Fairlane
thomas33 skrev:
Hade de som byggt tex E4 istället gjort separata avfartssträckor till höger, så hade det gått att köra i högerfilen.
Ligger man i högerfilen, så har den plötsligt blivit en avfart och man tvingas gå ut en fil för att inte komma in i ett område man inte skulle till.
Plötsligt är väl lite att ta i? Det skyltas 1000 meter i förväg och sedan igen och igen...
De som ofta kör i mittfilen i Stockholmstrafiken hinner in i mittfilen 50-100 meter efter att de kommit in på vägen. Man kan ju tycka att de borde kunna göra det lite längre fram också, när man i så god tid ser att filen försvinner.
 
C
ion skrev:
Då undrar man om de har nåt varningssystem om blåljusen skulle fallera? De tror kanske de är igång?
Det är nog rätt uppenbart huruvida blåljusen fungerar eller inte, även om man sitter i fordonet i fråga.
 
I
Ni var inne på användandet av filerna, finns en artikel i Motor om just det, nu igen. https://www.motormannen.se/nyheter/nyheter-2015/mittfilskorare-fick-boter/
Kan tydligen läsas på internet, ser dock inga bilder, synd för den är väldigt informativ. Hade man inte visst bättre kunde man tro att högerfilen var en bussfil eller en privat fil för någon miljardär.:D
 
Det var just denna insats som jag hänvisade till.

Som diskussionen verkar finns det starka åsikter om vad som är lagligt och förenligt med regelboken som eventuellt skiljer lite vad de blåvita bilsnapparna har som åsikt i frågan. Speciellt på sträckan som hänvisas till har jag full förståelse för att mittenfilen blir frekvent använd då man från högerfilen ibland faktiskt har en utmaning att komma tillbaka i mittfilen om mittenfilen svänger av. Från detta är det dock enligt mig en rätt stor skillnad mot att inte använda backspegeln med sunt förnuft och faktiskt flytta sig åt sidan om trafiken bakifrån har högre hastighet
 
I
myrstack skrev:
Det var just denna insats som jag hänvisade till.

Som diskussionen verkar finns det starka åsikter om vad som är lagligt och förenligt med regelboken som eventuellt skiljer lite vad de blåvita bilsnapparna har som åsikt i frågan. Speciellt på sträckan som hänvisas till har jag full förståelse för att mittenfilen blir frekvent använd då man från högerfilen ibland faktiskt har en utmaning att komma tillbaka i mittfilen om mittenfilen svänger av. Från detta är det dock enligt mig en rätt stor skillnad mot att inte använda backspegeln med sunt förnuft och faktiskt flytta sig åt sidan om trafiken bakifrån har högre hastighet
Så problemet är mentalt, bilförare som tycker, " du ska inte före mig" trots att högerregeln gäller. Hade folk följt regelboken hade det troligen inte varit samma motstånd att gå ut och släppa förbi. För många år sedan körde jag i Göteborg då fanns inga problem alls att byta mellan filer, det var bara att blinka och vips hade man en lucka, men det var många år sedan, vad som hänt sen i den regionen vet jag inte, kanske har även de anammat jag-först-mentaliteten.
 
Fairlane
myrstack skrev:
Speciellt på sträckan som hänvisas till har jag full förståelse för att mittenfilen blir frekvent använd då man från högerfilen ibland faktiskt har en utmaning att komma tillbaka i mittfilen om mittenfilen svänger av.
Komma tillbaka? Det är ju inte en vägren man ska komma tillbaks ifrån. Vägrenen är inte normalfil, medan högerfil är normalfil, så det är ju lite olika förutsättningar.
Du har 1000 meter på dig att hitta en lämplig lucka för att byta till mittfil.

Vad jag läste så visste inte de stoppade förarna att det inte var ok att ligga i mittfilen, vilket antyder att det kanske är där problemet egentligen ligger.

Det blir ju lite meningslöst att bygga en fin trefilig motorväg för en rejäl summa pengar om högerfilen inte används.
Det är inte helt ovanligt att man kommer ikapp bilar som ligger en bra bit under högsta tillåtna hastighet, i mittfil, på den vägsträckan. Vissa med släp/husvagn, andra bara allmänt långsamma.
 
ion skrev:
Så problemet är mentalt, bilförare som tycker, " du ska inte före mig" trots att högerregeln gäller. Hade folk följt regelboken hade det troligen inte varit samma motstånd att gå ut och släppa förbi. För många år sedan körde jag i Göteborg då fanns inga problem alls att byta mellan filer, det var bara att blinka och vips hade man en lucka, men det var många år sedan, vad som hänt sen i den regionen vet jag inte, kanske har även de anammat jag-först-mentaliteten.
Tror det finns en rädsla att inte komma in igen, i alla fall min personliga gissning i och med att jag aldrig sett problemet på en "ren" 3-filig väg där du tar av från en avåkningsfil utöver de 3 normala filerna. Idag är det ju rätt eländigt då man får från högerfil välja att göra två filbyten för omkörning på rätt sida eller att riskera en lapp pga omkörning till vänster. Vad är värst? Uppenbarligen blir ju inte mittfilsbilisterna lappade i tillräcklig utsträckning för att förändra beteendet mer än temporärt
 
Fairlane
myrstack skrev:
Uppenbarligen blir ju inte mittfilsbilisterna lappade i tillräcklig utsträckning för att förändra beteendet mer än temporärt
Du har helt rätt. Många (alla?) av de som blev bötfällda vid aktionen mellan Botkyrka och Södertälje var ovetande om att de gjorde något fel.
 
