Satt ett Teletec 1580 larm i huset när vi köpte det men vi har aldrig använt det då det är väldigt krångligt att programmera (tänkt att installatörer skall sköta det). Efter ett tag började det pipa, sannolikt för att batteriet var dött och jag kopplade bort strömmen till det. Sedan är det gjort för fast teleledning vilket jag inte har längre.

Nu funderar jag på om det går att byta ut centraldelen men behålla detektorerna. Har fått för mig att dessa är ganska enkla av/på historier och kan fungera även med andra tillverkare?
GSM/GPRS och separat panel skall det väl vara?
Någon hybrid där man kan bygga ut med trådlösa grejor kan vara intressant men samtidigt vill jag komma undan billigt. Kan mycket väl tänka mig att köpa från utlandet om det blir signifikant billigare.

Några förslag på larm ?

Jag har mailat till teletec och bett om förslag men förväntar mig att det kommer kännas dyrt...
 
Det är samma storlek på motstånden så det räcker egentligen att byta centralkortet om du får tag i ett sånt billigt. Dock är jag osäker på om hålen för fästpinnarna funkar för det nya kortet. Annars är det väl bara att borra nya om man vill snåla in på en ny kapsling.

Relativt enkel att programmera o när man väl satt sig in i hur det är uppbyggt. Det går att ansluta mot PC och programmera därigenom om du får tag i programvaran DLS5 och en interface kabel.
 
Är det någon som vet något bra sätt att få tag i den programvaran och en kabel? Jag har ett 1616 som ska upp snart.
 
Detta forumet verkar hålla på med sånt:
http://www.diysecurityforum.com/

dock blockar de icke USA IP:s så man får fixa en proxy eller nått om man skall gräva där.
 
Är detektorerna lika gamla som centralen borde du byta ut allt.
 
Varför då?
 
Detektorer över 10 år är inte mycket att lita på.
 
Och varför då? Finns massor med elektronik som håller mycket längre än så. Ingen som skrotar bilar för att elektroniken i dom är över 10 år....
 
Mitt tips. Du gör som du vill :) Dom kostar inte många kronor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.