Hej!

Efter en runda på stan i helgen fick jag syn på en luftvärmepump LG Libero C09 till ett väldigt bra pris!
Nu kan jag inte så mycket om luftvärmepumpar annat än att jag funderat på att skaffa mig en.
Tänkte att kanske någon kunde ge mig en grov uppskattning, då menar jag grov, på vad en ev energibesparing skulle kunna hamna på. Med denna LG-pump. Eller om den helt sonika är för liten eller inte vidare bra.
Nuvarande uppvärmning är elpanna och vattenburen golvvärme. Ca 20000kwh per år om man kollar tidigare ägares uppgifter.
Huset är på 130m2 1,5 plan. Övervåningen är öppen förutom sovrum. Kan styra golvvärmen i varje rum om så behövs, men att skaffa en luft-vattenvärmepump är inte aktuellt pga kostnaden.

Skulle detta funka för mig? Tänkt montera pumpen på yttre hallens högra vägg så den blåser inåt.

Alla möjliga synpunkter är välkomna!
3223.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Yttre hallen?
Är det burspråket till höger på bilden?
Tror i så fall inte att detta kommer att fungera då det är det minsta utrymmet i huset och kommer bli varmt långt innan något annat därmed utbli värme i övriga utrymmen även om fläkten går på järnet.
Har du vattenburen golvvärme är det perfekt för en luft/vattenpump däremot.
Mycket stor besparing minst 50% lägre förbrukning samt mycket hög komfort inomhus.
Jag ser inga andra alternativ än vattenburet i detta fall.
 
Redigerat av moderator:
electroluxaren skrev:
Yttre hallen?
Är det burspråket till höger på bilden?
Tror i så fall inte att detta kommer att fungera då det är det minsta utrymmet i huset och kommer bli varmt långt innan något annat därmed utbli värme i övriga utrymmen även om fläkten går på järnet.
Har du vattenburen golvvärme är det perfekt för en luft/vattenpump däremot.
Mycket stor besparing minst 50% lägre förbrukning samt mycket hög komfort inomhus.
Jag ser inga andra alternativ än vattenburet i detta fall.
Ja det är "burspråket" som är ganska öppet in mot övriga huset. Jag är lite rädd att det ska bli som du säger men samtidigt så borde värmen gå in rätt bra när pumpen är riktad direkt genom öppningen in till övriga huset. Men jag kan inte så mycket om detta och vågar därav inte chansa.

Om man ser på planlösningen, vart vore det bäst att placera en luftvärmepump?
Vill såklart inte skaffa en sådan om det inte alls kommer att fungera med värmens cirkulation.

Självklart är ev luft/vatten det bästa alternativet men också betydligt dyrare.
 
Jag håller med Elektroluxaren.

Sätt innerdelen över den inre dörren i stället.
Där gör den säkert bättre nytta.

Som rödmarkerat här:
Namnlös.png

Och stäng till alla dörrarna som bromsar luftströmmen :)
 
Har du vattenburet så spara pengarna tills ni har råd att köpa en luft/vatten- el mark/berg-VP.

LLVP kan inte få ut värmen till hela huset så besparingen blir marginell, om ens någon. Golven blir inte varma annat än i det rum där LLVPn sitter. Det bullrar.
 
Hehe låter som att man inte ska köpa en LL:)

Att sätta den ovanför den inre dörren vill jag inte, hallen utanför är idag kallare då den inte har golvvärme och det vore skönt att kunna värma upp den och övriga huset med en värmepump.

