Då får du bygga eget hörnskåp, vad jag vet kan man inte köpa hörnkåp för diskmaskin? Man får tänka på att då kommer de bli trångt att diska med väggen direkt till vänster. Väggen lär bli sunkig rätt fort etc.

När de gäller de där bitarna tror jag jag tänk på alla möjliga alternativ, men klart man kan ha missat något smart
 
Med tanke på att du inte behöver något skåp till diskmaskinen vad jag vet, så det behöver du inte tänka på... Du kommer inte att kakla till vänster om vasken då? Eller det blir kanske inget kakel ?
 
Tänkte enbart ha stänkskydd på långsidorna. När det gäller diskmaskinen så går rören in en bit även i hörnskåpet så blir svårt även där av samma anledning
 
Är det tre 60 cm bänkskåp (plus hörnet där jag inte vet om ni ska ha nått).. plus två 80 cm bänkskåp? (det till h om spishällen och det till v om diskhon)..

MVH sandra
 
Redigerat:
Det är ett 60 sedan ett hörnskåp vilket motsvarar ett 60 på skåpsdelen sedan på andra längan är det 3 60 sedan två högskåp på 60 styck. På köksön är det två 60 och ett 40
 
AndersMalmgren skrev:
Det är ett 60 sedan ett hörnskåp vilket motsvarar ett 60 på skåpsdelen sedan på andra längan är det 3 60 sedan två högskåp på 60 styck. På köksön är det två 60 och ett 40
Planerat att ha ugnen under hällen? eller i högskåp? *funderar*
 
Sorry japp, vi återanvänder mycket av det kök som satt vid köp
Men vi kommer byta ut vissa grejer samt skicka luckorna och skåpen på sprutlackning

Just kyl/frys/ugn kommer vi behålla exakt som gamla köket
Visa bilaga 105545

Vi har tagit bort toalletten till vänster och gjort det till garderob samt gjort den mindre så vi får dit ett 60 skåp istället för 40 samt matbordet utbyttt till köksö
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Allmänt så har ni ju då köksön som "beredningsbänk" också, det är ju det som köksdelen i övrigt saknar om ni tar den planlösningen som du ritat upp i första inlägget. Har ni bott med köket innan ni rev? Så ni vet ungefär hur ytorna känns att arbeta med menar jag..(då har ni ju möjligheten att ändra små saker som störde er)

Generellt brukar man ju säga att man ska ha minst ett 80 cm utrymme mellan typ spis och diskbänk för att kunna bereda mat på ett bra sätt.. men i praktiken är det inte så svart och vitt :)

Vi har också ett mindre kök idag som ska renoveras och har tampats lite med samma tankar som ni, dvs en lite bredare häll (*lite off topic.. men vem fasiken kom på att man skulle ha 60 cm som standard på spis ist för 70?.. man får inte plats med två riktiga stekpannor och två kastruller samtidigt på spisen ju!*).. och tankar på en eller två hoar vid diskbänken osv..

Kan informera om att det får la bli en 60 cm häll trots allt här haha.. ibland får inte drömköket plats *bara att inse* buhu..

Meeen åter till tankarna kring ditt kök.. om jag utgår från mig själv, så bereder jag mat både vid bänk och ibland vid köksbordet (beror lite på vad man gör..) och i dagsläget har vi kanske 60 cm kanske diskbänk att bereda maten på.. det funkar men.. det känns som man behöver en dm till.. så i mina ögon funkar 60 om man normalt brukar tillreda mat lite här och var.. (ni har ju köksön också! så det är ju perfekt, den är ju nära både spis o vatten).. även om 70 är bekvämare och 80 är rekommenderat (och allt ovan är lyx haha)..

Ni har inte funderat på att fixa en liten vattenoas/ho vid köksön ist för 1 1/2 vid diskbänken? (nu när ni har nära till både vatten och avlopp menar jag).. lätt för ungar o vuxna att ta ett glas vatten.. skölja salladen när man står vid köksön och bereder maten osv.. *bara bollar lite tankar*

En fråga, vad är det för kök? (om ni ska komplettera stommar osv, finns de kvar?)

MVH Sandra
 
Nej vi blåste ut lägenheten på tillträdesdagen :)

Hade varit svårt att få dit vatten och avlopp pga garderoben samt gasledning som sitter i den garderobsväggen. Och sambon vill ha stor yta för bakning och hennes assistent. En av skåpen kommer ha en lift så man snabbt kan få upp assistenten på köksön.

Det är IKEA faktum. Vi kollade lite på platsbyggt och dyrare märken som kvänum och mellansegment som pustelli men kände att man inte fick så mycket för pengarna så vi lägger de pengarna på en riktigt snygg granit från Bror törner med planlimmad häll och ho. :)

Det man kan göra är ju att flytta hon till vänster men jag tror det kommer bli trångt för vänsterarmbågen. Nej tror det får bli som jag ritat och att man skippar lilla hon
 
Aha, ja det var bara lite "bollande" som sagt.. jag håller som sagt på med samma sak här :) Beställning på IKEAS gamla köksstommar är snart klar (den nya bänkskåpen de har idag är för höga när man ska bygga ett gammeldags kök och vill ha golvsocklar bl a framför..).. kan inflika att det blir assistentlyft här med haha *tummen upp för din smarta andra halva* :D

Tror att din lösning (både med och utan extrahon, men bättre utan) kommer funka bra genom att ni också har köksön :) Visst man kan byta lite mått hit och dit på bänkarna för att få ytterligare några cm här o var.. men då kan ni inte återanvända sakerna ni planerat heller.. så det är ju en fin avvägning..

Lycka till :D Ser fram emot bilder sen ;)

MVH Sandra
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Jag stod och laga mat idag och kom på att här har jag ju guldläge att reflektera över arbetsyta så jag tog en bild.
Vi har ju 40 + 40 + ca 10 så den ytan är mao 90 och nya ytan blir ju tyvärr bara 55 pga den större hällen.

arbetsyta.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har ju spritt ut mig rätt bra här, men man skulle ju faktiskt kunna lägga mer saker på djupet. Jag tror helt enkelt att man vänjer sig vid den yta man har. Just purjelök vill man kanske hacka nära vasken / hällen men mycket kan man ju berada på köksön
 
O
Mitt tips är kör med lådor på underskåpen, så mycket som möjligt... Helt plötsligt kan man utnyttja hela djupet på skåpet...
 
Vi kommer nog ha utdragslådor på alla underskåp, har så idag och det är välldigt praktiskt att få ut allt innehåll ur skåpet när man drar ut den

Vi har bestämt att vi kör på en stor ho, får hoppas det går att vänja sig att jobba utan den lilla
kök_arbetsytor.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ska du lyxa till det så kör motordrivna lådor, jäkligt skönt också slipper man handtag på lådorna.
Det är en vanesak med en eller två diskhoar, själv föredrar jag en stor, har aldrig förståt vad den lilla är tillför?
 
Låter häftigt, länk? Måste ju vara någon form av sensor då eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.