2821.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_2820.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


är det plaströren till höger som ni menar går till badrummet? hade inte en tanke på att det skulle varit kopplat till badrummet för att vara ärlig. men jag köper en stopplugg imorgon, är det samma sak som ett lock? tillexempel denna? http://www.bauhaus.se/lock-r15-fornicklad.html?gclid=CM_ipbmilMQCFUXecgodOyEAPg
 
Lite svårt att se på bilden. Ta en närbild på kopplingen. Lägg upp här och ta med till affären så får du rätt prylar.
 
Krilleman
Nej, inte riktigt. Det ser ut att vara halvkopplingar du har uppåt. Alltså ingen riktig koppling.

Lättast är väl (beroende på hur händig du är) att köpa två nya ballofixer och montera på dina 12mm rör på raksträckan uppåt. Men då måste man på och kapa rören med bågfil, i med stödhylsor och montera två klämringskopplingar.

För det ser ut som om du har 12mm krom på rören, bekräfta!

Och hur som så helst lär du i alla fall behöva kapa dina rör och sätta nya klammer för din nya blandare!

Ska du göra det själv eller tänkte du ta hjälp till det?

För att få stopp på befintliga kopplingar behöver du två sexkantsnipplar R15 och två R15 lock med packning!

Edit:
Alltså behöver du två av din tidigare länk samt två av denna för att få på vatten i badrummet med din befintliga installation:

http://www.bauhaus.se/sexkantnippel-r15-fornicklad.html?nosto=nosto-productpage-3
 
Redigerat:
Ta bort rören och plugga på balofixerna, att ha rören sittande sådär medans man bygger är ju att be om problem.
Sen är det ju bara att ta med röret till nån butik, så är du 100% på att få rätt täcklock.
 
kulle
Är det inte en trevägsvariant på den ballofixen ?
 
Krilleman
IMG_2825.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_2827.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_2832.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


här kommer lite bilder på hur det ser ut. "muttern" längst upp på vattenröret sitter dock inte fast och lite oklart hur jag ska kunna skruva dit den, men det är ett senare problem. eftersom jag måste kapa röret för att sedan sätta en stopplugg, är det då; såga bågfil - stödhylsa - sexkantnippel - lock?
oavsett om det här problemet hade uppstått eller ej hade jag ändå behövt såga den då den är för lång/hög för min kommande blandare. tusen tack för hjälpen och jag hoppas att det är ngn morgonpigg människa därute som kan hjälpa mig :)
 
S
tycker du proppar vid ballofixen.
just för att få bra längd på röret till nya blandarens rör. (spara dina gamla rör)
då behöver du bara lock
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.