Hejsan.
Vi har kikat på ett hus som vi verkligen älskar där vinden inretts till två rum på omkring 50 kvm.
Men vi behöver dock lyfta taket och lägga till vägg så vi kan gå rakt på vinden annars får vår familj inte plats. Vi undrar om någon lyft tak, eventuellt bytt tak, och byggt väggar och fasad högre och på ett ungefär hur mycket ett sådant jobb kan kosta på ett träfasadshus. Och hur lång tid det kan ta? Tak _behöver_ alltså inte bytas, bara lyftas och läggas till vägg egentligen.

Väldigt tacksam för era svar. ❤️
 
Du kan ställa frågan till trådskaparen av den tråden. Det är nog väldigt svårt att uppskatta här på forumet. Men jag önskar dig lycka till och att du får svar på dina frågor :)
 
  • Gilla
Linda Demi Rönsen
  • Laddar…
Det beror nog lite på hur det är gjort och hur det ska se ut när det är klart, kolla med någon lokal byggfirma om dom kan åka med och titta för att få en uppfattning.
 
  • Gilla
Linda Demi Rönsen
  • Laddar…
Tack 😘
Jag har hört av mig till två firmor men de vill ju gärna ha en ganska redig peng bara för att titta. Och det känns lite sossodär.
Men jag ska höra mig för vidare. Tack igen :)
 
Kolla efter några andra firmor ;)
 
Det är ju jättesvårt att säga vad det kommer kosta. Allt beror ju som bekant på! Taket är inget man bara lyfter sådär rakt upp och ned, framförallt inte med taktäckning på, allra minst om det är pannor.

Jag vill inte vara negativ, men skall du göra en så stor operation som att lyfta hela taket så skulle jag anlita någon firma som har det som specialitet.. Jag vet inte om man får länka till enskilda tillverkare här, men sök på taklyft på google så får du upp 5-6 olika aktörer som jobbar enkom med att lyfta tak.

Som en referens kan sägas att jag tog in offert på en övervåning på vårt hus. Pulpettak 15x8m inga ytskickt, men tät stomme: 800.000:-

Mvh
 
Det finns en firma som förr i tiden gjorde övervåningar på enplansvillor: Åtvidabergshus. Kanske de har en lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.