Hej, vi har ganska litet kök men vill ändå ha en skåpsbred ho och en 700mm häll, tycker ni det ser dumt ut?

liten_kök_stor_häll.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det känns som att de tre 'arbetsytorna' är lite trånga. Samtidigt svårt att få en realistisk känsla utifrån bilden.
 
Med bar/köksön är det 4 arbetsytor. Ny bild med korrekt fläkt inritad
kök2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det blir ganska trångt där i "arbetshörnet" mellan diskho/vask och spis om man är två som hjälps åt.

Eller är du ensam som novisen vid spisen?
 
Fast det hälper ju föga genom att köra 380mm ho istället för 520 och 600 istället för 700 häll dock

Några fler bilder som kanske visar respektive utrymme bättre, fotat från min ögonhöjd

kök3.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


kök4.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade definitivt inte minskat storlek på hällen, det är väldigt bra med stor sådan. Dock ser jag inte riktigt vitsen med den lilla vasken bredvid den stora, skippar du den får du lite mer plats att lägga saker på när du arbetar. Annars kommer grönsakerna rulla ner i vasken hela tiden :p

Kan du inte flytta hela vaskskåpet ett steg till vänster? Då får du mer sammanhängande yta.
 
Ja man kanske ska skita i den lilla, man använder den ju en del dock idag, för att rinna av pasta, etc :D
Men att sätta den längst till vänster tror jag inte på, blir trångt att jobba då mot väggen
 
Jag skulle också flytta vasken ett steg till vänster, i dagsläget är ju ingen arbetsyta mer än 60 bred vilket är lite lite om man hackar grönsaker.
 
Köksön är ju 160 :)
 
Aha, ok! Det förändrar ju saken ;)

Om ni kommer förbereda större måltider vid ön så är kanske din lösning bra ändå. Att skippa den lilla vasken känns lite onödigt, ytan i hörnet använder man ändå inte så ofta till något viktigt.
 
Gnagare i Bajenhöjden skrev:
...ytan i hörnet använder man ändå inte så ofta till något viktigt.
Vad sägs om ett diskställ? Nog så viktigt :)
 
KnockOnWood skrev:
Vad sägs om ett diskställ? Nog så viktigt :)
Absolut! Men det kommer få plats där även med den lilla hon.
 
Visst kan man använda köksön för att preppa, men man vill ju helst ha yta mellan vask och spis att hacka grönsaker o.s.v. på.
 
Ser ju lite mer clean ut också med bara en stor

kök5.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


kök6.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Två saker jag skulle gjort:
Flyttat vasken 30 cm åt vänster,
Tait bort överskåpen.
Då blir det ungefär som hemma hos mig :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.