Funderat kring farstu på husgavel där grovköksingång finns idag. Har haft kontakt med och fått förslag från arkitekt på 3x4 m med samma standard som huset för övrigt. Vår förhoppning var att inte göra något innertak utan ha öppet till nock (glas på gaveln) men arkitekten menade att det inte gick, bl.a pga kravet på isolering.
Förslaget fick ligga och sen kom Attefall - nu funderar jag igen, och om det kan vara någon lättnad kring kravet på isolering?

Farstun är i första hand till för att flytta på en värmepump, och jag ser inga behov av full uppvärmning där?
Så en "svale" med ca 10+ behöver väl inte ha så mycket isolering tänkte jag. Eller?

Värmepumpen ska flyttas och alternativet är att förpassa den till förråd i carport och dra kulvert. Där är det idag 100mm i väggarna och 10-12+. Dessutom inget avlopp om olyckan är framme :/ men såvitt jag förstår finns det inget krav på avlopp för pumpen? Om det finns så går det ju lättare att lösa i farstun förstås.
 
Om det nu finns nått sånt krav kan du ju bara kalla tillbyggnaden för uterum, inbyggd altan eller liknande.
 
Precis, eller kallfarstu ;)
Måste bara kolla om utrustningen kräver nån specifik rumstemperatur.
När Attefallshusen och de "generösa" utbyggnaderna kom så trodde jag att det här skulle bli lätt. Men det finns väl inte så mycket som tyder på det. Här i Skövde trodde man att militären skulle kunna ha synpunkter på den här typen av byggnader/utbyggnader men har inte hört mer sen.
 
Spanade in på kommunens hemsida, och där finns mycket riktigt en karta över militärområdet som berörs. Där kan man läsa följande "Bygglov krävs dock alltid om fastigheten ligger inom eller i anslutning till en flygplats eller ett övnings- och skjutfält som är av riksintresse för totalförsvaret enligt bestämmelser i miljöbalken."

Hamnar utanför det markerade området iaf, alltid något. Men checklistan för bygganmälan innehåller i princip samma som för bygglovsansökan, förutom KA, och även avgifter. Om dessutom ett avslag inte går att överklaga som jag läste i nåt sammanhang, ja då är väl frågan hur mycket det var värt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.