Har en gammal oljetank som står ivägen i källaren.
Hur får man bäst bort härket?

Är det nåt man kan fixa själv?
Hur undviker man problem med gammal olja?
Annars, vilka firmor fixar sånt?
Pris?... :-/
 
Det går att fixa själv, men det är ingen njutning direkt. Det är skitigt, bullrigt, jobbigt och luktar illa. Jag gjorde allt jobb själv och fick ut min tank på ungefär tre dagars arbete. Man behöver några påsar Absol, oljepump, oljefat eller annat att ha restolja i, en tigersåg och 5-10 blad till sågen. Hörselskydd, handskar och skyddsglasögon, såklart också.
 
Såga itu den!
Använd inte rondellen, då kan det gå illa.

/Jögga
 
ska låna din tråd lite om det är oki ;)

har grävt fram min plasttank ute själv och ska sandfylla nu innan 1 juli... (lagar å skit om rengöring)

borde jag gräva upp över hela och såga hål även i botten så vatten kan rinna rakt igenom? eller bara ett mindre hål i toppen och dumpa sand i? borde bli luftfickor kvar då? typ...

      hål
         |
------   ------
|__/ sand \__| <-- luftficka
|___________|

asci konst är inte min grej  ;D
 
TiGGrE skrev:
ska låna din tråd lite om det är oki ;)

har grävt fram min plasttank ute själv och ska sandfylla nu innan 1 juli... (lagar å skit om rengöring)

borde jag gräva upp över hela och såga hål även i botten så vatten kan rinna rakt igenom? eller bara ett mindre hål i toppen och dumpa sand i? borde bli luftfickor kvar då? typ...

       hål
         |
------   ------
|__/ sand \__| <-- luftficka
|___________|

asci konst är inte min grej  ;D
ta upp den och bygg en jordkällare där hålet är ...källarkall bira JAMMI ;D
 
Vill instämma i rådet att såga. Jag ska själv ta ned en oljetank om några veckor och jag skulle aldrig våga sätta skärbrännaren eller vinkelslipen i den. Även om man rengör aldrig så ordentligt så kan det finnas rester av olja kvar, och om de resterna blir så varma att de förgasas och sedan ännu varmare så att de antänds så blir det inte så kul.

Själv tänkte jag såga ned tanken så att jag får sex plåtar kvar, eller så delar jag den ett par skivor och gör resten av jobbet utomhus med vinkelslipen när jag väl fått ut delarna.

Min anslutning till pannan sitter cirka 50mm från botten av tanken, så för att kunna elda upp den sista oljan har jag lyft tanken i ena änden. Först med ett spett och när jag fick upp den en bit kunde jag få in garagedomkraften under. Jag ska lyfta den mer efterhand, men till slut tar den i taket i pannrummet, och då räknar jag med att det blir något tiotal liter kvar som jag ska slanga över i dunkar och lämna bort. Sedan tänkte jag plocka av manluckan och spruta insidan med avfettningsmedel, tvätta med högtryck och suga upp vattnet. Sen ska man förhoppningsvis kunna ge sig på att ta ned tanken utan vare sig brandrisk eller allt för mycket luft.
 
Perf, det där lät inte så dumt. Var gör du av vattnet från tvätten? Går det att lämna in sånt på OK eller hos kommunens avfallsanläggning? Jag rekommenderar att ha en eller ett par säckar Absol för säkerhets skull. Om du skulle råka få spill på golvet så är Absol oslagbart. Det suger upp bra och när Absolen sugit upp oljan så krävs blåslampa för att få fyr på sk*ten. (Jag har provat :) )

Svärfarsan berättade att han en gång skar isär en tank med skärbrännare. Det blev en fin brasa. Lyckligtvis hann bara olja brinna innan elden släcktes, men det luktar inte tårta när villaolja brinner inomhus.
 
