Jaha...Siftidningen damp ned på hallmattan idag med ett reportage om lönedumpning.
Byggjobbare från Estland, ex. målare, betongarbetare, elektriker, golvläggare, snickare m. fl. 'hyrs ut' via www.mycrew.se för 110:-/tim.
Antar att de egentligen vänder sig till företagare men ponera att man bygger själv i lösvirke...... ::)

Det har ju skrivits en hel del på forumet om import av byggvaror från ex. Estland - nu även import av arbetskraft. Vem vågar sig på något sådant? :-/
 
Hej
Det finn seriösa firmor och oseriösa det är kunden som väljer, när det gäller my crew har jag påtalat att Estniska staten har givit my crew näringsförbud då de bedriver olaglig Bemanningsverksamhet i Estland, telefonen är vidarekopplad till regerings kontoret i Tallin
Att det går att hyra personal för 75kr per timme, förstår man inte att det är något som är fel, kanske man skall börja att fundera.
Personligen är det helt ointressant för mig vad andra uthyrningsfirmor tar, men slaveriet har varit avskaffat i Sverig flera hundra år i
Vad får du för kvalite när han tar 75kr per timme vilken duktig snickare åker utomlans för 40-50 kr timmen, resten tar my crew, anlita gärna Baltisk arbetskraft, men ge dem inte slavlöner
8)
 
Åhå...nu var det aldrig aktuellt för min del att hyra estnisk arbetskraft. :-[
Det var artikeln som var intressant.
Byggjobbarna vill de ha 110:- för och 'okvalificerad' personal utan utbildning kostar 75:-.

Intressant att telefonen är vidarekopplad. Har du sett fler skriverier eftersom du kände till detta?

På tal om slaveri: svenska ungdommar som får sommarjobb via kommunen skulle vara lyckliga om de fick 75:-/tim eftersom det finns de som bara ger hälften. Vilka signaler skickar vi då till kommande generationer?
Menar inte alls att 75:- är bra. Varken för hemmaboende svenska ungdommar eller vuxna karlar från Estland.
 
Hej Plopan
Ja jag vet en hel del om my crews verksamhet,och några andra oxå.
Jag håller med dig att kommunerna har skolungdommar att rensa ogräs etc för 30kr per timme, men när inte kommunerna har pengar vad göra ??? Skall kommunerna höja skatten som vi får betala till lönerna med, det blir bara en rundgång.Om du anlitar hantverkare från my crew avgör du inte jag ;) vi vill alla att spara på utgifterna, trots allt äter våra tonåringar gratis hemma, men snickaren som my crew har tagit hit skall försörja sin familj i Estland, anlita hellre en hantverkare från Estland svart, för någon pensionsavgift svär jag på att my crew inte betallar in
Vill du ha mer info ring mig gärna, för jag anser att vi är lite utanför denna tråd
Mvh
Swede ;) ;D
 
swede: Med tanke på mitt kunnande inom byggbranschen så lär jag varken hyra någon från mycrew eller anställa någon direkt från Estland. Troligtvis blir jag en fet-lurad kund som slänger alla pengarna i näven på ngn försäljare av nyckelfärdigt. ;)
 
Hoppas att det är någon som kan hjälpa dig med att bygga billigt, jag motsätter mig absolut inte varken om du tar en snickare som skall ha gnosjödollar eller en Estnisk snickare, jag ville bara visa hur andra kan sko sig på fattigasbekostnad, senast försvann Byggbemannings vd med en momsskuld på 10 mille
Jag önskar dig lycka och frammgång med ditt bygge, det kanske finns någon på denna tråd som kan reka dig någon billig byggare målare etc
Mvh
8)
 
*hi hi hi*
En liten målare, rörkrökare, golvläggare och kanske kanske en snickare kan jag nog skaka fram.
 
swede skrev:
Jag håller med dig att kommunerna har skolungdommar att rensa ogräs etc för 30kr per timme, men när inte kommunerna har pengar vad göra ??? Skall kommunerna höja skatten som vi får betala till lönerna med, det blir bara en rundgång.
Vad skall jag göra när jag inte har pengar?? ;) 8) >:(
Gud vad lycklig jag hade varit om jag hade kunnat fått mitt hus byggt för 30:- i timmen... :-X
Kanske jag kan betala mindre i skatt för att få mer pengar så jag kan anlite dyr, duktig och pålitlig svensk arbetskraft.. *fniss*..;) (Gud vad vi svenskar har höga tankar om oss själva)

Och en fråga... Hur många svenska byggföretag har inte försvunnit på gurnd av olika ekonomiska missförhållande... 8)
 
Strixx skrev:
Vad skall jag göra när jag inte har pengar??  ;) 8) >:(
Gud vad lycklig jag hade varit om jag hade kunnat fått mitt hus byggt för 30:- i timmen...  :-X
Kanske jag kan betala mindre i skatt för att få mer pengar så jag kan anlite dyr, duktig och pålitlig svensk arbetskraft.. *fniss*..;) (Gud vad vi svenskar har höga tankar om oss själva)

Och en fråga... Hur många svenska byggföretag har inte försvunnit på gurnd av olika ekonomiska missförhållande...  8)
Hej
Du kan få hjälp med att bygga med elever från byggnadslinjen, de har egna vertyg och söker erfarenhet, det är bara bra om våra ungdommar kommer ut och får praktik.Jag vet att de gör så i Gislaveds kommun
Mvh ;)
 
isso skrev:
Känner lite folk i estland ,en byggnadsarbetare jobbar hemma i estland för 40 eek i timmen svart (ca 27 sek)
så visst åker dom hit för 75 sek .
Japp det gör dom , men det är Gnosjödollar ;D
 
Jag har några bekanta i Polen, normal pension ligger på motsvarande 500 svenska kronor i månaden. Det kan man överleva för, räcker till mat & hyra.

Då är 50:- timme ingen slavlön!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.