Det kan vara värt att påtala för TS att den typ av hus som h*n tänkt bygga inte är tillåtet att bygga.

Du tror inte den typen av resonemang skulle komma fram om någon t ex frågade vilken typ av panna som var bäst för att elda bildäck? :p
 
Mikael_L
Du menar att jag typ uppmanar till brott ..? :)
 
Lite gjorde du det när du förklarade hur man kunde göra för att ändå bygga denna typ av hus.

Men min poäng är snarare att istället för att ge TS en siffra på vad det kostar att bygga huset så kanske man ska förklara att ett sådant hus inte är tillåtet att bygga.
 
Mikael_L
injonil skrev:
Lite gjorde du det när du förklarade hur man kunde göra för att ändå bygga denna typ av hus.
Jag skulle kanske inte skrivit "Man kan ..."
utan
"Det finns dom som ..."

Då blev det mindre av en uppmaning, och mer att berätta att det finns (andra) kriminella.

Men min poäng är snarare att istället för att ge TS en siffra på vad det kostar att bygga huset så kanske man ska förklara att ett sådant hus inte är tillåtet att bygga.
Fast du har ju fel. Det är visst tillåtet att bygga. Som fritidshus t.ex. Som inte har samma energikrav på sig. ;)
 
Mikael_L skrev:
Fast du har ju fel. Det är visst tillåtet att bygga. Som fritidshus t.ex. Som inte har samma energikrav på sig. ;)
Jag var tydlig i mitt första inlägg att min kommentar handlade om permanentboende.
 
Mikael_L
injonil skrev:
Jag var tydlig i mitt första inlägg att min kommentar handlade om permanentboende.
Men ge dig nu. Ts har aldrig angett att det gäller permanentboende, bara du.
injonil skrev:
Lite gjorde du det när du förklarade hur man kunde göra för att ändå bygga denna typ av hus.

Men min poäng är snarare att istället för att ge TS en siffra på vad det kostar att bygga huset så kanske man ska förklara att ett sådant hus inte är tillåtet att bygga.
Låt gärna tråden återgå till det den handlar om.
 
hur ser det ut att ta lån som 18 åring?? tänker inte på lån för just detta huset utan mer allmänt, utan hur mycket man kan få ut om man nu verkligen vill stasa på att bygga hus
 
Mikael_L
Har du fast inkomst?
Utan det brukar det vara väldigt svårt. Kan gå om någon borgar.

Sen är det även ett krav på 15% kontantinsats, dvs banken får låna till max 85% av husets värde.
Men detta kanske löses automatiskt om du bygger själv, och om värderingen sen blir högre än det kostat.
 
Det vanliga för ungdomar som behöver låna och saknar tillräcklig inkomst för att beviljas lån är att någon förälder får gå in som borgensman.

Har föräldrarna utrymme att låna på sin fastighet kan det vara en lösning att låna av föräldrarna direkt då föräldrarna antagligen får bättre lånevillkor på att öka huslånet.
 
Mikael_L skrev:
Men ge dig nu. Ts har aldrig angett att det gäller permanentboende, bara du.


Låt gärna tråden återgå till det den handlar om.
Jag ger mig inte. Jag tycker det är mycket märkligt att ge TS råd om hur man bygger ett hus som inte är tillåtet att bygga för permanentboende utan att ta reda på hur huset ska användas.
 
injonil skrev:
Jag ger mig inte. Jag tycker det är mycket märkligt att ge TS råd om hur man bygger ett hus som inte är tillåtet att bygga för permanentboende utan att ta reda på hur huset ska användas.
Samtidigt är det väl inte olagligt att bygga det som fritidsboende och efter ett tag komma på att man trivs så bra i sitt fritidsboende att man flyttar in där permanent.
 
Det är ju därför man bör fråga hur huset ska användas! Ganska tråkigt att börja planera för ett hus som det senare visar sig att man inte får bygglov för... Hur det funkar att göra om ett hus från fritidshus till permanentboende vet jag inte, men kommunen har inte ansvar för att se till att de tjänster som ska vara tillgängliga för permanetbostäder är det om huset är klassat som fritidshus, oavsett om man bor där permanent eller ej. Nu är vi nog lite OT...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.