Jag har fyra tomma 25-litersdunkar som det har varit alkylatbensin i. Dessa tänkte jag använda till överbliven olja och oljeblandat vatten. Tanken är att kunna lämna in dem på en miljöstation. Kanske man ska ta lite åt gången så att dom inte tycker att det är så mycket att man ska betala för sig. Men det blir kanske inte så mycket, högtryckstvätten är ju rätt snålspolande jämfört med en vanlig slang. I värsta fall får man väl betala för att bli av med skiten. När det gäller den överblivna oljan så har jag dessutom varit inne på att koppla dunken till pannan så att jag kan elda upp även de allra sista dropparna.

Visst är det bra att ha något som kan suga upp eventuellt spill. När jag var hos lantmännen (förlåt, granngården) senast, så stod jag faktiskt och tittade på en säck absol och tänkte att den skulle vara bra till oljan.

När det gäller skärbrännare och vinkelslip är givetvis lukten från en eventuell brand ett litet problem. Det stora problemet är att se till att man överlever. Det värsta jag kan tänka mig är att man förgasar oljan som sedan antänds med en explosionsartad brand som följd. Det är möjligt att jag är överdrivet försiktig, men hellre det än dumdristig. Tanken går till en gammal trafiksäkerhetsslogan: "Hellre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd".
 
Tips för rengöring: Jag grovtvättade min tank genom att först tömma den på sitt flytande innehåll, därefter tog jag en gummiraka och drog ihop det som var kvar. Genom detta blev det mycket rent utan att du spär ut oljan med en massa vatten. Spilloljan lämnar man förstås på sopis. Vill man efter detta skura tanken invändigt går det förstås bra och det spillvattnet kommer innehålla så lite olja att *host* det nästan går att hälla ut i avloppet.... :-X
 
Vår installatör brukar göra det för 3000:- plus moms :-/ .
Han skulle aldrig sätta en såg i tanken heller >:( . Han har en speciell nibbelmaskin för itusågningen.
Det kan kanske vara värt att lämna bort jobbet men som äkta MAN så är det ju alltid bättre att göra jobbet själv till en högre kostnad och sämre resultat ;)
 
BAS skrev:
Det kan kanske vara värt att lämna bort jobbet men som äkta MAN så är det ju alltid bättre att göra jobbet själv till en högre kostnad och sämre resultat ;)
;D Japp! Helst ska man skada sig litegrann också.
 
Har fått pris av två firmor, 3900 bagis inkl moms. Är det värt det? Vad säger ni som gjort det själv?
 
Jag hade gjort det igen om valet stod mellan att betala 3900 kr och att göra det själv. Jag kanske ska tillägga att jag fick låna tigersåg och bladen var mycket billiga. ;)

Å andra sidan är jag lagd åt det hållet att jag gör som BAS beskrev: Hellre själv, till kanske högre kostnad och troligen sämre resultat.
 
Det kan kanske vara värt att lämna bort jobbet men som äkta MAN så är det ju alltid bättre att göra jobbet själv till en högre kostnad och sämre resultat
Japp! Helst ska man skada sig litegrann också.
Helt underbart... :D
 
Det är klart att hantverkare med rätt verktyg kan göra jobbet snabbare, och man blir ju inte lika svettig av att betala en faktura.;)

Men jag har svårt att se att det skulle kunna bli dyrare att göra jobbet själv. Det är ju klart att äger man inte ett enda verktyg från början så blir det ju en rejäl kostnad, men de flesta gör-det-självjobb kostar bara arbetstid, och i alla fall för mig så är det inget som jag ser som betungande. Att pyssla med hus och tomt är min hobby, så skulle jag inte såga ned en oljetank och installera ny panna hade det blivit nåt annat projekt i stället (isolera det gamla traktorgaraget, inreda vinden, lägga plattor till uteplats, gräva damm...).

Att bli lite svettig och få känna tillfredställelsen av att ha gjort något själv, är mycket treligare än att betala en faktura som gräver djupa hål i ekonomin för månader framåt.

Jag har dock full respekt för de som hellre tillbringar sin fritid på sjön, i skogen eller på golfbanan och i stället lejer bort alla jobb.






 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.