ion skrev:
Så problemet är mentalt, bilförare som tycker, " du ska inte före mig" trots att högerregeln gäller. Hade folk följt regelboken hade det troligen inte varit samma motstånd att gå ut och släppa förbi.
Nu kanske jag missförstår dig, men jag vill bara göra klart för alla att vid filbyte så gäller inte högerregeln. Vid filbyte är det alltid den som byter fil som ska ta hänsyn till rådande trafiksituation och förvissa sig om att övriga trafikanter inte utsätts för olycksrisk. Samma gäller vid påfart till motorväg eller liknande. Man kan säga att båda parter har skyldighet att underlätta för varandra, men det är ingen som har rätt till väg.
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
I
joflopp skrev:
Nu kanske jag missförstår dig, men jag vill bara göra klart för alla att vid filbyte så gäller inte högerregeln. Vid filbyte är det alltid den som byter fil som ska ta hänsyn till rådande trafiksituation och förvissa sig om att övriga trafikanter inte utsätts för olycksrisk. Samma gäller vid påfart till motorväg eller liknande. Man kan säga att båda parter har skyldighet att underlätta för varandra, men det är ingen som har rätt till väg.
Kalla det missförstånd, men högerregeln ger ingen rätt till företräde någonstans, vad jag vet, den vädjar väl mer till trafikanters välvilja att ha någon slags regler att följa. Du ska lämna företräde åt från höger kommande fordon men den som kommer från höger har ingen rätt att köra före. Typisk svensk regel som ger advokater jobb.
43 § En förare får starta från vägkanten, byta körfält eller på annat sätt ändra fordonets placering i sidled endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra vägtrafikanter. Detsamma gäller när en förare stannar eller hastigt minskar farten.
En förare som uppmärksammar att någon annan förare avser att köra in i det körfält han eller hon färdas i skall anpassa hastigheten så att inkörningen underlättas.
Jag kan hålla med om att jag skrev slarvigt.

Eller som Wiki utrycker det: Detta innebär att den trafikant som kommer från vänster har skyldighet att lämna företräde för den trafikant som kommer från höger. Den som kommer från höger har alltså (åtminstone i Sverige) inget företräde med mindre än att den från vänster verkligen uppfyller sin plikt.
Det är möjligt att jag har fragment kvar från vänstertiden och därav en annorlunda formulering.
 
Redigerat av moderator:
I
En annan detalj vi har dryftat som fick mig att höja ögonbrynen när jag läste.
Du kör på en väg med dubbla körfält i din färdriktning. Har du då rätt att köra om i det högra körfältet?

Ja, om hastigheten inte överstiger 70 km/h.

Vid högre hastigheter än 70 km/h är omkörning förbjuden på höger sida. Därför måste du alltid placera dig i det högra körfältet när hastigheten är högre än 70 km/h
 
Fairlane
Fast högerregeln gäller inte vid påfart på motorväg, eller vid filbyte.
Minns en insändare i Vi Bilägare för ett tag sen, där en person var uppförd för att trafiken inte släppte in honom när han kom från höger på påfartsträckan. Nu hade han blivit av med en backspegel igen ...
 
ion skrev:
En annan detalj vi har dryftat som fick mig att höja ögonbrynen när jag läste.
Du kör på en väg med dubbla körfält i din färdriktning. Har du då rätt att köra om i det högra körfältet?

Ja, om hastigheten inte överstiger 70 km/h.

Vid högre hastigheter än 70 km/h är omkörning förbjuden på höger sida. Därför måste du alltid placera dig i det högra körfältet när hastigheten är högre än 70 km/h
Jag tycker nog att regeln är rimlig och fullt nödvändig i framför allt storstäder. Om man inte får köra om i högra körfältet i t ex stadstrafik skulle det bli stora problem i städerna.

/Krille
 
I
Krille4 skrev:
Jag tycker nog att regeln är rimlig och fullt nödvändig i framför allt storstäder. Om man inte får köra om i högra körfältet i t ex stadstrafik skulle det bli stora problem i städerna.

/Krille
Jag tänkte på att det var två som fick böter, men de har väl kört i mer än 70 då. Vilket då samtidigt betyder att de de körde om borde legat i högerfilen. Ska inte de som ligger i vänsterfilen följa reglerna ska väl inte de som kör under 70 heller behöva göra det, de kan lägga sig i vänsterfilen i 70, (det står inget om det, bara att kör man fortare än 70 ska bör man välja högerfilen), och utgör då inget hinder eftersom man då får köra om i högerfilen, vilket jävla kaos det blir utan förnuft och vilja att tolka reglerna som de är tänkta.
 
Fairlane
ion skrev:
Jag tänkte på att det var två som fick böter, men de har väl kört i mer än 70 då. Vilket då samtidigt betyder att de de körde om borde legat i högerfilen. Ska inte de som ligger i vänsterfilen följa reglerna ska väl inte de som kör under 70 heller behöva göra det, de kan lägga sig i vänsterfilen i 70, (det står inget om det, bara att kör man fortare än 70 ska bör man välja högerfilen), och utgör då inget hinder eftersom man då får köra om i högerfilen, vilket jävla kaos det blir utan förnuft och vilja att tolka reglerna som de är tänkta.
Regel är att det är tillåtet att köra om på höger sida om hastighetsbegränsningen på aktuell vägsträcka är 70 km/h eller lägre. Det har inget att göra med hur långsamt eller fort förarna kör.

Dvs de som körde om till höger gjorde det olagligt eftersom hastighetsbegränsningen på platsen är över 70 km/h. De som blev omkörda på höger sida låg i fel fil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.