Hemmakatten
Har en Cylinda FTL46 från 2006 som läcker vatten från tvättmedelsfacket. Det började när jag tog ur tvättmedelsfacket för att göra rent både facket och torka ur inne i maskinen. Måste ha kommit åt något för efter dess så läcker det vatten från facket när vattnet fylls på. Inte när det centrifugeras eller när maskinen går, utan enbart när vattnet fylls på och sprutar i tvättmedelsfacket. Det blir någon/några dl varje gång som jag får torka upp från golvet. Någon som har en idé om vad som är fel?
 
  • Gilla
Roberth H
  • Laddar…
Tog du loss insatsen vid rengöringen? Kanske har den hamnat i fel läge när du satte tillbaks den.
 
Hemmakatten
Jo, jag tog ut hela insatsen (facket). Har försökt flera gånger med att sätta i och ta ur den men den verkar sitta rätt. När insatsen/facket var ute tog jag en trasa och gjorde rent inne i maskinen/hålet. Tror att jag kanske rubbade nåt som har med inkommande vattnet att göra men när jag känner med handen så finns det inga "lösa delar".
 
Hittade du klumpar av tvättmedel när du hade facket ute?
 
A
Du har troligen råkat täppa till slangen ner till baljan så att vattnet inte rinner undan.

Eller är något av hålen i taket delvis täppt så att vattenstrålen inte sprutar rakt ned.
Ta ut lådan under fyllning så ser du det.
 
  • Gilla
Dreek
  • Laddar…
Hemmakatten
Jag kan alltså ta ut lådan under fyllning? Det har jag inte vågat men ska göra nu. Låter rimligt att det är något som är tilltäppt. Vattnet rinner ut under lådan. Ska kolla i morgon. Tack för tipset.
 
Tippar på en tvättmedelsklump i slangen till trumman.
 
  • Gilla
Dreek
  • Laddar…
Hemmakatten
Satte maskinen på sköljning och tog ut tvättmedelsfacket. Det verkar som om det är delvis stopp i taket för vattnet sprutade snett och utanför maskinen och verkade lite strypt. Själva utloppet till slangen verkade vara som en tratt men hade svårt att avgöra om det var stopp eller inte. Ska kolla lite närmre i helgen. Nu vet jag i alla fall hur jag ska göra.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Hemmakatten
electroluxaren skrev:
Eller är något av hålen i taket delvis täppt så att vattenstrålen inte sprutar rakt ned.
Ta ut lådan under fyllning så ser du det.
Elektroluxaren hade helt rätt. :)

Orkade inte ta tag i problemet när jag skrev inlägget eftersom det ar så lite vatten som läckte ut och har våtrumstätskikt på golvet. Men förra veckan började det läcka betydligt mer så i helgen var det dags att ta tag i problemet. Det rinner ner bra ner in i maskinen, men upptill var alla hål igentäppta av kalk. Det satt små "pluppar" i varje hål. Var hopplöst att få bort och trångt utrymme, hade tänkt använda en spackel för att dra bort kalken. Det slutade med att jag med naglarna fick skrapa bort kalket från vartenda hål. Nu fungerar tvättmaskinen utmärkt, läcker ingenting men till priset av eländiga naglar precis när vi ska åka på semester till helgen...

Tack för all input. :)
 
electroluxaren skrev:
Du har troligen råkat täppa till slangen ner till baljan så att vattnet inte rinner undan.

Eller är något av hålen i taket delvis täppt så att vattenstrålen inte sprutar rakt ned.
Ta ut lådan under fyllning så ser du det.
Immobil Immobil skrev:
Tippar på en tvättmedelsklump i slangen till trumman.
jag hoppar på denna gamla tråd som gjorde att jag vågade mig på att felsöka och skruva av tvättmedelsfacket. Tack för det!

Såg då att slangen från facket till trumman har hål i sig och vill nu byta ut den mot en ny slang.

Vet ni vad denna vad denna slang-del heter?

Tror mig också ha läst här på forumet om att någon rekommenderade reservdelar av ett speciellt märke när det gäller tvättmaskiner för bra kvaliteter. Har ni råd om vilket?

jag har en Samsung tvättmaskin. Bifogar bild på den svarta slangen för förtydligande.
 
  • Tvättmaskins trumma, tätning, tillbakalutad, genomskärningsvy, upplöst tvättmaskinsdelar, inre mekanismer, underhåll, reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person reparerar tvättmaskin, tar ut plastdel, verkar vara service eller felsökning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.