I
I går körde jag E6:an och i höjd med Helsingborg, tror jag det var, såg jag en bil i fjärran, i backspegeln som oavbrutet blinkade med helljuset. Eftersom trafiken var tät, räknade att vi körde om 70 lastbilar mellan Landskrona och Laholm, så jag tänkte det var kanske någon som hade brått till sjukhuset och höll mig bakom en karavan i ca 100km/h, för den där blinkande bilen närmade sig ganska snabbt.
När den blåste om han jag se att den var målad som polisbil med tillhörande text, hann dock inte se några detaljer, uppskattar hastigheten till ca 180km/h.
Var detta en riktig polisbil?
Borde den i så fall inte haft blåljusen på?
Att blinka med helljusen kan vem som helst som tycker de har mer bråttom än andra göra. Till en början funkar det kanske men när medtrafikanter inser att de ideligen blir lurade att köra ut i kanten lär de nog bli motsträvigare efter ett tag.
Jag har ingen lust att bryta en lastbilskaravan bara för att någon förare i en fet bil ser det som viktigt att köra om så många som möjligt, är det ett utryckningsfordon gör jag däremot allt för att lämna fri väg.
Kunde inte hitta någon sida hos polisen där man kunde ställa sin fråga så jag hoppas någon av BHs läsare är insatt i ämnet, så man får klart besked på vad som är vad.
 
Blåljus behövs ej för att överstiga hastighetsbegränsningar (kör blåljus själv).
 
Stefan N skrev:
Blåljus behövs ej för att överstiga hastighetsbegränsningar (kör blåljus själv).
Jag tror att det bara var en vanlig bil som var ute och larvade sig. Kanske den här bilen? http://www.automotorsport.se/artikl...pa-en-polistrimmad-nissan-gt-r-med-700-hastar

Mig veterligen så är blåljus det enda sättet som ett utryckningsfordon kan begära fri väg på. Men bland annat ambulanser har helljusblink som komplement till blåljusen. Med en strömbrytare bestämmer föraren om helljuset ska blinka (i dagsljus) eller fungera som belysning (i mörker). Detta är ett dock ett komplement och inte en ersättning till blåljuset.

Sen är det möjligt att en polisbil av taktiska skäl skulle köra med släckta blåljus för att den vill "smyga ikapp" en misstänkt bil och därför bara blinkar med helljuset. Men om man vill vara diskret i trafiken så ska man ju inte dundra fram i ytterfilen i 180 så det tror jag inte alls på i det här fallet.
 
I
Donald-Duck skrev:
Jag tror att det bara var en vanlig bil som var ute och larvade sig. Kanske den här bilen? [länk]

Mig veterligen så är blåljus det enda sättet som ett utryckningsfordon kan begära fri väg på. Men bland annat ambulanser har helljusblink som komplement till blåljusen. Med en strömbrytare bestämmer föraren om helljuset ska blinka (i dagsljus) eller fungera som belysning (i mörker). Detta är ett dock ett komplement och inte en ersättning till blåljuset.

Sen är det möjligt att en polisbil av taktiska skäl skulle köra med släckta blåljus för att den vill "smyga ikapp" en misstänkt bil och därför bara blinkar med helljuset. Men om man vill vara diskret i trafiken så ska man ju inte dundra fram i ytterfilen i 180 så det tror jag inte alls på i det här fallet.
Så tänker jag också, blåljus och förstärkt av helljusblink 0k, men bara blink, surt. Det var enligt mig ett farligt framförande, anta att en bil inne i konvojen hade fått för sig köra om och inte sett sig för, då hade det gått åt helvete.
Samt att blinkandet kan komma att missbrukas av andra trafikanter.
 
Mikael_L
Olika väl utförda falska polisbilar börjar bli ett allt vanligare inslag. Undrar om det inte kommer någon lagförändring snart, eller att åtminstone polisbilens utseende blir något slags registrerat varumärke så dom kommer åt det den vägen.

Googla "falsk polisbil" så får ni massor med roliga träffar. Den bilen Donald-duck länkade till undrar jag om det inte är den som Bandidos-ledaren i Göteborg körde omkring med?

Den här filmen på "lite kul" är ju lite kul. Älskar man att prata och diskutera med poliser så vet jag nu vad man ska göra. :)
http://www.litekul.se/falsk-polisbil-blir-stoppad-sju-ganger/
Filmen finns väl säkert på dutuben också, eller här i lite bättre kvalitet:
http://www.exponerat.net/video-falsk-polisbil-stoppad-sju-ganger/
 
Snabb färd utan blåljus kallas ibland "tyst utryckning" och används gärna av dödshungriga snutar på vär till Max.
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
Har polisen övergett sibylla? (Solna korv i 08-land)
 
I
Sammanfattningsvis, om en bil närmar sig bakifrån med blinkande helljus behöver jag inte hasta för att släppa förbi denna även om det står polis på den, jag kan inte bötfällas. Skulle samma bil slå på blåljusen när den kommit ifatt mig måste jag på lämpligt sätt snarast se till att denne kommer förbi, ett sådant förfarande har då tidsmässigt försämrat mina möjligheter till ett välplanerat framförande av mitt fordon.
Är det rätt tänkt?
 
