Nä, men jag har inga dolda skatteflyktplaner så det är lugnt för min del 😉
 
Mattiaz, vad planerar du att köpa för pump?
 
Så långt har jag inte kommit ännu. Men jag har handlat en del hos vvsbutiken.nu och blir det så att jag installerar själv så tar jag nog en därifrån och isf troligen en Bosch då de har 6 års garanti.

Planen för min del är:
1. Projektering
2. Borra hålet.
3. Tillverka en ny acktank och byta ut de gamla
4. Installera själva pumpen.

Jag befinner mig ff på steg 1. jag skulle vilja få bestämt borrdjupet sssm för att få ut offerter på borrningen. Min tanke är att låta borrfirman få göra det när det passar dom själva (lågsäsong) för att i viss mån kunna få ner priset.

Hur har du gjort din beräkning?
 
okej okej,

tror jag även läst att Nibe ger 6 års garanti oberoende vem som gör installationen.

jag har inte gjort någon egentlig beräkning, kör lite på känn men tror jag överdimensionerat pumpen iaf.

ska värma ca 200 m2 2planshus samt 200 m2 garage men bara för underhållsvärme (varav 135m2 med 4,3 meters takhöjd)

köpte 2x300 meter slang och grävde ned, dock fick jag bara plats med ca 2x280 meter...
har även sandmark vilket ju blir sämre.... vet inte det kommer ge tillräckligt, men isåfall får jag leja in en borrfirma och göra ett hål jag med...
 
hur många kWh gör du över med per år och räknar du med 100% täckningsgrad från vp?
 
rätt omöjligt att svara på eftersom jag håller på med hussvampssanering och har i princip rivit huset och byggt nytt =)

har eldat med ved i kökspanna tidigare = några kubik, samt luftvärmepump med total elförbrukning på 12-15000 kwh

jag hoppas täckningsgraden blir minst 100% iaf. kommer inte köra elspets överhuvudtaget, (möjligen om det visar sig att jordvärmeslangen inte alls hänger med)

edit: vad konstigt jag skriver... hoppas ni förstår ändå :)
 
Apropå svetsad kollektor så brukar det stå som krav i beskedet från kommunen. Det är bara dumt att inte anmäla, det kostar inte mycket och du får inte avslag sålänge du inte bor i vattentäkt eller tänker borra för nära andra brunnar/avlopp.
 
Har ringt runt till några borrföretag och för 200m hål inkl kollektor innanför vägg, fylld med sprit så landar det på 60tkr. Är det vettigt pris?
 
Låter inte orimligt, har för mig att jag betalade 53tkr för 180 meter och driftsättning, men då grävde jag från hål till hus själv. Detta var 2009.

Var ditt pris med eller utan rot?
 
jag har faktiskt tillgång till lite fakturor för ett borrföretag och det ligger på ca 170-200:- /m + m vad jag kan se...

då är maskinkostnad 50:- metern och resten arbetskostnad. (rot)

sedan tillkommer tex 3500 för kollektor och 1400 för etanolen på ett 170 metershål
 
hittade ett en fakturapå ett hål på 210 meter inkl allt på 66000 inkl moms och 43000 efter rot
inkl 9 meter foderrör

så det verkar inte vara alltför tokiga priser du fått

MVH
 
Nu blir det ju inget rot för min del men då vet jag att priserna är rimliga iaf:)
 
Hur ser kollektorn ut egentligen och vilket djup ligger den på i marken? Jag vill ha upp den ur golvet i pannrummet som har platta på mark. Hur stor skull foderröret behöva vara och vilken radie krävs?
Jag tog 200mm markör och 6st 15graders böjar när jag lade foderrör till huset.
 
antar att kollektorn är densamma för jord och bergvärme, det är en vanlig plastslang på typ 40-50 mm diameter, rätt tunnväggig, det för att kunna överföra värme/kyla gissar jag.

jag grävde jordvärmekollektorn ända fram till husväggen, bilade igenom plattan innifrån innanför kantbalken och grävde sedan för hand under plattan så jag fick in kollektorn.

jag isolerade kollektorslangen några meter från husväggen med gråa skumplaströr vad de nu kallas.

foderrör är väl ett stålrör som man använder från berget och upp till ytan vid borrhålet, och har samma diameter som borrhålet, detta brukar vara den dyraste biten av ett borrhål, så har du långt till berg kan det bli dyrt..
jag har dock sett att inköp av dessa rör kostar runt 200-250:- metern så här har du prutmån på de 500-700 som man brukar ta

jag tror inte du behöver ha slangen i något rör mellan huset och hålet, utan det blir väl som en bit jordvärme där? så jag gissar att man bara gräver ner kollektorn, men här får någon som kan det bättre gärna svara

MVH
 
jag har tidigare läst tråden men minns inte riktigt vad som var sagt om rotavdraget, men jag tycker ändå du ska söka , det värsta som kan hända är ju att du får betala det hela.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.