Du kan säkert lyckas med din konstruktion och att vara riktigt noga vid urtagen gör sitt till också. Men jag skulle gjort två andra åtgärder som inte gör utseendet speciellt mycket klumpigare men tillför ganska mycket i övrigt.

1. För att motverka spjälkningen som KOW skrev om och samtidigt öka styrkan på bärlinorna skruva på insidan och i nederkant bärlinorna en 50x50 som åsarna vilar mot och samtidigt styvar bärlinan på vettig plats ut från neutrallagret.

2. Inte fälla in tvärreglarna som taket fästs i utan dra fast de yttersta över bärlinornas toppsida så sluter man den sidan kraftmässigt också, fasa bärlinornas överkant så att allt ligger kloss an där. Med rimligt klena dimensioner på reglarna stör de inte mycket även om de ligger ovanpå.
 
Kan du inte bara ta korta reglar och skruva fast i bärlinan från insidan för att skapa takutsprång och hänga takstolen i en balksko?
 
Citerar verktygsgurun från en annan tråd.

"På tal om balkskor och skråskruvning.
Jag använder aldrig balkskor eller vinklar vid synliga montage, ser för j-vligt ut. Skruvlimma en 45x45 på bärlinan istället och ställ takstolarna på denna. En skruv uppifrån och en skruv underifrån sen sitter den.
Se på bilden hur jag menar."

http://mobil.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=106348&d=1393368788

Och jag håller med, så här ska det se ut!
 
  • Gilla
phila och 3 till
  • Laddar…
om du vill ha takstolar och bärlina i samma nivå finns bara balkskor i galvat stål som alternativ. Urjackning försvagar grymt på bärlina (inte hammarband, det är något helt annat).
Om du vill dubbla så kan du ta grannlinan som 120x45 och då är det den dsom bestämmar bärigheten, dvs det räcker inte.
Om du är ute efter utsdeendet så rekommenderar jag smidda järnskor, kan göras av vinkeljärn.
 
Mattiaz skrev:
Kan du inte bara ta korta reglar och skruva fast i bärlinan från insidan för att skapa takutsprång och hänga takstolen i en balksko?
Alltså ska hela takutsticket hänga i balkskor? Vet inte hur långt jag har tänkt mig men kanske 30-50cm. Känns ju inte som man vill vara där ute på det taket. Blir det stadigt tro?
 
Det är stor skillnad i hållfatsheten om man gör utgtag vid änden (som i bilden från Peter2400) eller mitt i.
 
Det jag försökte beskriva i #16 är likt bilden i #18 fast principen används vid båda bärlinorna och med urtag också för överhäng. Gör man så och ev även pkt 2 finns inga problem med hållfasthet eller stabilitet, dessutom smäckert och prydligt.
 
GK100 skrev:
Det jag försökte beskriva i #16 är likt bilden i #18 fast principen används vid båda bärlinorna och med urtag också för överhäng. Gör man så och ev även pkt 2 finns inga problem med hållfasthet eller stabilitet, dessutom smäckert och prydligt.
Menar du en 45x45 på varje sida av den yttre bärlinan?

Och ett urtag i överkant bärlina och underkant takstol? Eller bara jacka takstolen/åsen?
 
Altantak.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I princip bara dessa två delar och givetvis med urtag som du var inne på från början. C kan fasas lite upptill så att 2 följer lutningen på D när det är på plats. Och spetsen på D som vilar mot 1 kan även avpassas så de ligger an där. Och samma fast omvänt vid andra bärlinan, reglar som 2 lägger man tvärs så många som krävs för taket i övrigt.
 
  • Gilla
Barnrikehuset
  • Laddar…
Gör en vanlig vägg. Sätt bärlinan på insidan av väggen och utan på reglarna, inte infälld som man gör när man förstärker en vägg. Takstolarna kommer nu vila på bärlinan som du ska skruva fast med grova frallor.
 
SnickarMartin skrev:
...bärlinan som du ska skruva fast med grova frallor.
Frallor?
Frallor_nyf.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://frallexpressen.se/
 
Mikael_L
Ja det du vill åstadkomma är nog rätt svårt. Jag vet den korrekta lösningen, kommer till det i slutet av inlägget. ;)

Men en lösning kan vara att helt enkelt hänga takbalkarna på insidan av bärlinorna som beskrivet i inlägg #19, men man kan göra det lite snyggare som beskrivet i inlägg #16 och #18.

Då är sen frågan hur du får till en utstickande takfot, om sådan önskas, vilket jag fick för mig.
Det kan ev gå att skråskuva in korta reglar och sen förstärka med plattjärn på ovansidan skruvat i takbalk och takfotsregel pbs om bärlinan.
Jag är verkligen inte säker på om detta funkar, det känns som att det är risk att takfoten börjar hänga ner lite efter något år, men bättre idé än så lyckas jag inte kläcka.


Men men, jag vet den rätta lösningen :cool:, en sådan där konstruktion ska självklart svetsas ihop av stålbalk (/fyrkantsrör).
 
Det hade varit slankt och fint! Men har jag problem att dimensionera trä där det finns massor av gratisberäkningshjälp blir nog en svetsad stålkonstruktion snäppet värre. Kanske ska slänga upp en Haki med kanalplast på :).

Skämt å sido lutar det åt att skippa takutstick och flytta ut den yttre bärlinan istället. Då kan man nog sätta hängrännan direkt på bärlinan också.
 
Det finns ett annan träd med liknande tema. Där diskuterades även användning av balksko som en mndre tilltalande metod. Ett bättre förslag var att slå en 45x45 regel mot bärlinan jäms med underkandet så att du får en hylla att ställa takstolsbalken på. Där kan du lätt ta ut 45 mm utan att minska hållf.
 
Mikael_L
Ja det där måste ju vara ett bra råd, nu när det kommer för tredje gången. :D

Jag har redan pekat ut inlägg 16 & 18 som också för fram metoden. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.