Varför inte pressa ? Ahlsell tex. hyr ju ut verktyg billigt. Inte lätt att fixa en otät lödning med vatten i.
 
Jo ja märkte att det vart lite mycket och försökte minska ner men man får väl bättre känsla för det ju mer man löder..

Jo visst vore det bra att kunna provtrycka, men man lär väl se så småningom om det läcker nånstans och då borde man kunna fixa det med nån klämringskoppling eller så?

Tips på hur mam gör när man provtrycker? Vatten eller luft?
 
Ett tips.

Rengör ytorna med ett fint smärgelduk.
Se till att du har lödpasta på.

Därefter räcker det med att värma och lod påföres bara på ett ställe och flyter ut "runt om". ;)
 
Nja, det är inte så lätt att fixa med en klämringskoppling i efterhand. Troligen lika enkelt/svårt att löda om. Men är du bara noggrann, roland53 gav dig bra tips, så är risken liten.

Och det är klokt att provtrycka med dubbla framtida systemtrycket under minst ett dygn och kolla så att trycket inte sjunker.
 
Det där kommer att gå alldeles utmärkt. Provtryck INTE med luft utan använd vatten. En stor fördel med lödkopplingar är att det finns att köpa på Jula eller Biltema om det skulle råka fattas en böj på lördag eftermiddag.

Hur är det med kollektorslangarna, är det krav på svetsade böjar eller skulle det fungera med belucos mässingkopplingar?
 
roland53 skrev:
Ett tips.

Rengör ytorna med ett fint smärgelduk.
Se till att du har lödpasta på.

Därefter räcker det med att värma och lod påföres bara på ett ställe och flyter ut "runt om". ;)
tack för bra tips!

jag rengjorde ytorna noggrant med 400 våtslippapper, både röret samt inuti vinkeln.
sedan smetade jag på lite lödpasta, dit med vinkeln och vred runt så pasta skulle finnas runt hela.

sedan lodade jag på ett ställe, troligen alldeles för mycket vilket bildbeviset visade, jag hade läst att man skulle ha lika lång bit tenn som rörets diameter, men min lodtråd var rätt grov så antagligen därför.

men man påför alltså endast lod på 1 ställe oavsett i vilken vinkel röret befinner sig (uppåt nedåt etc. )

hur är det med värmningen? jag värmde på utsidan av vinkeln från ett håll och påförde sedan lodet från motsatta sidan, finns det fler rekommendationer så tar jag gärna emot det
 
Mattiaz skrev:
Det där kommer att gå alldeles utmärkt. Provtryck INTE med luft utan använd vatten. En stor fördel med lödkopplingar är att det finns att köpa på Jula eller Biltema om det skulle råka fattas en böj på lördag eftermiddag.

Hur är det med kollektorslangarna, är det krav på svetsade böjar eller skulle det fungera med belucos mässingkopplingar?
jag hittade inga lödkopplingar vare sig på biltema eller på jula, även Bauhaus har tagit bort det ur sitt sortiment.

jag kommer in med mina kollektorslangar i golvet, där, ca 1 dm upp kommer jag montera mässingkopplingar, tror faktiskt det var beulcos, för att sedan gå över till kopparrör, antagligen ska man här ha 28 mm eftersom VP har 28mm anslutning till köldbäraren?
 
Det var konstigt, köpte på Jula i höstas. Då kanske det har försvunnit ur sortimentet. Det fanns visserligen bara upp till 22mm men det räcker ju ganska långt.

Att ha beluco inomhus är nog inga problem. Tänkte närmast på vinklarna som jag antar går åt vid ett borrhål. Om det är några miljökrav på att det ska vara svetsade vinklar där för att det inte ska uppstå läckage. Men det kanske måste svetsas iaf där för hållfastheten?
 
ja det verkar inte finnas längre iaf... synd!
så man får ju köpa på sig en del så man verkligen har... har inte räknat men antar att 90 graders går mest och att man nästan klarar sig med sådana...

jag har ju grävt jordvärmeslang och har läst om folk som skarvat dessa men aldrig hört något om miljökrav.

det finns väl färdiga 180 graders vinklar man sätter i botten på hålet för kollektorn?

tror inte det behöver svetsas, TROR...

borde inte vara nån skillnad med anslutningar av kollektorn inne i huset

//T
 
Jag har oftast klarat mig på 90 böjar. Det är när det har varit lite trångt som jag har fått nyttjat andra varianter.

Kollektorn finns att köpa med färdigsvetsad returböj så där är det inga bekymmer. Vet inte om jag svamlar men har för mig att jag har läst om det någonstans men hittar inte vart det var. Antar att anledningen skulle vara att det inta ska riskera att läcka ut och att någon granne får oönskad sprit i dricksvattnet :cool:
 
ja men precis, man köper lite 45or med så är man nog hemma..

bry dig inte om några miljöregler, personligen hade jag varit glad om min granne fyllde sprit i vattnet :D

jag har för mig man måste anmäla installationen till kommunen, men denna punkt funderar jag på att hoppa över... när tillräckligt många installerat en värmepump kommer det säkert bli skatt eller förklädd skatt (avgift) på värmepump därför vill jag nog inte lämna några spår vid min installation :)
 
Tror inte att varken jag eller grannen skulle li särskilt lyckliga om det skulle inträffa :surprised: Men som sagt så vet jag inte om det ens är ett problem.

För min del så blir det ju till att borra och då tror jag att borraren ser till att det blir anmält.
 
thestrut skrev:
ja men precis, man köper lite 45or med så är man nog hemma..

bry dig inte om några miljöregler, personligen hade jag varit glad om min granne fyllde sprit i vattnet :D

jag har för mig man måste anmäla installationen till kommunen, men denna punkt funderar jag på att hoppa över... när tillräckligt många installerat en värmepump kommer det säkert bli skatt eller förklädd skatt (avgift) på värmepump därför vill jag nog inte lämna några spår vid min installation :)
Det är nog klokast att anmäla till miljöförvaltningen i kommunen.
Om du blir påkommen så kan det betraktas som miljöförstörande verksamhet OCH DET tycker nog miljönissarna skall straffas, och har nog miljölagarna som stöd. Kan bli dyrt. :thumbdown:

.....betydligt dyrare än den ev. skatt som kan komma någon gång i en okänd framtid. :wow:
 
absolut, jag vill inte uppmana någon att göra som i mitt tidigare inlägg!
 
Mattiaz skrev:
Tror inte att varken jag eller grannen skulle li särskilt lyckliga om det skulle inträffa :surprised: Men som sagt så vet jag inte om det ens är ett problem.

För min del så blir det ju till att borra och då tror jag att borraren ser till att det blir anmält.
Nja, möjligen så anmäler borraren till SGU (??) men det kan man inte lita på.
Detta sker då i efterhand och gäller närmast djup och andra geologiska data.Det handlar inte om ett tillstånd utan för SGU:s statistik.

Detta förtar inte din skyldighet som fastighetsägare att se till att ha tillstånd och anmälan till kommunen klart innan du låter någon borra. ;)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.