Någon som känner till hantverkare som är duktig på äldre spänntak?
Har frågor kring renovering samt material.

Tack på förhand!
 
Sophie här på forumet har skrivit en bit om pappspänning som vi hade nytta av när vi pappspännde. https://sodergarden.wordpress.com/2011/10/20/material-for-pappspanning/

Även Stockholms länsmuseum har en del info. Finns ytterligare lite att läsa om du söker.

Men detta är ju mest med fokus på att göra det själv. För hantverkare skulle jag kontakta länsmuseet eller byggnadsvårdsföreningens lokala ombud. Dessvärre får man nog leta lite för att hitta hantverkare som kan pappspänning idag. Kanske också går att hitta någon om man söker på sådant som snickare + byggnadsvård.
 
Redigerat:
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Tusen tack Macarus! :)
 
Lägger med några bilder. Hur det ser ut idag. Som synes skymtar ett pärlsponttak under det gamla trasiga spänntaket.
Kanske ska ta fram detta istället?!
Hur gör man isåfall för att få ner spänntaket på bästa sätt? För att damma så lite som möjligt.

Känner någon igen materialen? Är detta spännpapp? Pappersremsor? Känns mer som papp än spännväv.
Har faktiskt inte riktigt förstått skillnaden...

Materialet är sprucket, ser ut som flera skikt. Kanske beroende på att det målats många gånger.
Eller så är det flera olika varianter av papp. Ovanpå varandra.

På något ställe har jag i en spricka upptäckt en helt fristående beigeaktig papp, som inte verkar sitta ihop med själva spännpappen, utan mer verkar istoppad mellan pärlsponten och spännpappen.
Vad kan det vara? Kan man ha gjort det för att fylla upp/jämna till eller något liknande?

Vet någon om denna typ av spänntak med papp, ev väv och pappersremsor kan innehålla asbest eller är det bara att slita ner?

Tack på förhand! :)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hade slitigt ner det och hoppats på att pärlsponten är fin och hel!

Att börja lappa och laga ett spännpapptak blir nog aldrig riktigt bra.
Mest troligen är taket gjort på 70talet för då skulle allt vara slätt o pissgult eller grått!

Sista 2 bilderna ser ut som poröskiva, eller träfiberplatta. Helt ofarliga fast dom dammar som sate!

De ska bara vara o slita ner, man använde asbets för det var brandmotstående och tålde fukt dvs det går inte att spännpappa med något som inte reagerar med fukt.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Tack för input Lutte!

Tror du inte att även de två sista bilderna är själva pappen. Inte en träfiberplatta.
Att det är samma material som du ser på de två första bilderna, bara det att det är vit färg på.
För varför skulle det sitta en träfiberplatta mitt i taket, när man ser pärlsponten direkt under pappen bara ett par meter bort? Dessutom sitter en rad med någon slags pappersremsa spikad i det som du tror är en träfiberskiva.
Vad kan isåfall vara syftet med det? Ser ut att vara sådana rader på flera ställen i taket, lyser liksom igenom det vita.

Hmm, kan de ha slagit upp trfiberskiva på vissa delar av taket, men på andra ställen låtit bli.
Där pärlsponten syns finns ju iallafall ingen träfiberskiva.
Vad kan isåfall vara syftet?

Tack på förhand!
 
Resonerar så här, det borde vara två olika lager eftersom man ser spikar.

Spännpapp spikade man runt om och målade sedan. Men nu ser man att pappen gått sönder som mitt i och blottar spikar, hade spikarna hållt pappen hade dom vara haft färg på sig

Men nu är det väldigt svårt att säga från några bilder hur du har det.

Du kan då iaf riva detta utan några problem men använd mask som man alltid bör använda vid rivning som dammar
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
De två lagren är med största sannolikhet makuleringen av pappskarvarna. Då sätts en tunnare papp över spikraderna för att dölja dem. Den riktiga pappen är då det som du misstänker är en träskiva. Detta måste ju dock gå att känna. Eftersom makuleringen täcker spännpappen blir spännpappen
omålade här.

Att riva pappen är inga konstigheter. Om du vill sätta upp ny papp eller satsa på pärlsponten är ju upp till dig. Dock kan det ju vara så att man satt papp pga skador på pärlsponten eller att sågspån ramlade ned. Men kan förstås också bara varit en fråga om utseende.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Tack än en gång Lutte! Förstår hur du menar. :)

Macarus, måste ställa några följdfrågor:

Hänger inte riktigt med på hur du menar..
Att de två lagren är makulering av pappskarvar? Förstår inte hur de menar, är novis.. :) Och förstår inte heller hur du menar med att en tunnare papp sätts över spikraderna för att dölja dem, och att eftersom makuleringen täcker spännpappen blir spännpappen omålad här..
Jag är lite trög förmodligen, men skulle behöva få det förklarat lite mera.. :)

Hela taket var självklart vitt från början, det är först när det sprack som det beiga med spikar tittade fram.

