I morse när jag skulle gå till jobbet hörde jag hur det skrapade i skåpet under diskbänken och när jag öppnade såg jag gott om spår från möss. Vi bor på landet och har möss på vinden och i garaget, men det har aldrig varit några under diskbänken under de snart tre år vi har bott här, trots att där finns komposthink och vanliga sopor. Rören från diskbänken går ner genom ett stort hål (kanske 30x20 cm) till krypgrunden, så det är ju rena motorvägen för möss såklart. Har dock aldrig sett några spår av dem när jag varit nere i krypgrunden och tittat heller, men det har väl dykt upp något nytt hål som de kan ta sig in igenom antar jag.

Till min fråga då, måste det vara ett sånt här hål vid rören? Kan det fylla någon funktion för ventilation eller liknande, eller har man bara byggt så för att det var bekvämt? I de flesta kök är väl rören inbyggda har jag för mig?

Min tanke är ju att helt enkelt bygga för det här hålet så gott det går för att hindra mössens framfart. Är det dumt på något vis?

Självklart har jag slängt dit lite fällor tills vidare, men det vore trevligt med en lite mer långsiktig lösning.
 
Enklast är väl att göra en boll av ståltråd och trycka ned i hålet och sen spruta fogskum så hålet blir tätt.Ståltråden gör att mössen inte får för sig att knapra en ny väg genom fogskummet.
 
thomas33 skrev:
Enklast är väl att göra en boll av ståltråd och trycka ned i hålet och sen spruta fogskum så hålet blir tätt.Ståltråden gör att mössen inte får för sig att knapra en ny väg genom fogskummet.
Smart, tack för det tipset!

Menar du då att ståltråden ger utrymme för viss luftgenomströmning, eller är tanken att jag med fogskummet gör det helt tätt?
 
Det skall vara helt tätt.
Du behöver ingen ventilation där.
Ståltråden "armerar" fogskummet, så mössen inte kommer igenom.
 
thomas33 skrev:
Det skall vara helt tätt.
Du behöver ingen ventilation där.
Ståltråden "armerar" fogskummet, så mössen inte kommer igenom.
Perfekt, stort tack!

Tar en sväng förbi byggaffären på vägen hem från jobbet.

Då borde jag även kunna göra hålet lite mindre med virke först också om jag vill? Går åt en väldans massa ståltråd i det där hålet.
 
Jo, lite virke skadar inte, för hålet är väldigt stort.
Var bara lite försiktig, när du sprutar fogskummet, för det expanderar ordentligt. Bättre att spruta i ett par omgångar med en tio minuters paus, så får du mer koll. Det som sen pyst över, kan du skära loss några dagar senare med en kniv om du vill ha det prydligare inne i skåpet,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.