jag vet ju inte ännu vad offerten landar på, men jag är inte beredd att betala mer än 5-10K för arbetet om jag lejer för det.

säg att jag privat kan köpa allt material för 85000:-, då är jag beredd att ge säg 90000 - 95000 om jag lejer bort det efter rot.

att jag väljer en kamin är för att kunna hjälpelda, tex vid strömavbrott, jag vet att den investeringen knappast kommer löna sig men väljer ändå att göra det.

då ska jag försöka mig på lödning, jag köpte ett gäng 15mm rör samt tenn och en gasolbrännare för typ 2 år sedan för att lära mig... då är det bara att plocka fram och öva!

då löder man alltså ända till VPn:s utgångar, eller är det någonstans man föredrar klämringar? det sitter ju på shuntar och laddomaten.

självklart ska du ta in offerter, så du vet hur mycket du sparar när du gjort det själv :D
 
Sätt flexslangar mellan VP och stammar så riskerar du inte att få vibrationsljud i radiatorkretsen.
 
mexitegel skrev:
@thestrut: Det går ju även att hyra pressverktyg om man vill, men kopplingarna är som sagt betydligt dyrare än motsvarande för lödning.

Hur blir det att koppla en invertermaskin mot en ack-tank? Hur sätts givare och hur ställer man in maskinen för det?
jo visst, men för mig går presskopplingar bort eftersom de har gummitätning. och är fula :D säkert lika bra funktionsmässigt och jag förstår varför man använder dem vid en timpenning på 500 +

invertermaskin mot acktank har jag ingen aning om, jag antar att du ställde frågan öppet i tråden

MVH
 
Äh, ser ju nu att du skrev 1245-10 men läste 1155 som ju är en inverter.... Det var inget!

Dax för glasögon :D
 
mexitegel skrev:
Sätt flexslangar mellan VP och stammar så riskerar du inte att få vibrationsljud i radiatorkretsen.
är dessa av klämringstyp?

och är det fördel även när man har acktank och de inte hamnar direkt mot radiatorkretsen?

till golvvärmefördelaren har jag idag matning av pex RiR
 
Har du prylar för att löda så är det nog inget att tveka på. Flexislangar är en bra ide om du ska ha pumpen i huset. För min del är det skitsamma då den kommer att sitta i garaget. Avstängningsventiler på strategiska ställen är också bra att ha mtp framtida service.
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Flexslang finns både för klämring och med olika gängor.
 
Mattiaz skrev:
Har du prylar för att löda så är det nog inget att tveka på. Flexislangar är en bra ide om du ska ha pumpen i huset. För min del är det skitsamma då den kommer att sitta i garaget. Avstängningsventiler på strategiska ställen är också bra att ha mtp framtida service.
jag har bara för mjuklödning om jag fattat det rätt, en billig gasolbrännare, lite tenn på rulle och flussmedel/pasta.

pumpen kommer sitta i garaget för mig med kan man säga, iaf på garageplattans betongplatta i ett litet skrymsle medans huset har träbjälklag, så tror inte vibrationer blir ett problem. däremot kanske det är bra med flexslang för att motverka att rör brister av vibrationer, eller är det inget man behöver oroa sig för?

jajjamän avstängningsventiler kommer det bli en uppsjö av, iaf på samtliga anslutningar till acktanken, och lite till.

tänkte även montera avstängningsventiler på köldbärarledningen för att kunna justera flödet om det behovet uppstår, en reglering för detta kostar ju multum vill jag minnas.
 
Mjuklödning funkar också fint.

Tänk på att ljud kan fortplanta sig via rören. Så har du pumpen i huset så kan det iaf vara en ide med flexislangar.

När vill man justera flödet på köldbäraren? Att justera med vanliga ventiler är nog ingen bra ide tror jag.
 
du verkar ha koll på det här så det är nog inga konstigheter för dig att montera det själv :)

man vill justera för att flödet ska bli lika i de båda slingorna. borde vara lika om längden är lika men jag fick korta mina lite olika eftersom det blev bökigt att dra de längre...

sedan fick jag ett veck på en slang så jag gissar att här blir flödesmotståndet annorlunda. (skulle dock inte vara någon fara alls enligt vvsfirman jag väntar offert från)

sedan kan det säkert vara bra för något mer, tex när man ska lufta en slinga i taget eller så?

har läst att det ska gå med vanliga ventiler iaf, dock är det inte helt optimalt
 
Tänkte inte på att du har 2 slingor...:surprised:
 
thestrut skrev:
jo visst, men för mig går presskopplingar bort eftersom de har gummitätning. och är fula :D säkert lika bra funktionsmässigt och jag förstår varför man använder dem vid en timpenning på 500 +

invertermaskin mot acktank har jag ingen aning om, jag antar att du ställde frågan öppet i tråden

MVH
Inverter typ 1255/1155 mot tank ska inte vara några problem den har liknande styr som Nibe 1245 vilka man kan ansluta extern framledningsgivare till.
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
är det samma smurfen från värmepumpsforumet? :)

den planerade installationen med vp + acktank kräver ju framledningsgivare till niben som de kallar BT25. jag har inte lyckats hitta denna givare separat utan endast i paket för extra klimatsystem. finns den att köpa separat, eller ingår den kanske när man köper själva pumpen? det verkar inte så iaf när jag kollar i Nibes installatörshandbok
 
Det finns bara en Smurf :) Bt25 är en vanlig givare finns att beställa hos nibe säljare och den säljs löst.
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
jag är ju aktiv i en till tråd som handlar om shuntstyrningen thermomatic ec home, där pratas det om att istället för att köpa deras utegivare för 400-500:- kan man istället köpa samma elektronikpryl på elfa för 6:-

undrar om det går göra detsamma med denna givare? men har inte hittat något pris på den hos Nibe, kanske är rätt billig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.