Den rand som man skymtar under den vita pappen, på bild två, sådana ränder kan man se med någon meters mellanrum, på fler ställen i taket. Alltså under den vita spännpappen. Ränderna går åt samma håll. Utgår ifrån att det är liknande spikrader/remsor därunder.
Ger det oss några fler ledtrådar kring om det helt enkelt är bara papp i taket eller träfiberskiva mellan papp och pärlspont?

Ha en fortsatt fin helg!
 
Hänger med vad macarus menar, har själv inte sett papptak på detta sätt!

Men det han menar är att för att dölja spikades körde man på en tunnare papp över dessa innan man målade.

Så dessa rader du ser är då Spikraderna för papptaket.
 
  • Gilla
HinkenS
  • Laddar…
Haha, jag måste verkligen vara riktigt trög idag.. Trögare än vanligt. :)
Förstår fortfarande inte riktigt..

Om spikraderna är spikrader för själva papptaket närmast pärlsponten så får jag inte ihop det att man kan se pärlsponten i en av sprickorna. Betyder det att just där så har samtliga lager släppt, i en enhet? Även den tunnare pappen som ni nämnde kan ha satts som sista lager innan målning? Ser ju nämligen bara ut som ett papplager där.

Var förresten gammal spännpapp beige som denna? Hur tjock?

Om någon orkar svara så tar jag tacksamt emot input! Annars får jag helt enkelt forska vidare på egen hand. :)

Önskar er en trevlig kväll!
 
Ska se om jag kan förklara så du förstår hur det är uppbyggt. När man pappspänner sätter man först upp en pappvåd som man spikar fast i taket med en smal pappersremsa som man fäster i kanterna med pappspik. Det är denna papppremsa ( i ditt tak två bredvid varandra) som syns på ditt tredje och fjärde foto. På fotona kan man också se att pappvåderna överlappar varandra, man ser skarven sticka ut under ena pappremsan till vänster på bild 3.

Eftersom man eftersträvade helt släta tak ville man dölja skarvarna där spiken sitter, detta gör man med makuleringsremsor Två remsor i olika bredder där den smalaste blöts och trycks fast över skarven och sedan klistras den bredare fast över den smalare med tapetklistret. Man ser tydligt på ditt andra foto att det är en sådan skarv där. Man ser pappremsorna och att skadan längst bort beror på att makuleringsremsan (den smalaste) lossnat. Eftersom man satte upp dessa remsor innan man målade taket är det omålat under dem, alltså där spikarna sitter. Att färgen lossnar och det ser ut som om den är ett eget lager papp beror på flera lager färg och att det ju faktiskt är extra lager papp just där det lossnat. Sprickan som blottar ditt pärlspontstak, där har pappen gått sönder helt.

Större sprickor är svårare att laga, små går lätt. Eftersom du har så tjockt med färg i taket och den ser ut att ha någon struktur i sig kan det blir svårt att laga osynligt. Ska man laga gör man det med bitar av tidningspapper som man river kanterna på och limmar upp med vanligt tapetklistret. Kan behövas ett par lager och då gör man som när man makulerat skarvarna att man först tar en mindre bit som täcker skadan och sedan en större, detta ger nästan osynliga skarvar. Sen är det bara att måla med ny färg.

Som nämnts innan finns det mycket råd oh tips på min blogg och i bilden i länken ovan kan du också se hur det är gjort.

Bestämmer du dig för att ta ner taket är det bara att riva ner det och sedan måste alla spik plockas ut vilket är många, bästa verktyget är en spikutdragare och det finns bra på Clas Ohlson, de ser ut som en liten kofot och är väldigt effektiva utan att skada taket.

Det är relativt enkelt att pappspänna om taket om det visar sig att det är skadat eller läcker massor med spån. Ett annat tips om det läcker spån är att använda tätningslister i ull eller lin och stoppa in i springorna mellan brädorna. Det stoppar läckaget och syns inte alls när man målat taket.
 
Redigerat:
  • Gilla
Sven och 2 till
  • Laddar…
Jag fick någon gång i slutet på 90-talet höra att spännpapp inte längre tillverkades och att en färghandlare som hade kvar en rulle ransonerade den strängt för lagningar och bara utminuterade småbitar på några kvadratdecimeter eller så. Om spännväv finns kvar vet jag inte.

På 60-70-tal fanns spända plastfolietak som blev perfekt släta (men i hus där det kom in möss lär man från undersidan kunnat se hur de kilade fram över folien!) Plastlisterna dom fästes i kanske inte såg så roliga ut dock. Tidiga tak lär ha varit brandfarliga ("som brinnande napalm") men senare användes flamskyddad PVC (Barracudatak). Den brann väl inte, men brann det i rummet under den så förbrändes den under bildning av sot, saltsyra och förmodligen dioxiner och het smält PVC kan säkert vara rätt otäck också om man får den på sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.