Tack Stefan. Ringde faktiskt till Assa för att höra efter. Tydligen går det inte att eställa Fix 844s med längre sprint än 6mm verkade heller inte gå att åtgärda i efterhand heller. Dock trodde han att min lösning med brytskydd kunde fungera.

Så det blir till att prova och se :)

Tack för alla tankar,tips och synpunkter. Fattar inte varför jag inte börjat använda detta forum tidigare?!

Jonas
 
Ringer du till assa så får du nog endast svar efter det som finns i katalogen.
Personligen hade jag svetsat på en 7mm fyrkantsstång (använt den från handtaget som följde med fönstret) och sedan kapat den i önskad längd, det spelar ingen roll att det är 8mm innan den når fram till spanjoletten och att det även finns plats för skarv/svets annars kapar du bara 8mm pinnen innan du skarvar den.
Har du ingen svets så åk förbi en lokal smed.
Jag rekommenderar inte att du använder 833, det blir omständligt med övergången och sladdrigt.
 
Hej igen 132abc,
Tack, okej, jag uppfattade dock killen på Assa som att det inte går att få loss sprinten från handtaget. Men har du erfarenhet att det går?
Jag fick intrycket att sprinten är fast svetsad redan. Går det ändå att lossa den och sedan svetsa på ny?

Eller menar du att man svetsar på förlängningen på den existeradnde 53mm sprinten? Istället för att förlänga med 833?

Stor tack!
Jonas
 
Sprinten är pressad på plats samt så har den ett uttag som måste ligga rätt men den biten ska du inte röra.
Jag menar att du svetsar förlängningen på den existerande fyrkantspinnen som kapas till lämplig längd först om det krävs annars kapar du inget.
Det är en betydligt bättre lösning, skydda själva handtaget mot svetsloppor och se till att förlängningen ligger centrerad och att den följer den tjockare 8mm pinnen.
 
Jag kapar denna tråd för en liknande fråga. Jag har köpt dessa fönsterhandtag https://www.laskompaniet.se/product/fonsterhandtag-bg293-lasbart-krom för att byta ut mina i brun plast *urk* . Nu är ju sprinten så klart för lång på de nya, går det inte att byta sprinten, och återanvända den gamla? Det går att få loss sprinten ur de gamla handtagen, men i de nya sitter de med en låsbricka som jag inte vågar pilla loss innan jag vet. Det känns lite omständigt att åka iväg och få alla sprintar kapade någonstans, för att en tant som jag skulle klara att såga mig igenom 6 sprintar med handsåg, det är jag osäker på :(
 
Hej Nancy.

Jag tror att din bästa chans ändå är att kapa pinnarna. Det är betydligt enklare än att få loss de gamla och dit nya kortare. Det står ju även på hemsidan du länkade till att pinnen kapas vid behov.

Jag har respekt för att du inte tror dig klara att fila av dem själv, men du kanske känner någon händig person? Det som behövs i verktygsväg är en bågfil och ett skruvstycke. Sex pinnar kapas på mindre än en kvart.

Var i Västra Götaland håller du till?
 
Jag anade att det skulle bli svaret... aja, då siktar jag på att kapa. Jag köpte ett nytt handtag på Beijers för en par år sedan , bad dem kapa pinnen och det tog en kvart för honom med en pinne :( Aja, det löser sig.. Jag bor i Mariestad förresten...
 
Ok, Mariestad är lite för långt från Lysekil. Men jag tror att en valfri verkstad fixar det där ganska enkelt.
 
Tack för omtanken Stefan, jag hittar nog en verkstad :)
 
Jag fick svar från deras kundtjänst angående detta, och de svarar så här:

Hej!

Man kan lossa pinnarna , men dom sitter hårt fast. man måste ha hjälp av ett skruvstycke och sen en gummihammare.

Fäst sprinten/pinnen i skruvstycket och sen får man slå försiktigt så att sprinten/pinnen lossnar.



---

Med vänlig hälsning Anneli

Kundservice
Så det ska gå... får se hur jag gör...
 
Jag rekommenderar att du sågar i rätt längd istället det är mindre jobb än att byta fyrkantspinnen mellan handtag.
Ofta så fastnar inte fyrkantspinnen något bra när du återmonterar vilket kan leda till att den lossnar när den är monterad och kan orsaka fel och bekymmer vilka kan vara svåra att åtgärda om handtagen är monterade med envägsskruv.
 
Ok, köpte nya blad till metallsågen och sågade, det var ju plättlätt :) Alltså, jag har ju blivit lurad av killen på Beier bygg, som skulle såga av pinnen i ETT handtag och det tog garanterat en kvart, han var helt svettig efteråt, undrar just vad han hade för blad i sågen :) Aja, nu är fönster och dörrar inbrottssäkrade så långt det går med lås i alla fall, förutom köket, där jag köpt separata lås... måste lista ut hur dom fungerar :)
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
Det är bara att fråga om du undrar något om de andra låsen.
 
Nancy Alke skrev:
Ok, köpte nya blad till metallsågen och sågade, det var ju plättlätt :) Alltså, jag har ju blivit lurad av killen på Beier bygg, som skulle såga av pinnen i ETT handtag och det tog garanterat en kvart, han var helt svettig efteråt, undrar just vad han hade för blad i sågen :) Aja, nu är fönster och dörrar inbrottssäkrade så långt det går med lås i alla fall, förutom köket, där jag köpt separata lås... måste lista ut hur dom fungerar :)
Kvinnor KAN
 
  • Gilla
Nancy Biäng
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.