Kan man hitta statestik hur ofta Länsrätten tar tillbaka ett godkännt bygglov p.g.a överklagan från grannarna?
(Helst inom Stockholmsområdet)
 
Det borde vara rätt svårt att ta fram den typen av statistik. Kvaliten på beslut från olika bygglovsmyndigheter i olika kommuner skiljer sig enormt. Ex. hade Ekerö kommun för några år sedan en situation där länstyrelsen/länsrätten korrigerade typ 75% av alla fattade beslut. Kommunen fråntogs då rätten att utfärda/avslå bygglov, och länstyrelsen gick in och tog direktkontroll. Jag tror att kommunen återfick sin rätt att ordna bygglov efter att ha sparkat chefen för bygglovsavdelningen. Det finns fler kranskommuner som har dåligt rykte när det gäller kvalitet i besluten.
 
Vi behöver hjälp. Bygget går av väldans fart. Vi har sett bygglovsansökan m ritning. Vi tyckte det såg bra ut m om o tillbyggnad. Nu när vi kom hem från semestern var huset rivet. Olycksfall i arbetet sa kommun. Fel rubrik. Nu ser vi att dem inte bygger enligt ritning. Åkte ner till kommunen o vi grannar har en gammal ritning. Även där olycksfall i arbetet säger dem. Vad o hur gör vi? Dem bygger inte enplans m källare som detaljplan säger. Deras källarplan är som vårat enplanshus. Snälla kan nån ledsaga oss !
 
Blir huset högt mot er eller vad är problemet? Suterränghus räknas ofta som 1-plans. Är det ett sånt? I så fall upplevs kanske huset som två våningar från ert håll fast det i lagens mening är 1 våningsplan. Vad finns det för höjdbegränsningar på detaljplanen?
 
Här får det bara byggas en plans m källare. Huset blir alldeles för högt på alla 4 a sidor. Marken är inte kuperad på något sätt förutom nu när dem grävt upp hela tomten.
 
hempularen skrev:
Det borde vara rätt svårt att ta fram den typen av statistik. Kvaliten på beslut från olika bygglovsmyndigheter i olika kommuner skiljer sig enormt. Ex. hade Ekerö kommun för några år sedan en situation där länstyrelsen/länsrätten korrigerade typ 75% av alla fattade beslut. Kommunen fråntogs då rätten att utfärda/avslå bygglov, och länstyrelsen gick in och tog direktkontroll. Jag tror att kommunen återfick sin rätt att ordna bygglov efter att ha sparkat chefen för bygglovsavdelningen. Det finns fler kranskommuner som har dåligt rykte när det gäller kvalitet i besluten.
Är detta sant? Heeelt otroligt! Undrar hur många stackare som fått avslaget bygglov och som gett upp utan att överklagat till Länsstyrelse.....
Har läst någonstans att Länsstyrelser inte längre har möjlighet att frånta beslutanderätt från kommuner.
 
C Carege skrev:
Här får det bara byggas en plans m källare. Huset blir alldeles för högt på alla 4 a sidor. Marken är inte kuperad på något sätt förutom nu när dem grävt upp hela tomten.
Eller kan det vara så att ni inte förstår er på ritningarna. Jag har (idioter) till grannar som hävdat att min sommarstuga är ett tvåvåningshus, då jag byggt ett enplanshus och inrett vinden.

Grannarna hade även mätt huset (olovligt intrång) och kommit fram till att det var 1,5 cm för högt :crysmile:.

Därefter kontaktat kommunen och hävdat svartbygge och krävde att huset skulle rivas. :crysmile:.

De fick nej i alla instanser. Efter det har de anmält flertalet personer på kommunen för tjänstefel och även JO anmält kommunen.

Idioter finns det tyvärr gott om i dagens Sverige och tyvärr även avundsjuka personer.
 
  • Gilla
Rickard Ohlin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.