Betänk regeln om att man ska hålla till höger i en flerfilig väg undantaget vid omkörning för att släppa förbi bilar. Polisen har gjort en insats just på detta och faktiskt bötfällt bilister på senaste tiden. Detta på bilar utan blåljus

Så ligger någon jeppe backom dig och blinkar med helljusen friskt kan du givetvis bötfällas utifrån detta.
 
  • Gilla
Cujo
  • Laddar…
ion skrev:
Sammanfattningsvis, om en bil närmar sig bakifrån med blinkande helljus behöver jag inte hasta för att släppa förbi denna även om det står polis på den, jag kan inte bötfällas. Skulle samma bil slå på blåljusen när den kommit ifatt mig måste jag på lämpligt sätt snarast se till att denne kommer förbi, ett sådant förfarande har då tidsmässigt försämrat mina möjligheter till ett välplanerat framförande av mitt fordon.
Är det rätt tänkt?
Exakt så har jag också uppfattat det.

Sen så har polisen två andra lagrum att luta sig åt. ”Tjänsteutövning” är att de får köra på cykelbanor, köra mot enkelriktat, köra över heldraget och liknande ifall det krävs för att de ska kunna utföra sina arbetsuppgifter. ”Brådskande tjänsteutövning” är att de får bryta mot hastighetsgränsen och det får de göra i vilket fordon som helst, inte bara i polisbilar.

Så polisen själva får bryta mot i stort sett vilken trafikregel som helst när som helst bara de anser sig ha en bra anledning till detta. Men enda gången som de kan kräva att andra ska bryta mot trafikregler/lämna fri väg är om de blinkar med blåljusen.
 
Lite ot men här hemma hade vi en nitisk polis.
En person (för mig okänd) blir ikappkörd på en 2+1 väg (ni vet en sådan med mitträcke) av en ambulans med blåljusen påslagna. Personen som blir ikappkörd ökar hastigheten till över den tillåta tills ambulansen har möjlighet att köra om, därefter sänks hastigheten igen. Efter ambulansen körde vid tillfället en polisbil. Efter att ambulansen kört om personbilen, blir personbilen stannad och bötfälld av polisen för att hastigheten överskridits.
Härliga böter att få :thumbdown:
 
myrstack skrev:
Betänk regeln om att man ska hålla till höger i en flerfilig väg undantaget vid omkörning för att släppa förbi bilar. Polisen har gjort en insats just på detta och faktiskt bötfällt bilister på senaste tiden. Detta på bilar utan blåljus

Så ligger någon jeppe backom dig och blinkar med helljusen friskt kan du givetvis bötfällas utifrån detta.
Nja! Om skyltad hastighet är 70 km/h eller lägre så får man ligga kvar i mitt-/vänsterfil allt beroende på var man kommer ifrån och vart man ska. När denna lag precis hade trätt i kraft så kom en bil ifatt mig när jag låg i vänsterfilen (den vägen jag kom från blev vänsterfilen när det blev tvåfiligt, lite senare så blev vänsterfilen huvudfil igen, och det var den väg jag skulle), när vi närmade oss lämpligt ställe att stanna på så slog bilen bakom på blå/röda ljuset (då hade vänsterfilen blivit huvudfil igen), polisen ville bötfälla mig för att jag låg kvar i vänsterfil och hindrade bakomvarande trafik, men jag påpekade den nya lagen (jag hade exakt datum när det trädde ikraft), polisen gick tillbaka till polisbilen, återkom efter någon minut och ursäktade sig att han hade gjort fel.

Om man håller på och gör omkörningar så är du inte skyldig att byta fil när någon kommer upp bakom och blinkar med helljusen, främst inte om fordonen till höger om dig ligger så tätt att det inte blir trafiksäkert att byta fil.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
I
myrstack skrev:
Betänk regeln om att man ska hålla till höger i en flerfilig väg undantaget vid omkörning för att släppa förbi bilar. Polisen har gjort en insats just på detta och faktiskt bötfällt bilister på senaste tiden. Detta på bilar utan blåljus

Så ligger någon jeppe backom dig och blinkar med helljusen friskt kan du givetvis bötfällas utifrån detta.
Jo det är ju självklart , i alla fall för mig, att man kör i högerfilen. Men kör jag ut i vägrenen för att släppa förbi begår jag ett brott, och är det tät trafik riskerar jag fastna där, för inte många har lust att släppa ut en igen.
 
Eller går man bara in till höger och släpper förbi bilen bakom och fortsätter sin färd, oaktat vad det är för bil som vill om.
 
Förvisso är det kanske rätt, men jag hade nog vägrat erkänna fortkörningen så hade det få bli åklagaren som fått titta på det istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.