Hej allsmäktige forum!
Jag har för ett par månader flyttat till mitt första hus och det har tänt gnistan för snickeri! Jag har köpt väldigt mycket verktyg senaste månaderna och mer ska det bli. Har blivit mycket blåa Bosch men i och med platsbrist och viljan att ha stationärt gör att jag börjat kika på Festool CMS. Men det kommer det frågor om det senare.
Det var lite om mig men nu ska vi till mitt nuvarande i-lands problem.
Handhyvel är något jag tror mig få mycket användning för. Dock är jag inte alls insatt i vad de olika typerna gör. Kollar främst på en (1) Veritas eller L-N Nielsen och det är bara en "vanlig" modell jag behöver, vad det nu är?

Kollar man på http://www.axminster.co.uk/hand-tools/planes-spokeshaves-scrapers så har de alla möjliga modeller så som Jack plane, block plane, smoothing plane m fl.
Om man bara ska köpa 1 st vilken ska man ha? Förlslag?
 
Min första hyvel var en low angle block plane, och det är fortfarande den jag använder mest. MFT är inte stabilt nog att handhyvla med en tvåhandshyvel på. Om du skall snickra med sånt som inte är skivmaterial, föreslår jag att du sparar pengarna till en rikt- och planhyvel i stället.
 
Har du mycket pengar och kan köpa nytt med tanke på blå bosch och festool snacket), isåfall köp nya veritas och lee-nielsen hyvlar så har du ny kvalitét.

Är du Bill Gates rik så du har råd att slänga pengarna i sjön så kan du köpa nya Stanley hyvlar och liknande made-in-china budget märken :p Gamla stanley hyvlar är bra kvalité å andra sidan.


Skulle annars säga att vänta med att köpa tills du påbörjar ett projekt och ser vad det är du behöver för sorts verktyg. Den mest använda hyveln jag har är en Stanley #3a, sen en svensk Esteel 4:a jag köpte för 5 euros. Båda hyvlarna fick jag billigt och fixade upp själv.Fina allround hyvlar, är det något jag saknat är det en falshyvel för tappar och dylikt.

En rikt och planhyvel är väldigt bra att ha också, den använder jag väldigt ofta, gav 1000kr för min men den krävde mycket jobb, här tycker jag man kör på dyra oderna proffsgrejor eller så kollar man begagnat marknaden och ser om man hittar nån fin beggad stenberg/jonsered/inca eller liknande.
 
  • Gilla
vectrex
  • Laddar…
LN och Veritas är fantastiskt fina hyvlar som bara behöver skärpas för att användas. Men de är dyra och tunga. Om du har ork och tid att lägga en timme eller två att fixa en gammal (för 1970) Stanley, Anchor, Esteel eller liknande som du köper billigt på Tradera så får du en hyvel som väger mindre och hyvlar lika bra till en bråkdel av kostnaden. Ta en som inte har räfflad sula om du kan, räfflade sulor är ett oskick som i vissa lägen kan fastna på ett hörn och det är inte så roligt :mad:.

Börja med en no 4 eller no 3. Den duger till det mesta (för att öra fogar behöver du lite specialhyvlar, men till det mesta annat räcker det).

/woodchuck
 
Är man en person som hellre slipar till ojämnheter när man satt i hopp två saker tex om man bygger ett skåp och sidorna sticker upp lite jämfört med topp/botten så rekommenderar jag det Mattiasp nämde en lågvinklad stöthyvel. Den är super till just sådana små saker. Funkar även med en putshyvel en 3 eller 4. Stöthyveln är en otroligt smutt hyvel. Den är lätt att kontrollera och lätt att slipa och man slipper hålla på med spånbrytaren. Och är man osäker så finns det faktiskt lågpris alternativ som presterar precis lika bra som en L-N tex quangsheng.

Pär
 
  • Gilla
Marccap
  • Laddar…
Jag skulle rekommendera en 5a jack plane med vanligt stål (alltså inte bevel up) + en low angle block plane. Jack plane kommer från "jack of all trades" vilket väl bäst översätts med "hyveln som är mest allround". Med dessa 2 hyvlar har man täckt in väldigt många användningsområden. Fastnar man för det här med handhyvling (vilket man lätt gör) kan man komplettera med fler hyvlar senare.

Hade inte köpt renoveringsobjekt som första hyvel, man har fullt upp ändå med att lära sig en ny teknik utan att behöva tänka på om hyveln i sig är bra. Håller med Pär om att Quangsheng är bra instegshyvlar, köps från http://www.workshopheaven.com dom har även en hyfsad genomgång av hyvlarnas olika användningsområden under http://www.workshopheaven.com/tools/What_are_the_different_types_of_bench_plane_-1.html
 
  • Gilla
kallun
  • Laddar…
Håller med Ola C. En #5 kort Rubank + en 60½ stöthyvel. Köp en begagnad Stanley #5 eller liknande. (Made in USA helst före andra världskriget) Slipa och bryn orginalstålet med en rätt kraftig kurva för grov avverkning och skaffa ett ersättningsstål från Hock eller Lie Nielsen för putshyvling. ställ in den så att det tjockare stålet sluter spånöppningen lagom mycket för tunna spånor.
Skaffa också bra brynen! En hyvel är oduglig om den inte är vass.
/B
 
Jag sticker ut hakan lite. Håller helt med om att börja med en 60½ stöthyvel. Men själv valde jag en mindre putshyvel som andra hyvel (veritas bevel up putshyvel). Att jag valde denna kombination beror på att jag har så lite tid i verkstan tyvärr, så jag kommer aldrig stå och dimiskonera materialet med en handhyvel utan det går rakt genom rikt o planhyveln.
Sedan använder jag putshyvel för att få till den fina ytan och ta ner ytterst lite för att få den perfekta passformen.
Visst kan du använda en #5 till detta med, men det är mycket lättar att få en fin yta med en kortare hyvel.
 
Redigerat:
Oj tack för alla svar.
Den ni kallar 60 ½ Stöthyvel, vet ni vad dem heter på engelska?
 
Var inne ett tag på att prova Qiangsheng då Rutlands hade okej priser men det har inte blivit av än.
Tack för tipset om Rubanks!! Blev en liten 102 Lie Nielsen, den var ju rätt billig där. Har redan använt den på lite smådetaljer och den känns hel klart gedigen.
När det gäller slipning av blad, vad är rätt väg att gå? Ska man köpa sig en våtslip typ Tormek eller räcker det med en slipsten. Är det slipsten så känner jag att jag skulle behöva en sån mackapär för att vinkeln ska vara rätt, några tips?
Jag har för sig en slipsten men tror att den är för fin, har för mig att det är en 10k som jag köpte till rakkniven för ett par år sedan men aldrig kom att använda, kan den vara till hjälp?
 
Det finns flera olika sätt du kommer få några alternativ här. Du måste bara bestämma dig för det du tror på och känner dig bekväm med
Själv använder jag en tormek. T3 Men det är för att jag hittade en oanvänd på blocket för 1100 kr. Använder även japanska vattenstenar vilket räcker gott och väl. Den stenen du har kan säkerligen funka om det är bra storlek på den men du behöver några till.

Pär
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.