Bakom kyl/frys och väggskåp i kök finns en äldre murstock.

För ett tag sedan noterade jag, i samband med att jag drog ut kyl/frys, att det satt en del gammal tapet på murstocken. Tapeten hade angrepp av grönt mögel. Jag rev bort så mycket av tapeten som jag kunde, men kommer ju tyvärr inte åt den tapet som förmodligen finns på murstocken även bakom väggskåpen. Är ju inte så lätta att montera ned. Min förhoppning är att möglet främst var lokaliserat till området precis bakom kyl och frys, exempelvis via fukt etc från dessa.

Några funderingar:

Hur bör jag hantera detta?
Skulle vilja måla murstocken bakom kyl/frys med lämplig färg. Vilken typ av färg?
Bör ju vara en färg som kan "andas" så att jag inte stänger in fukt etc.
Kan jag måla direkt på underlaget precis som det ser ut idag? Eller måste jag göra något särskilt underarbete? Vill orsaka så lite dammbildning som möjligt. Bör jag mögelbehandla innan målning?
Känns lite olämpligt med starka mögelmedel vid kyl och frys.

Spelar inte så stor roll hur slutresultatet kommer att se ut, den murade väggen är ju ändå gömd.
Vill måla främst för att fräscha till, motverka mer mögelangrepp och binda bruket.
Tänker mig en vit färg som binder bruket, men som ändå kan andas.
Färgen bör även klara av höga temperaturer eftersom jag eldar i aktuell murstock, i angränsande rum.

Där det är mörkast på bilderna är det nyare bruk, efter det att murare försökt hitta in till rökkanal vid montering av en kamin och sen lappat ihop väggen igen. Längst ner mot golv verkar det äldre bruket ha ännu en färg. Dessutom syns här isolering som verkar istoppat längst ner. Lite osäker på typ av isolering. Läge för fog eller golvlist här, eller?

Större delen av murstocken har en tredje färg. Tänker att det nog är här som tapeten varit uppsatt, alltså kan det finnas vissa limrester här, därav färgen. Tror jag.

Finns det risk att det finns asbest i murstocken, i gammalt bruk/puts? Eller kan jag ge mig på att måla utan att först analysera? Förhoppningsvis är eventuell asbest bundet i bruket, eller vad tror ni?

Tacksam för tips!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Försök först och främst lokalisera varför det blivit mögel.
Mögel trivs i fukt. Fuktläcka?
Åtgärda detta.
Sedan kan du måla med silikatfärg.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Förstår inte var fukten kan komma ifrån..
Kanske ner via skorstenen, runnit längs med murstocken, ner genom vind, övervåning och ner till aktuell ställe på nedervåningen. Eller låter det långsökt?
Borde jag inte se fukt även på murstocken på övervåning isåfall?
Jag hoppas att fukten kommit från kyl/frys. Låter enklare..
Men, samtidigt så tror jag ju snarare att det borde bli varmt bakom dessa, med tanke på kompressor osv.

Borde jag montera ned även väggskåpen? För att undersöka?

Silikatfärg. Bara att måla på direkt eller bör man grunda på något sätt?
Mögelbehandla först? Andas silikatfärg och vilka temperaturer tål den?
Är den vattenbaserad?

Och det där med asbest i bruk/puts? Sannolikt eller helt osannolikt?
Bör jag analysera innan målning? Eller bara att måla?
 
Helt omöjligt att ge ett råd betr. var fukten ev. kan ha kommit in utan att inspektera på plats.

Silikatfärg användes just för att den andas. Du kan måla flera lager tills den täckt eller späd ut första stryket enl. anvisningar på burken.
Fråga i färgaffären om värmebeständigheten. Utsidan på en murad skorsten blir inte så väldigt varm, det som ev. händer är att färgen blir lite missfärgad.

Att blanda in asbest i murbruk finns det ju ingen praktisk nytta av så det verkar ju osannolikt.
MEN om det ändå av någon outgrundlig anledning är så, så stänger du ju in detta i.o.m att du målar.
Asbest fiber är ju bara farliga när man rotar i det och exponeras under lååång tid (= dagligen under många år), men det har ju avhandlats tidigare i dina "asbests-trådar". ;)
 
Ja, roland53, jag har haft åtskilliga asbesttrådar tidigare, så jag vet vid det här laget ganska väl hur/när det är skadligt.

Det är självklart bra att måla ytan för att binda eventuella fibrer, men tyvärr kommer jag inte att komma åt hela ytan då en del av denna är bakom uppsatta köksskåp.

Frågan är, om det nu skulle vara asbest i bruket, hur mycket, eller om det överhuvudtaget frigörs något om jag låter den murade väggen vara precis som den är? Vad tror du?

Som sagt, fukten, hoppas den kommer från kyl och frys och ingen annanstans ifrån. Finns det något negativt med att måla och det finns mögelangrepp kvar? Bör jag mögelbehandla först, innan målning? Eller är det lugnt i och med att silikatfärg andas?
 
Ja, bakom ett skåp lär du inte rota i fogarna och därmed frigörs inget ev. asbest.

Mögel vill inte bara ha fukt utan även något organiskt att växa och trivas på.

Enligt vad jag förstår så möglar inte silikatfärg, men dubbelkolla med färgbutiken.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Jag antar att murstocken inte används idag. Har du skorstenshuva över skorstenen? om inte så kan regnet ju ohindrat rinna ned i skorstenen och kanske hela murstocken är lagom genomfuktat. Kanske fukten samlas bakom kylskåpet medan den kan avdunsta annanstädes och där blir det då inget mögel.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Det finns en möjlighet att det är en gammal vattenskada som någon inte brytt sig om efter att ha åtgärdat läckan. Det kan komma vatten på baksidan av ett kylskåp, men då hamnar det på golvet. Jag kan inte komma på hur det skulle kunna komma vatten på väggen uppe vid taket från kylskåpet. Jag skulle utgå ifrån att vattnet kommit in via skorstenen. Möjligheten finns även att någon upprepade gånger spillt vatten på övervåningen som runnit igenom. Oavsett vilket bör du ta reda på hur vattnet kommit dit och se till att det inte längre kan göra det. Innan en eventuell vattenläcka är åtgärdad är det bortkastat arbete att måla.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Som de andra är inne på, avgör först om murstocken är fuktig nu eller om möglet är gammalt. Tänk på att mycket kan ha hänt i ett gammalt hus under åren utan att det behöver vara något "aktivt" problem nu.

En liten varning för silikatfärg om murstocken verkligen är gammal. Silikatfärg bildar en för hård yta för en murstock murad och putsad med kalk eller lerbruk som man gjorde förr. En mer eftergivlig färg rekommenderas då.

Se
http://mobil.byggahus.se/forum/byggnadsvard/16758-farg-till-murstock.html
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Vad tror ni om färgen AMBIANCE, Silkematt väggfärg från Nordsjö? Fick den rekommenderad av färgaffären idag. Är tydligen en matt väggfärg för målning inomhus på puts, betong, lättbetong, gipsskivor mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.