Är tanken att ni ska köpa huset och sen bråka med säljaren för att han inte har upplyst er om att taket lagades för 15 år sedan?
Trycker du själv att detta låter helt friskt? Vad är det som du hoppas på att ert bråkande ska leda till?
 
  • Gilla
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
Tänk på att det bara är för stunden det känns skönt att kunna "sätta dit" någon. Och den känslan går över fortare än du anar ! Sedan har du ändå hela resan kvar, i värsta fall med nyvunna ovänner som känner folk som gör att du inte sover gott på nätterna längre.....

Oavsett hur skönt det skulle kännas att "nita dit" någon så är det faktiskt inte er sak att uppfostra andra människor, för det är dömt att misslyckas. Vad hon ljög om för 15 år sedan som du hört "bakvägen" är när allt kommer till kritan bara hörsägen. Du har ju dessutom redan fått erfara att säljarna är av sådant skrot och korn att de nog inte drar sig för både det ena och det andra. Vem vet vad de har för "kompisar" ?

Försök lägg undan känslorna. Du kommer genom livet att möta många, många människor som kommer reta gallfeber på dig, kommer försöka luras och spela fula spel. När du möter dem så tänk på att aldrig göra något som du kanske senare behöver ta tillbaka eller ångra, för det kommer att förfölja dig. Medan den "sköna känslan" går över förbluffande fort.

-------------

Husets brister känner ni till. Om säljaren struntat i att upplysa om dessa är irrelevant, för nu känner ni ju till dem. Visst, hade ni vetat om dem innan hade ni kommit ner från de rosa molnen lite tidigare, men se det positivt - ni har ju informationen i alla fall innan köpet fullföljs ! Sedan är det jobbigt att "drömmen" visade sig ha skavanker och att det inte var som ni trodde, men det är bara att tänka om utifrån det.

Ta inte konflikter med säljaren. Mäklaren är anlitad av säljaren och får betalt av denne för att ordna pappersbiten och vara mellanhand. Om sedan mäklaren inte får tag på säljaren och ni varit tydliga mot mäklaren är det inte ert problem att säljaren håller sig undan.

Tänk efter vad ni är beredda att betala. Och vad ni skall göra om säljarna inte går med på det.
Ställ sedan ett ultimatum till mäklaren: Vi vill omförhandla priset (till xxxx) efter vad som nu kommit fram, men om säljaren inte är intresserad av att höra av sig innan deadline tvingas vi utlösa klausulen och häva köpet.

Eller också är ni så tokförälskade i huset att ni i vredesmod ändå betalar överenskommet pris i alla fall och flyttar in. Och retar er på säljaren varje dag ni går i huset.

Som sagt - försök släpp känslorna !
 
Redigerat:
  • Gilla
shadowfire och 3 till
  • Laddar…
Jag har tackat nej till köpare av hus för att magkänslan inte varit bra, det här är ett typexempel på en köpare som man som säljare vill undvika. Skulle hellre sälja till någon annan till ett lägre pris än någon som känns "osympatisk" och har även gjort det.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Oj, det här låter som en riktigt dålig start på ett husköp.

Jag hade backat, både som säljare och köpare.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vad är det säljaren har hållit sig undan för?

Jag tolkar att ni skrivit kontrakt med bes. klausul, och ni ville ha och fick tydligen en förlängning av villkorstiden?

Att huset var till salu för 10 - 15 år sedan förstår jag inte relevansen med. Eller att det då framkom att taket läckte. Det har de givetvis gjort någon form av åtgärd på, annars hade huset vid det här laget varit obeboeligt, och väldigt uppenbart vattenskadat. Hur bra/dålig åtgärden är vet man givetvis inte så mycket om.

Att säljaren medvetet håller sig undan är ju iofs. fult. Men i övrigt förstår jag inte riktigt problemet.

Jag skulle kunna tänka mig att säljaren har inställningen att detta är inte förhandlingsbart. Antingen köper ni och fullföljer affären, eller så häver ni i enlighet med bes. klausulen. Att de inte är intresserade att diskutera ev. prisvadrg pga. felet med taket.

