Vi är spekulanter på ett korsvirkeshus i skåne, som är byggt på 1700-talet.
På 1970-talet (troligtvis) isolerades huset med 15 cm (?) isolering.
Detta har förstås gjort att innersidan av ytterväggarna blir för kalla och resultatet blir förhöjda fuktvärden.

En snickare med kunskap om gamla hus tyckte att vi skulle riva alla innerväggar, ta bort isoleringen och mura med lecablock istället. Detta skulle få väggarna att andas. Enligt honom skulle inte värmekostnaderna höjas vilket får oss att undra om metoden verkligen fungerar då det, enligt besiktningsmannen, krävs en sänkning av temperaturen inne i väggen på tre grader för att få fukten att försvinna.

Vi måste bestämma oss för att köpa huset eller ej MYCKET snart.
Vad ska vi göra?
Tror ni att det funkar med lecablocken?
 
Nu är detta inget direkt svar på din fråga, men tänk såhär: allt går att lösa! Gillar ni huset och är beredd att satsa lite mer tid och ork än vad ni först tänkt så är det bara att köra på!
 
En klurig fråga, svårt att vara generell
problemet beror troligen på en kombination av flera saker

det grundläggande felet är dock troligen (som antytts) för tjock isolering på insidan vilket gör att den murade väggen blir för kall (och ger för hög rel fuktighet där och ev kondens och eventuellt förorsakat redan att något ruttnat eller mögel. Kollas noga!)
men när är isoleringen för tjock?
det beror på flera, kombination av flera, orsaker som tex
dålig ventilation inne med hög relativ fuktighet som följd
och om denna rumsfukt kan vandra ut gm isoleringen till den kallare väggen utanför så blir det problem

och då, följdaktligen kan man lösa det (förenklat)
- med högre temp inne=>högre väggtemp=> lägre rel fuktighet där, men det är ju ingen attraktiv lösning
- med diffspärr, kan också vara svårt att få in en bra ångspärr så att inte fukten smiter in gm isoleringen och slår på den kalla väggen. Fukten utifrån går ändå inte att undvika.
- med att höja tempen i väggen
(förstår inte varför han sa "sänkning av temperaturen inne i väggen" då ökar relativa fukthalten, motsägelse/missförstånd? i ditt inlägg )
förhöjd temp inne i väggen fås, som du antyder, tex gm att ta bort isolering på insidan
att isolera på utsidan är ett annat alternativ men jag vet ej hur det kan göras med bibehållen stil på huset

alltså kvarstår inte så mycket
- få upp väggtempen, gm tex minska isolertjockleken (eller lambdavärdet)
- reducera och förhindra innefukt att vandra utåt


och då kan Leca vara ett alternativ
men en bra ventilation (mekanisk styrd vent med hög omsättning, och för att då få igen lite värme kan man komplettera med en motströms vvx, dock ej roterande vvx i detta fallet)
bra vent behövs troligen ändå (är det självdrag idag)

och så var det detta med plast eller ej igen
personligen lite böjd åt det hållet här att det ändå inte går att vädra ut fukten inåt utan det är väggtempen som skall upp
visst kan man tänka sig, speciellt under upptorkning av väggen innan man lägger på nytt invändigt, att torka ur inifrån
men att driva ur fukten den vägen sen käns fel
 
Tack Yondalar.
Givetvis menade jag en höjning av temperaturen inne i väggen.

Att bättra på ventilationen inne är ju tämligen enkelt och det skulle minska problemet med fukt som vandrar utåt.
Fukt som kommer utifrån är det väl svårare att fixa utan att minska isoleringen drastiskt, vilket ju höjer värmekostnaderna (direktverkande el). En tanke är att samtidigt konvertera till vattenburet och jordvärme eller liknande. Kostar massor, men kanske är den bästa långsiktiga lösningen?

Jag undrar bara hur leca'n kan isolera lika bra, samtidigt som den släpper igenom luften utifrån...?

Det sitter idag en luftvärmeväxlare i huset men om det är roterande eller motströms har jag ingen aning om? Är helt novis på området!

 
Högre temp = högre luftfuktighet.
Varm luft kan bära mer fukt.

Vintern = torr luft
Sommar = fuktig luft

/Thrax
 
jo men vid samma mängd vattenånga så är högre temp lägre relativ fukthalt - och det är det relativa som har betydelse

-allt är relativt ;)
 
70-tals isoleringen på insidan ska väck, inget snack om saken, den äventyrar husets livslängd. Sedan är åtgärderna. Hur tjocka är väggarna? Korsvirke säger du vad finns i fyllingarna, ler på stakar, lertegel, teger eller något annat? Ler på stakar har ofta bättre isoleringsverkan än tegel (Om det är torrt.) Huset mår troligen bäst om man återställer det till orginalväggar. Är det inte för klen korsvirkes stomme går detta med klinade innerväggar. Det mesta av värmen går inte genom väggarna utan genom taket och springor i anslutning till dörrar och fönster. Vad är det för tak och hur är detta isolerat? Isolera rätt på vinden. Dreva runt fönster och dörrar och se till att täta fönster mot karmarna. Se till att ha bra fungerande eldstäder att elda i under de max sammantaget två veckor kalla dagarna.I skåne har vi sällan långa perioder med kyla så den allmänna isoleringshysterin behövs inte annamas lika mycket här som i resten av landet.

