Tjena.
Tänkte bygga en friggebod i trädgården.
Just nu är där gräsmatta men den tänkte jag gräva bort runt området jag ska ha friggan.
Just nu står där 2 stora björkar som jag ska såga ner och gräva upp rötterna till.
Tänkte bygga den på betongplintar när jag ändå ska gräva med en minigrävare.
Min fråga är vad jag ska ha för underlag under friggan?
Jag vill ha Gårdssingel på ytan då jag har de på några andra ställen på tomten.
Ska jag lägga duk när jag grävt bort de sedan sand och ovanpå det singel?
Och hur djupt bör jag gräva?
Bör jag padda sanden när jag ska ställa plintar där?

MVH Johan
 
Behöver du lägga ner så mycket energi med underlaget under en friggebod?

Jag lade bara vanlig sand under vår.
 
Du behöver egentligen bara gräva bort den översta matjorden. En duk skadar inte men är nog inte nödvändig om underlaget är sand.

Där plintarna skall stå behöver du dock gräva betydligt djupare. Frostfritt djup. Själv borrade jag ner mina plintar ca 110cm under mark.
 
Tack för svaren. Jag har hittat 70cm plintar på byggmax och djupare vågar jag inte gräva då vi har jordvärme som ligger på 1-1,5m djup. Jag vill lägga gårdssingell runt hela friggan för att slippa klippa gräset bakom och jämte den. Kommer lägga kantsten runt hörnan på trädgården där så robotklipparen bara får en rak kant att klippa efter :)
 
P
Ska du inreda boden som bostad eller är det bara ett förråd. Byggde vår bod för 4 år sedan och den står bara på vanliga leca block med kross under. Har inte märkt av några sättningar men då är det bara ett trädgårdsförråd. Betydligt enklare än att gräva en massa hål för 70cm plintar.
 
Som jag skrev ska jag gräva upp 2 rötter till 2 st 15m björkar så jag ska ändå ha dit en grävmaskin. Så att gräva spelar ingen roll. Det ska bli ett förråd/vedbod.
 
  • Gilla
Clilja
  • Laddar…
P
Ja då spelar det ju ingen roll. tänkte att du skulle handgräva för plintarna men man missar lätt hela texten när man läser på mobilen :)
 
Nej det blir förmycket jobb att handgräva. Ska gräva upp mellan 20-30m2. Bort med rötter och lägga fram till lyktstolpar och lite sånt med. Jag funderade mest på hur jag ska göra under själva friggan för att få de bäst :)
 
Jag lånar denna tråd till min fråga :)

Jag ska bygga en redskapsbod på ca 3x4m. Tänker inte gräva för plintar, utan ska ställa den på trädgårdsplattor.

Tomten är inte färdig ännu, så jag måste komma upp ca 10-20cm med underlaget innan jag kan placera ut betongplattorna, så att jag kommer i bra höjd med den framtida gräsmattan.

Vad ska man använda för material? markduk, Bergkross? och Singel?

Tänkte köra med dubbla trädgårdsplattor så att jag senare kan fylla på med singel om så behövs.

MVH Östlund
 
Jordskruvar kanske är enklare?
 
Hej, jordskruvar är nog att glömma.

Marken är fulla av småsten och är stenhård att gräva i.
 
Östlund skrev:
Jag lånar denna tråd till min fråga :)

Jag ska bygga en redskapsbod på ca 3x4m. Tänker inte gräva för plintar, utan ska ställa den på trädgårdsplattor.

Tomten är inte färdig ännu, så jag måste komma upp ca 10-20cm med underlaget innan jag kan placera ut betongplattorna, så att jag kommer i bra höjd med den framtida gräsmattan.

Vad ska man använda för material? markduk, Bergkross? och Singel?

Tänkte köra med dubbla trädgårdsplattor så att jag senare kan fylla på med singel om så behövs.

MVH Östlund
Materialet är inte så himla noga. Stoppa en markduk och fyll upp med någon krossprodukt. Singel är onödigt dyrt och blir inte lika stadigt underlag som kross med 0-fraktion. Ska du handskyffla så är väl 0-18 lämpligt t ex.

En alternativ lösning för en oisolerad redskapsbod är att inte ha något golv alls. Lägg betongplattor som "golv".
 
Både min altan och friggebod står på trädgårdsplattor som jag lagt på markduk med lite grus på. Skulle det mot förmodan bli någon sättning så skruvar jag upp golvet och justerar klossarna mellan markplatta och stomme.
 
  • Gilla
jamesp
  • Laddar…
vectrex skrev:
Materialet är inte så himla noga. Stoppa en markduk och fyll upp med någon krossprodukt. Singel är onödigt dyrt och blir inte lika stadigt underlag som kross med 0-fraktion. Ska du handskyffla så är väl 0-18 lämpligt t ex.

En alternativ lösning för en oisolerad redskapsbod är att inte ha något golv alls. Lägg betongplattor som "golv".
Tack.

Då får det bli typ stenmjöl, såg att det låg några högar en bit ort på några obyggda tomter där kommunen har varit och gjort serviser :)
 
  • Gilla
Makarippern
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.