Hur är det med taket? OK det läcker. Men hur gammalt är det? Om det var dåligt redan för 15 år sedan så borde det vara minst 35 år gammalt, troligten snarare 45 år eller mer?

I så fall får man ju som köpare anta att taket är slut, oavsett om det finns konstaterade läckor, dvs. ett fel på taket motiverar inte en prissänkning.
 
A
Det låter förstås fult att säljaren gjorde sig otillgänglig, men låt oss ha i åtanke att köparen är en person som går till ett internetforum och skriver "det vi egentligen vill uppnå är att jävlas på alla sätt vi kan".
Det säger mig att köparen inte heller direkt är guds bästa barn, och att säljaren gjort sig otillgänglig av en anledning.
Vi har definitivt inte fått hela bilden och det kommer vi aldrig få så länge vi bara hör vad ena parten har att säga.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Om jag har förstått det rätt har TS skrivit under köpekontrakt med hävningsklausul för besiktning. Under villkorstiden har det framkommit att det troligen finns ett gammalt fel, på ett ännu äldre tak. Oavsett om de mörkat det eller inte finns det bara ett sätt att göra, och det är att meddela säljaren att man har för avsikt att häva köpet, men att man är öppen för prisförhandling. Då är det upp till säljaren att visa om man vill spela med. Under tiden förbereder man ett skriftligt hävningsdokument. Det är bara att spela samma spel som säljaren, och lämna över hävningen strax före villkorstiden går ut.
Om det inte är så att man väldigt gärna vill ha huset till överenskommet pris trots felet. Det kan ju vara så att priset redan är ordentligt nedprutat, och som sagt lär det ju handla om ett tak i slutet av sin livslängd.
 
Fiia skrev:
Om jag förstår det rätt har säljaren enligt lag skyldighet att upplysa mäklaren om eventuella fel på huset som den vett om.
Du har inte förstått det rätt.
det är köparen som ska upplysas.
Det görs tex genom en frågelista, som ingår i köpehandlingarna, (som mäklaren ska sammanställa)
 
Detta ser ut att bli en intressant tråd. Så länge TS inte bara ger upp den
 
Akahigi
Jag är inte säker på att jag tycker att säljaren gör fel här, ni får nog komma ihåg att de inte gör det här proffessionellt heller... Det är ju ett husköp.
 
Bor i ett hus där säljarna "glömde" berätta både det ena och det andra. Det resulterar visserligen i svavelosande svordomar, varje gång man ramlar på något nytt men i övrigt är det bara att gå vidare.

Att "jävlas" kommer man ingenstans med. Antingen backar man ur husköpet eller köper man med eller utan omförhandling av priset och går vidare i livet.
 
  • Gilla
nissenhj och 5 till
  • Laddar…
8
Det luktar troll.....
 
  • Gilla
Apocalypsen
  • Laddar…
C
Usch,usch att sätta sig i en situation där man från början vet att det är problem...det kan det aldrig komma ut nåt gott av,skriver jag som köpte ett "vrak" till hus med alla tänkbara fel.... bara för läget. MEN vi köpte huset med öppna ögon och "förstod" vad vi köpte " I befintligt skick" o det var uselt...

Om du förstår vad du köper o kan ta alla ekonomiska smällar,så köp,om inte så avstå!

Tro bara inte att du kan lösa det genom dolda fel,försäkring eller disk. med säljaren..du måste kunna ta smällarna själv ....
 
Det här var väl en märklig tråd?

Taket hade alltså brister för 15 år sedan, och lagningarna av detta var bristfälliga? Vad spelar då ett 15 år gammalt besiktningsprotokoll för roll? Då lär ju takets skick IDAG vara uselt!

Och vad hade du tänkt beslå säljarna med efteråt?
 
Enolf skrev:
...
Och vad hade du tänkt beslå säljarna med efteråt?
Ofta är faktiskt frågorna bättre än svaren :)
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.