Hej,

Vi befinner oss i en lite klurig sits för ev. fiberinstallation...

Vi bor sedan 2008 i en villa i Danderyd, köpt från dödsbo och stod tomt länge innan försäljning.
När vi flyttade in fanns ingen synlig telekabel till huset - inget som störde då vi haft och har 3G/4G internetanslutning med bra hastighet (dock volymbegränsning).

Då vi gjorde om en större del av tomten för två år sedan grävde vi ner 50 mm rör från tomtgräns och in i ett torrt förråd/teknikrum som förberedelse för fiberinstallation.

Telia är nu på gång med kampanj för fiberinstallation under våren men då vi uttryckt intresse och sagt att vi har markrör förberett så möts vi av följande argument från dels Telia-försäljaren och dels deras entrepenör (Relacom):

Telia:
"Bra, inget problem om ni redan har markrör, då slipper vi förstöra något på tomten vid installation"

Relacom:
"Nej, det går inte att dra fiber i ert rör då huset har luftledning enligt Skanova".

Mitt svar då att ledningen inte finns sedan åtminstone 7 år (så länge vi bott i huset) möts av:

"Ja, men det är nästan omöjligt att få Skanova att ändra i registren och står det luftledning så måste vi dra fibern i luften in till fasaden".

Då vi bor i ett souterränghus med ganska kraftig sluttning på tomten kommer kabeln att gå nära marken och genom flera trädkronor om den dras i luften, förutom att den kommer komma in i en hall utan varken el- eller nätverksuttag i närheten...

Intressant nog slutar vårt markrör vid tomtgränsen och på motsatt sida om vägen (kommunal) sitter en fördelningspunkt för fiber på en telestolpe som försörjer grannarna på den sidan vägen. Men Relacom tycker inte det är någon fördel:

"Nej, vi kan inte gräva i kommunal gata, det kostar för mycket".

Några tips eller erfarenheter hur man kommer runt detta och får Telia via underentrepenör att dra i befintligt markrör? Skanova vill inte prata med privatpersoner verkar det som så att få fastigheten att bli "omregisterad" så den inte står som "luftansluten" vete sjutton hur man gör...

/Johan
 
Skanova har en kundingång. Jag har iallafall lyckats få kontakt med dem som privatperson den vägen.

Prova också att beställa information via ledningskollen. Då borde Skanova svara er om vad som finns, plus att ni får en kontaktväg in.
 
Kanske föreligger det en missuppfattning, de tror att det är ett rör som de själva grävt ner?

Men det kostar en bra slant med pengar att gräva i gatan så jag förstår deras argument, men nog går det att få Skanova på andra tankar men det är envishet och åter envishet som gäller.

Det finns ingen stolpe på rätt sida vägen som du kan gräva dig till utan att behöva riva upp vägen som plan B?
 
Verkar som enda vägen är luftburet till sidan på fasaden, med en liten liten chans till dragning i markör...

Efter samtal med Telias områdesansvarige idag (kunnig och insatt!) så är grävning inte aktuellt då varje kabelstråk blir föremål för kommunens medgivande - inte görligt... Luftburet är dock en möjlighet och iom att 10 extra meter fiber inomhus (utöver de 5 som ingår) kan köpas för 190 kr så blir dragningsmöjligheterna bättre om än inte jättebra.

Dock så har Transit kabel-tv gamla noder på motsatt sida gatan (vid fiberpunkten) och kanalisering korsande gatan till vår tomt... Och Telia har köpt Transit i januari i år med avsikt att bygga ut fiber i Täby, Danderyd och Vallentuna... Känns som ett guldläge att utnyttja befintlig korsande kanal och ansluta till markrör... Har kontaktat både Telia och Transit om detta så får vi se vad det ger.

/Johan
 
B
klart de ska kunna få till att använda ert rör, när vårt område gjordes om, efter att vi haft en förening hade vi mycket kontakt med ansvarig på Skanova/Telia för öppen fiber, och det gick diskutera med dem. Det står i deras material att de ska göra luftburet om det är det idag, men det är också för att de inte ska bli tvingade att gräva ner för de lovar. Det är ju det säkraste för skanova att kablen ligger i marken, så dumt av dem annars, men det måste till Skanova, inte Relacom som bara gör det som är beställt. Vi hade två gator här som av "misstag" blev nyaslfalterade, mitt i fiberjobbet, och då sprack Eltels kalkyl som de lämnat offert på till Skanova, vilket gjorde att de sonika sa att de inte kunde ge fiber till de boende. Efter lite diskussioner med både kommun och Skanova/Telia Öppen fiber på hög nivå, kom de till sist överrens om en medelväg, så de löste det... så ge inte upp. det gäller bara du får prata med rätt person...
 
när vår kampanj i området kom, så fanns inte min fastighet med. ALLS. i systemet. men efter mkt om och men blev det tecknat under förutsättning att jag fick in det där jag ville ha det, och det korsar en gata. (en luftledning finns idag som inte brukas och ser ut som 7 svåra år där den går genom trädkronorna, och inn i fel sida huset utan källare dit all annan tp kabel är dragen), kanske skiljer 50m i dragningsväg mellan alternativen, så dom gick på min linje. rakt över vägen it is.
 
Fortsätt ligga på och ringa telia. Till slut borde de ge sig.

Om de inte vill använda befintlig kanalisation, så fixa ett medgivande från kommunen att korsa gatan. Om det inte funkar - sätt upp en stolpe vid vägen på din tomt.
 
Ingen ide att gå på relacom, gå via skanova. Alternativt, ha is i magen till den dag dom kommer för att göra jobbet.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.