Hej!
Är nybörjare på det här med husbygge, men har börjat titta så smått och har fastnat för Mjöbäcksvillan, Liljeholmen. Hör Mjöbäcksvillan till de dyrare eller billigare alternativen? Någon med annan erfarenhet av Mjöbäcksvillan? Ska bygga på en mindre ort i Småland om det nu har betydelse. All info mottages tacksamt.
Mvh Anna
 
Hej Anna

Mjöbäcksvillan är ett företag som ligger mit ute i skogen det värkar som det är lite Gnosjö anda där vad det gäller att bygga hus för det finns ju mer hus företag där ute i Mjöbäck.

Det huset som du har fasnat för har vi också fastnat för men vi håller på att ändra på det för vi tycker att det är för få förvarings utrymen i huset. Ja vi har rittat av det på millimeter papper och håller nu på att skissa på egna förslag. Vi tar vissa bitar från Trivselhus som har många bra lösningar som tilltalar oss, vi rittar in dessa på vårt förslag på Liljeholmen så att vi skall få vårt bröm hus en dag. :D

Om du vill ha mer info läg ett medelande till mig så kontaktar jag dig.
 
Hej!
Tack för infon.
Jag har även skickat dig ett mejl nu, för eventuellt ytterligare information.
Tack på förhand.
Anna
 
1:a okt reste vi vår Mjöbäcksvilla (Tidensborg)
allt har gått väldigt smidigt och smärtfritt men man ska aldrig säga aldrig :surprised: :surprised:
Där vi bygger är det två andra familjer som har Mjöbäcksvillan och dom är nöjdare än vad vissa andra i området är ;D ;D ;D
Mvh Maria
 
Hej Anna!

Med tanke på kvalitén du får hos Mjöbäcks Villan jämfört med andra hustillverkare så fick vi den bestämda uppfattningen att M-V hade den bästa prisbilden. Det var lite av anledningen till att vi köpte från dom. ::)

Sen var de väldigt flexibla med våra ändringar och önskemål.

Mvh

-Bengt- (en som varit runt & kollat på de flesta företag)
 
Hej Bengt!
Hoppas du kan ge mig ytterligare info. Har förskt kontakta Mjöbäcksvillan, ännu utan resultat. Men våra planer ligger ju fortfarande några år framåt i tiden..
Är Mjöbäcksvillan lite dyrare men har bra standrad och är flexibla? Vilken standard i kök, badrum, golv? Ungefär vilken prisbild handlar det om? Hoppas du kan hjälpa mig.
Mvh Anna
 
Hej!

Är det någon som fått ett pris på Liljeholmen?
 
Min uppfattning är att Mjöbäcksvillan ligger rätt högt i pris. Vi har ritat ett sluttningshus själva och lämnat ut detta på offert till olika tillverkare, förutom Mjöbäck så Trivselhus, Sävsjö Trähus, Kungshus, Götenehus och Kvalitetshus. Flera av dessa tillverkare anser jag har väl så god standard. Mjöbäcksvillan låg en bit över de andra i pris. Dessutom byggde de golvvärme endast i platta på mark vilket skulle tvingat oss till snygga vita radiatorer på övervåningen... Det var väl ytterligare en anledning till att vi tappade intresset för Mjöbäcksvillan.

För oss blir det Trivselhus som är väldigt flexibla och bra på alla sätt att ha att göra med. Vi valde länge mellan Sävsjö och TH, det föll till slut på att vi känner ett starkt förtroende för säljaren och att vi fått många bra referenser vad gäller TH. Säljaren på Mjöbäck var i och för sig rätt skojig och de bygger säkert väldigt bra hus. Kanske hade de varit mer intressanta för oss om vi byggt ett enplans med platta?
 
Konstigt det där med golvvärmen på övervåningen, för vi har fått en offert på det från Mjöbäcksvillan. Det ingår inte i deras lev.deklaration men går att få som tillval. Det är vad vi har hört ialla fall. Vi är mer missnöjda med Trivselhus som av någon underlig anledning inte kan (vill) bygga hus med mansardtak och torn tillsammans. För torn måste man ju ha!
 
Varför syns inte min fina bild i profilen??
 
Nu kom den!!!!!!!!!!
 
ragge skrev:
Nu kom den!!!!!!!!!!
Nix, det är bara du själv som ser den, inte vi andra.
 
Min bild syns förhoppningsvis fint... ;D

Då kanske de löst problemet? Vad säljaren berättade för mig var att de inte längre fick lov att bygga golvvärme på träbjälklag då de hade haft problem med knarr och sprickor i golven = garantikostnader. Därför hade de fått byggstopp för detta. Men det kanske var ett lokalt problem? Jag var själv lite förvånad för exempelvis TH och Götene har löst detta genom att lägga ett lager ovanpå som "lever ett eget liv" medans Sävsjö har en annan typ av bjälklag som inte lever samma rörliga liv som vanligt träbjälklag.

Förstår att ni är missnöjda... torn måste man ju ha! Hade jag fått lov att bygga hur högt som helst så hade jag byggt ett torn direkt... Det var ju iochförsig också konstigt att de inte vill bygga torn, de har ju torn på massa hus i sin katalog (väl?). Men det kanske är kombinationen de inte fixar. Vet du egentligen varför? Är det en byggingenjör eller en arkitekt som säger nej?
 
Jag vet inte om det var ingenjören eller arkitekten som nekade till jobbet. Jag tror för min del att Trivselhus har blivit lite för stora och därför kan välja och vraka bland oss kunder. Dom vill tjäna lätta pengar helt enkelt. Jo din bild syns men den har fått fel färg. Den där grön-svarta, väldigt vackra färgen tycks ha bleknat. Det får du fixa.
 
Grön-svart... låter som ogräs! :p Men detta kanske vi ska ta i nåt annat forum... ska jag vara seriös (och framstå som lite sympatisk) så måste jag väl dock nämna att det saknas ett lag i Allsvenskan för att det ska bli lite "riktiga" derbyn.

Sen vad gäller TH så kan ditt inlägg nog stämma rätt bra. Vårt hus slänger de nog ihop rätt lätt och kan räkna hem en nätt vinst. Men jag ska tjata allt jag kan för att minska deras vinst... En inte helt otrolig anledning till att de sa nej till ditt hus var kanske färgsättningen? Ett grönt hus med svarta knutar blir aldrig snyggt... (jag kunde inte hålla mig...)

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.