Jag har börjat fundera på att bygga om vår lilla bastu. Anledningarna är i första han tre stycken:

1. Lavarna är placerade på kortaste väggen.

2. Aggregatet sitter på fel vägg.

3. Ventilationen är fel.

Punkt ett behöver ju ingen förklaring...172 cm är skönare att ligga på än 145 cm...speciellt när man är 183 cm lång.

Gällande punkt två så har jag läst på flera ställen att aggregatet ska sitta på samma vägg som bastudörren gör...så är inte fallet med vår bastu nu.

Trean är lite intressant. I alla Tylös byggbeskrivningar jag läst står det uttryckligen att ventilationens utlopp INTE ska mynna ut i det fria. Detta motsägs dock i den här länken i den klistrade tråden överst i bastukategorin. I vår bastu mynnar utloppet utanför huset och vi har stora problem med bastuns ventilation som det är nu. Jag känner nog att Tylö bör vara kunniga och vet vad deras aggregat vill ha, så jag går på deras instruktioner. Så här ser det ut idag:

Planritning källare bastu.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inloppet för ventilationen är placerad korrekt (den är dock inte inritad på ritningen) under aggregatet.


Här är mitt förslag på förbättring:

Planritning källare bastu ny planlösning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har inte ritat in den nya ventilationen men jag vill ha inloppsventilen i hörnet diagonalt mot där aggregatet sitter (nedre vänstra på bilden), men...jag vill ha dess utlopp i hörnet ovanför aggregatet (övre högra på bilden), alltså i duschutrymmet. Därför tänker jag mig dra ett spirorör som sedan byggs in med bastupanel. Jag skulle vilja behålla ventilen ut i det fria på något sätt eftersom den tillhör husets självdragsventialtion. Det finns även lite funderingar på en badrumsfläkt för att hjälpa till att få ut fukten ur bastu och duschutrymme. Kanske får det bli två spirorör bredvid varandra...:rolleyes:

Är det någon som spontant ser något som ser galet ut?
 
Inlopp ska sitta under aggregatet. Utloppet kan sitta där du tänkt ovanför aggregatet om du drar ett spiro så den faktiska frånluftspunkten ligger ovanför laven. Jag skulle sätta en stängbar ventil på ytterväggen som stängs vid bad.
 
largab skrev:
Inlopp ska sitta under aggregatet.
Ja, jag kände att det blev lite förvirrat när jag skulle förklara detta...det är inte helt lätt att beskriva i ord.

Det jag menar är alltså att utsugets inlopp ska sitta uppe vid taket i nedre vänstra hörnet på bilden. Med andra ord ska den varma fuktiga luften gå in i ventilationskanalen där för att sedan ledas längs med lavarnas vägg till en 90°-böj vid den högra väggen. Där fortsätter röret fram till väggen som aggregatet sitter och genom densamma.

Eftersom jag även vill ha en badrumsfläkt i dessa utrymmen så lutar det åt att ha två spirorör parallellt med varandra i taket längs den högra väggen. Det ena röret går från fläkten på duschsidan av väggen till ventilen i ytterväggen och den andra är alltså den jag beskriver ovan. Optimalt skulle vara att kunna öppna fläktröret inne i bastun så, när bastun inte används, är kanalen genom ytterväggen öppen för självdragets skull. Fläkten kommer ha kallrasskydd tänkte jag, så friskluften ska gå genom ytterväggen, in i bastun och sedan ut genom bastudörren alt. den inluftsventil som sitter under aggregatet idag.

Den här bilden kanske förklarar lite bättre hur jag menar:

Planritning källare bastu ny planlösning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Ok, en dubbel funktion för ytterväggsventilen? Hur hindrar du att fläkten bara trycker ut fuktig luft i bastun istället för ut i det fria? Borde räcka att dra ytterventils spiron direkt till fläkt/duschrum. När fläkt är avstängd så funkar den som friskinlopp. Bastun ventilerar tillräckligt ändå.
 
Exakt!

Jag tänker så här: det behövs någon slags spjäll för ytterväggsventilen. När bastun är i bruk är hela den delen av ventilationen avstängd och bastuns ventilation sköts av den rödmarkerade ventilationsdelen.

När man bastat klart och vill dra ur fukten ur duschrum och bastu startar man fläkten men har fortfarande ventilen stängd inne i bastun. Stänger jag då dörren mellan duschrummet och korridoren utanför så drar fläkten in torr luft genom gamla inloppsventilen (alltså den som sitter under aggregatet i dagsläget) och via bastudörren upp till fläkten.

När fukten ventilerats ut och fläkten stannat öppnar jag spjället vid friskluftsintaget genom ytterväggen vilket får luften att gå genom bastun och ut via bastu- och duschutrymmesdärren som får stå på glänt.

Fast det kanske är onödigt komplicerat...?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.