Klart ni ska göra om, självklart klarar ni det också. Det är ingen "rocket-science" att montera ett kök.
Ta hjälp med det som ni känner är svårt, typ rör. Elen kanske inte ens behöver ändras då ni inte skall "möblera om" annars måste elektriker fixa de förändringarna såklart.
Det är kul att göra själv, bara man vågar sätta fart.
Kör på!
 
R
Jag bytte själv kök för ett tag sedan, lite mer avancerad planlösnng än erat så jag tror inte de är några problem.
Gå in på IKEA.se och planera köket i deras gratisprogram.
Vad jag lärde mig så är det bästa att byta allt. Att tex hålla på att behålla stommar och ta fram unika luckor hos en snickare finns de ingen ekonomi i när jag kollade detta - det kostar lika mycket! Ikea har allt du behöver vad gäller bänkskivor, diskho, vitvaror osv.
När det gäller kaklet är de bästa att bara ta bort gipset på väggen med en sticksåg, sätt sedan dit en ny gipsskiva.

Vad som är bra att göra för att inte stressa igenom hela projektet är att köpa en enkel spisplatta på biltema för typ 2-300kr. Då kan ni laga mat på annat håll medan köket renoveras.

hej hopp
 
Finns ju en del firmor som ger ett totalpris på att byta ut all inredning och luckor. Då får du nya funktioner som lättrullande luckor m.m. Och kanske lådor överallt. Ta bort överskåp vid köksön och lägg på en ny bänkskiva med 30 cm överhäng så har du en bardisk. Vi gjorde så i vårt förra hus. Det är några år sedan men har för mig att det inte var så dyrt. Googla på nätet så finns det några att välja mellan, hittade härjedalskök, mälarkök och novaflex bl.a.
 
TS: Klart ni fixar att bygga kök! Man kan mer än man tror, och det man inte kan går att lära sig. Men prata mycket med sambon så att hen mjuknar och får lite självförtroende och lust. Ni ska bli med hus (ert första?) och alla hus kräver omvårdnad, bra att ha klart för sig, finns ingen hyresvärd att ringa när nåt strular utan man betalar med sin tid och grejar själv, det är utvecklande och man blir jättenöjd efteråt! :) Lycka till och ställ era frågor här i forumet i framtiden också!
 
När det gäller stommar i hus byggda på 70- och 80-talen är innerväggarnas förmåga att hålla kvar t.ex. överskåp ganska begränsade. Enkelgips och även dubbelgips pallar inte rycken i längen.
Mitt förslag är att du räknar med att riva innerväggarnas ytskikt och ersätta detta med byggplyfa och gips. Lägg även till extra material, s.k kortlingar, där skruvarna från inredningen beräknas att placeras.
När du ändå har ner ytskiktet kan du dra el till dosor där det kan vara bra med dylika.
Detta arbete kan du utföra själv (undantaget elen då) och materialet är inte speciellt dyrt, men resultatet blir bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.