Jag ska ta en bild, inte för att övertyga er att övertyga mig att det går hehe. Men ritningen kanske missvisar lite och jag kan inte riktigt släppa att en LLVP inte skulle kunna blåsa på värme från yttre hall in i huset:)
 
Det blir säkert en viss cirkulation på luften. Vi hade själva LLVP och elpanna (eloljepanna från 95) med vattenburna element. Och LLVP skapade i vårt fall cirkulation på luften. Den fanns dock i en öppen del av huset. Fast när vi installerade bergvärmepumpen blev det en markant skillnad i luften hemma (innan hålet var inkopplat). Så precis som andra skulle jag hellre rekommendera att koppla in en pump som arbetar mot befintligt vattensystem. Idag är de flesta LVpumpar väldigt bra i förhållande till investeringkostnad. Det man ska ta i beaktande är en utedel som låter lite precis som med luftluftpumpen.

Lycka till!

/David
 
När en luftvärmepump skall samverka med andra värmesystem blir det alltid en kompromiss. Det krävs en skillnad i temperatur för att värmen från pumpen skall sprida sig. Om du stänger av golvvärmen i resten av huset och låter värmepumpen sköta uppvärmningen så gott det går så får du maximal besparing. Dessutom får du kallare i de rum som är långt ifrån pumpen. Den bästa komforten får du genom att låta golvvärmen stå på som den gör. men då får du ingen stor besparing. Du kommer nästan säkert att kunna spara el med luftvärmepumpen, men hur mycket beror på hur villig du är att kompromissa med komforten.
 
Tackar för alla bra svar! Skönt att få lite synpunkter.

Jo komforten får man kompromissa med. Dock är det inget problem idag att golven inte är särskilt varma. Jag brukar dra ner värmen så golvvärmen knappt känns men det räcker ändå till att ha 20c inomhus.
Kör jag golvvärmen så golven känns riktigt mysiga så blir det så jävla varmt i huset, speciellt uppe där det är snedtak.

Jag ska nog överväga en LLVP ändå, för att dra ner golvvärmen förutom i badrum är absolut inget problem.
 
Jag själv har bara en L/L-värmepump som enda värmekälla.
Förutom en braskamin då.

Ingen golvvärme, inga element, ingenting.
Och det fungerar finfint!
Inomhusdelen sitter över entrédörren, och vi har öppen planlösning.
Om värmepumpen skulle paja så kostar en ny < 15.000 kr. Minimal investering.

Men jag bor några mil längre söderut än Holmberg87 förstås :)
 
KnockOnWood skrev:
Jag själv har bara en L/L-värmepump som enda värmekälla.
Förutom en braskamin då.

Ingen golvvärme, inga element, ingenting.
Och det fungerar finfint!
Inomhusdelen sitter över entrédörren, och vi har öppen planlösning.
Om värmepumpen skulle paja så kostar en ny < 15.000 kr. Minimal investering.

Men jag bor några mil längre söderut än Holmberg87 förstås :)
Jaao något längre söderöver bor du allt!
Många kollegor på jobbet har nytt till LLVP och jag har förut inte tyck så mycket om dom. Men efter att ha kollat närmare på deras och även hört och sett dom så har jag ändrat mig.

Fördelen är ju öppen planlösning men förvånas lite över att dom verkar gå rätt bra ändå. Billiga är rätta ordet!
 
Jag bor i ett litet hus (64 m²) med öppen planlösning. Både denna vinter och den förra har den enda direktelen jag använt varit golvvärmen i badrummet. Luftvärmepumpen och rörspisen har klarat resten. Innan jag tätat fönstren i sovrummet ordentligt brukade jag ha elementet på där för att det inte skulle bli för kallt. Luftvärmepumpen köpte jag begagnad för 1000 kr hösten 2011. Jag tror att jag skulle ha sparat pengar på det köpet om den så gått sönder efter ett år. Men den fungerar fortfarande.
 
Kollad just februaris elförbrukning. 501 kWh. Vojne vojne :confused:
 
Nu får nu sluta visa era låga förbrukningar och prata stort om era LLVP! Annars får jag slå ut någon vägg bara för att kunna ha en...:)
 
Förlåt!
Vi bara retas lite :)

Det var inte så länge sedan jag hade elräkningar på 4-5.000 kr under vintermånaderna i huset i Götet.
 
  • Gilla
D_a_g_g
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.