Hej!

Vi har köpt en tomt som ska bebyggas i vår/sommar. Tomten som är gammal åkermark består av lerjord ("siltig torrskorpelera på fast till halvfast siltig lera" enligt kommunens undersökning), och det är en del vatten stående på tomten. Trampar man på marken där det inte är synligt vatten stående så kommer det upp vatten direkt.

Det kommer förstås dräneras för hus och garage där en sk stenkista kommer anläggas. Dock undrar jag om detta är tillräckligt? Och hur ska vi tänka när vi planerar trädgården, bör vi skapa en separat dränering även för denna, och i så fall hur? Tomten är ca 3000 m2.

Bifogar en bild på hur det ser ut på vissa delar av tomten.

Tacksam för hjälp! (förstagångsbyggare)

IMAG1829.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Känns ju tyvärr inte riktigt som en optimal plats att bygga ett hus på. Kommer det att krävas pålning för att huset inte ska sjunka i leran?
 
lbgu skrev:
Känns ju tyvärr inte riktigt som en optimal plats att bygga ett hus på. Kommer det att krävas pålning för att huset inte ska sjunka i leran?
Kommunen ville först ha in ett geotekniskt utlåtande, men kontrollansvarig och husfirman tyckte inte att det behövdes. Eftersom det skulle kosta 60 000 kr + för bara själva undersökningen så har vi valt att avstå. Men jag som är lite orolig av mig har så klart tänkt mycket på detta... men litar på KA. Eller ska man inte göra det kanske? (första gången vi bygger, som sagt...)

Så än så länge är det bara projekterat för en vanlig grund. KA sade att han skulle kolla så att allt såg bra ut vid schaktbottenbesiktningen. Räcker det tror ni? Eller bör vi tänka om?
 
H
Påla kan man väl inte göra hur som helst heller, påverkan på grundvatten osv. Bör kanske prata med en geolog, kommunen?
 
Jag vet bara att det ibland kan krävas pålning när man bygger på lera.

Är ni först med att bygga på stället eller finns redan annan bebyggelse i leran? Finns det andra som byggt är det väl enklast att kolla med dem, annars låter det ju som att det är risk för att ni blir försökskaniner.

Är det husfirman som också säljer tomten? De vill väl inte hitta problem, så att de inte tycker det är någon fara kanske man ska ta med en nypa salt. Sen är frågan hur fristående KA är från husfirman. Det förekommer tyvärr ibland att KA och husfirman kan vara kompisar.
 
HEM2121 skrev:
Påla kan man väl inte göra hur som helst heller, påverkan på grundvatten osv. Bör kanske prata med en geolog, kommunen?
Det konstiga är att det var helt omöjligt att hitta någon som gjorde sådana här geotekniska undersökningar åt privatpersoner (Östergötland). Kommunens förslag visade sig gå till företag som inte existerade längre eller som inte vänder sig till privatpersoner. Så jag tolkade det som att sådana undersökningar var väldigt ovanliga, vilket bidrog till att vi till slut beslutade oss för att avstå.

Men om någon vet var jag kan få tag i folk som gör det så tar jag gärna emot tips!
 
lbgu skrev:
Jag vet bara att det ibland kan krävas pålning när man bygger på lera.

Är ni först med att bygga på stället eller finns redan annan bebyggelse i leran? Finns det andra som byggt är det väl enklast att kolla med dem, annars låter det ju som att det är risk för att ni blir försökskaniner.

Är det husfirman som också säljer tomten? De vill väl inte hitta problem, så att de inte tycker det är någon fara kanske man ska ta med en nypa salt. Sen är frågan hur fristående KA är från husfirman. Det förekommer tyvärr ibland att KA och husfirman kan vara kompisar.
Vi är först, tyvärr... Fast granntomten ska också bebyggas i vår. Tomterna säljs privat och jag är även säker på att KA inte har haft kontakt med vår husfirma tidigare, så den biten är jag lugn över. Men försökskaniner blir vi definitivt och det gör en ju lite orolig.

Hur mycket brukar det kosta att påla ett hus?
 
H
Kan du ta kontakt med de övrig blivande grannarna så kanske ni kan importera någon från Stockholm tex. och dela på kostnaderna?
 
Riddle skrev:
Hur mycket brukar det kosta att påla ett hus?
Ingen aning, men kostnaden beror nog till stor del på hur långt ner man måste gå innan man stöter på berg.
 
HEM2121 skrev:
Kan du ta kontakt med de övrig blivande grannarna så kanske ni kan importera någon från Stockholm tex. och dela på kostnaderna?
Jo, vi får nog undersöka den möjligheten.
 
lbgu skrev:
Ingen aning, men kostnaden beror nog till stor del på hur långt ner man måste gå innan man stöter på berg.
Det är väldigt nära till berg, skulle gissa 0,5-2 meter kanske. Vi har en liten bergssnutt som sticker upp på tomten och enligt brunnsarkivet ligger de flesta däromkring som borrat i närheten. Vet inte om även det påverkar vattennivån kanske.
 
Fast är det så nära till berget så kommer ju grunden antagligen delvis ligga direkt på berget. Ni får kanske till och med spränga. Men huset lär nog stå stabilt. Är leran alltför besvärlig får man väl gräva ut och fylla ut med något annat.

Så nu ser det mycket bättre ut ur den aspekten. Allt vatten ska ju fortfarande bort. Går det att dika bort det?
 
H
Det kanske räcker med att dränera? För ligger det berg under så finns det dåligt med möjligher för avrinning.
Nu är jag ingen geolog så jag kan inte uttala mig tvärsäkert. Vi har lite berg på vår tomt också, och runt berget är det alltid vått. Grannen la stenbeläggning på en större yta och har gjort underarbetet helt rätt, men efter det blev det ännu blötare. Finns ju inget om suger åt sig vattnet längre. Kan väl nämnas också att han har dränerat runt huset också pga att de har källarvåning. Det blir väl asfalt på vägar osv om också kommer att påverka vattenståndet.
Har möjligen försäkringsbolaget någon geolog? Om inte så käke de kan hänvisa till någon.
Vem skall bygga? De borde väl vara intresserade av att bygga så att huset inte blir vattenskadat. Försäkringsbolaget skulle jag ta kontakt med.
 
Redigerat:
Beroende på terrängen (lutning) och markens genomsläpplighet så känns inte stenkista som något lysande på våt lermark. Om inte marken under ytskiktet är väl genomsläpplig så blir ju stenkistan full med vatten av höstregnen och kan sedan inte svälja mer. Blir som en stenfylld pool under marken.

Ni behöver också ta reda på var grundvattennivån går, samt vara medvetna om att den kan variera flera meter upp och ner beroende på årstid.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Har du berget så nära tycker jag inte du ska vara orolig, men dränera lär ju troligen behövas.

Vad gäller trädgården så är det nog klokt att dränera den också om det är så surt, men betänk också att du ska ha ett 10-20 cm tjockt lager med mullrik matjord ovanpå där du ska ha din gräsmatta. Det undre lagret är en fördel om det är lera då det då behåller fukten bättre, men det är så klart inte bra om det står vatten där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.