en vvs fråga då... hur går jag över från beulcos R32 gänga till CU28 för köldbäraren ?
 
Antar att det kan bli trubbel även för hantverkaren om jag får rot och jag har väl eg ingen avsikt att fuska heller. Arbetskostnaden på ett borrhål torde väl inte vara så stor antar jag.

Jag vet inte inte om foderrör är rätt benämning men tanken med det är att borrfirman bara drar igenom kollektorn genom den så jag kan återställa runt garaget. Jag kunde utan problem trycka igenom en 4-vägs kulvert till huset. Tänkte försöka klura någon diy rörtryckningsmetod för att slippa gräva under kantbalken. Skulle också vilja lägga dit några fler sådana rör för att vara förberedd för framtiden.

De firmor jag tog kontakt med tog 500kr/m för foderrören till borrhålet. Jag har inte speciellt långt till berg så det blir ingen större kostnad.
 
av de fakturor jag kollade på igår och skrev ned här så var arbetskostnaden mellan 120-150 kr / meter medans maskinkostnaden låg på 50:- metern så merparten är ju arbete,

Firman som borrar gör ett avdrag för rotdelen på din faktura och söker dessa pengar hos skatteverket, får de inte pengarna så får du kompletteringsbetala denna del till borrfirman. det kan ta lite administrationstid men går det igenom är det bara plus.



har sett att vissa går rätt genom väggen ovan mark vilket jag tycker blir fult som tusan, det finns ju firmor som borrar hål i betong, kanske du kan borra ett hål 45 grader inifrån och snett utåt?

ps såg någon min fråga i inlägg #196 ??:rolleyes:
 
tack!

klämkopplingar som gäller alltså... såg någon skrev att man inte ska ha klämkopplingar på köldbärarsidan eftersom de kan frysa sönder av kondensen...
 
thestrut skrev:
tack!

klämkopplingar som gäller alltså... såg någon skrev att man inte ska ha klämkopplingar på köldbärarsidan eftersom de kan frysa sönder av kondensen...
Ja, hur tänkte nu den personen? :eek:

Kondens är per definition en vätska (=vattendroppar tex.), således är det inte i fryst form.

OM en koppling skall frysa sönder så är också brinen i slangen bottenfrusen och det lär inte hända så länge du har rätt blandning på frostskyddsvätskan i systemet. ;)
 
hehe men ja vem vet? var det inte du Roland som skrev det?

men om det blir kondens utvändigt som ju är en vätska, och denna vätska letar sig in i klämringen.

brinenen är väl just brine för att den ska klara kallgrader, typ -5 grader så om då kopplingen är blöt av kondens och fryser med hjälp av brinen invändigt som är -5 grader, kan den inte då sprängas sönder?

jag har svårt att tro det, men "förstår" teorin. så jag kör nog på klämringskopplingar där :)
 
kör nog på klämringar som ju borde fungera.

nackdelen med de lödda är väl att de inte blir lekande, det kan väl vara bra

hmm t-rörsförminskning??? jag är rätt grön inom detta ämne och hittade inte när jag sökte på Rinkaby...
 
jaaha det var en vanlig förminskning.... trodde det var något med T-rör..

unionkopplingen, någon sådan har jag inte planerat in vad jag vet iaf.

tänkte börja förbereda monteringen av kollektorslangarna eftersom jag har 2 slingor, men hittar inte 28 mm kopparrör nånstans som typ jula, biltema, Bauhaus... hade varit bra att kunna göra det i etapper, att beställa från Rinkaby kostar ju en slant det med...
 
thestrut skrev:
hehe men ja vem vet? var det inte du Roland som skrev det?
:wow::x. Ja, ett och annat inlägg har det blivit, men du får allt göra lite mer "reserch" innan du gör detta påstående.
Citat och i vilket inlägg ?? :thumbdown:
 
roland53 skrev:
:wow::x. Ja, ett och annat inlägg har det blivit, men du får allt göra lite mer "reserch" innan du gör detta påstående.
Citat och i vilket inlägg ?? :thumbdown:
det var en fråga :)

kollade bakåt och det var mexitegel i inlägg # 94
 
Hornbach har ett bra sortiment om du har en sådan butik i närheten.
 
Mattiaz skrev:
Hornbach har ett bra sortiment om du har en sådan butik i närheten.
finns tyvärr ingen i närheten (Sundsvall)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.