Ett gamalt hus med orginal innerväggarna (som troligen finns bakom isoleringen är fylla med charm och förhöjer bara upplevelsen av ett gammalt hus.

mvh plexi
 
Kan tillägga att i vårt hus hade man också tilläggs isolerat 1970 på insidan. Väggen var av tegel men had även den förhöjda fuktvärden på grund av gålig dränering samt att man klätt väggarna utterst med plast innan isoleringen. En fuktspärr på den kalla sidan. Kolla detta. Jag har sett detta i flera hus isolerade på denna tiden. Vi har rivit bort all isolering på väggarna och isolerat taket istället (Där fanns ingen isolering alls.)

Summa sumarum: Mitt personliga råd är bort med isoleringen strunta i lecablocken, du kan skapa ett nytt problem… (Om du måste ha lecablock mäste du ha luftsspalt mot den gamla väggen speciellt då korsvirke innehåller organiskt material.)

mvh plexi
 
Japp, isoleringen ska väck.
Det är tegel, men om det är lertegel eller något annat vet jag inte. Är tyvärr inte så insatt. Kanske går det att se på denna bild?
51120937.35PI6S4BKICSKQ94.JPG

Taket är nog bra isolerat. Dessutom är det ju en övervåning som inte har isoleringsproblemen som finns på nedervåningen (inga korsvirkesväggar).
Eldstäder finns, och de kommer att användas.

Blir det leca, blir det även luftspalt.
Har hört om någons sorts isolerande matta som andas. Skulle detta, tillsammans med luftspalt kunna vara något? Om nån vet vad jag menar för något...? Utanpå denna skulle då vanlig gipsvägg sättas.
 
Eller också går du tvärsöver vägen och slår hink efter hink och tänker på en schysst release istället.
 
Huh. Vad gör DU i den här tråden!?
Avancerad korspostning... :)
 
;D
 
Har nu börjat riva några väggar, men vi har inte bestämt hur vi ska göra än...
Vi kommer att byta från direktverkande el till vattenburen jordvärme ganska snart, så dom nya väggarna måste vara på plats när element och rör ska sättas in.

Vi funderar på att helt strunta i isoleringen och bara sätta nya gipsskivor.
Bra eller dålig idé?

Bör vi byta alla reglar, och isåfall, något man måste tänka på då?
Dom ser fräscha ut, men fuktvärdena är ju som sagt lite höga. Eller kan dom sas "reparera sig själva" om dom får en bättre miljö att vistas i?

Bifogar en bild på hur det ser ut. Som man kan se är det någon sorts murbruk innanför teglet (inte överallt dock). Därefter kommer isoleringen (dikt an mot tegel/murbruk, utan luftspalt!), följt av plast och gips.

Ska vi behålla murbruket (eller rättare sagt, lägga på nytt)?
Antar att nån sorts papp är bra för att hindra att det blåser rakt igenom? Plast?

Anticimex talade om något man kan behandla väggarna med för att förhindra svampuppkomst. Någon som vet vad som menas?

innervagg.jpg
 
Plastinkapslade träreglar mot mursten är inget vidare lösning. Jag skulle ta bort allt regelverk av trä, mura en dubbelmur med en liten luftspalt (2-3cm) emellan och slutligen putsa invändigt. Det känns som mest hålbart och något bättre isolering blir det också jämfört med en enkelvägg av tegel ( när mineralullen är borta).
Eller bara putsa dom gamla väggarna på nytt och känna efter hur mycket det kostar att hålla värmen vintertid. Blir det dyrt så kan man alltid göra som förslag ovan  ;).
Det enda är säkert att vad än du gör så har du ett stenhus och du ska inte anpassa trähusbyggmetoder i den!
Ingen TRÄ, papp, frigolit,, plast eller gipsskivor utan endast oorganisk material (i alla fall när det gäller ytterväggar) som gäller här om det ska hålla i lång tid framöver, tycker jag....
gaia
 
T
Det är en sak som stör mig i detta problem.

Huset är från 1700, och har enligt uppgift bestyckats med luftvärmeväxlare (!). Eftersom huset är konstruerat för gammalt självdrag där man sen sätter in luftvärmeväxlare borde då detta betyda att huset med stor sannolikhet fått övertryck inuti, än undertryck som det var byggt för = risk för stora fuktproblem i väggarna, speciellt med tjock isolering och att det inte kan "andas " längre.

Sen bör man också få fuktproblem genom att det då blir mycket stora mängder luftomsättning, där då varm fuktig sommarluft pumpas in i huset som sen kyls av av husets inre kalla tegel/putsväggar, och med extraisolering och plast ligger då fukten kvar och kan inte vädras bort (huset blir då som ett fuktbatteri). Så tänket med att ventilera är helt rätt, men sen är frågan hur er renovering ska anpassas till modern luftvärmeväxlare, så att inte problemet upprepas. Jag tror att det viktigaste är först att se till att det inte kan bli övertryck inuti huset, sen verkligen dubbelkolla ventilationen innan ni börjar mura upp nya innerväggar så att ni inte råkar ut för ev följdproblem.

Om ni nu murar upp nya innerväggar och har luftspalt emellan med ventilationsöppningar, bör man nog dubbelkolla hur stor luftomsättningen får bli inuti mellan väggarna, så att det inte blir för mycket, för när vintern kommer kan det då finnas risk att för stor luftomsättning då orsakar kondens på ytterväggens insida.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.