Hej,

Vårt hus är byggt 1937 med källare och utbyggt lika mycket på 70-talet med krypgrund. Mellan källare och krypgrund finns i det gamla pannrummet en ventil på 13x45 cm där det fläktar friskt från krypgrund till källare. Finns det någon mening att ventilera från krypgrund till källaren? För mig känns det onödigt. För tilluft hade det känts naturligare med fräsch utomhusluft istället.

I angränsande torkrum finns en traditionell ventil mot krypgrunden som jag är mer osäker på om den har någon funktion eller är en rest. Till källaren finns dessutom tre ventiler som ventilerar in utomhusluft samt säkert en del otätheter.

Hälsningar
Anders
 
Om värmen i pannrummet hjälper till att faktiskt värma upp krypgrunden något kan det kanske fungera. Problemet med krypgrund är dock störst på sommaren då pannan kanske knappt värmer något alls samtidigt som fuktig sommarluft kyls av i krypgrunden och kan orsaka skada. Skulle också mäta radon extra noggrant i källaren.

Att ventilera från torkrum till krypgrund låter inte bra. Det ökar fuktbelastningen i krypgrunden som istället bör hållas vid en fuktnivå som väl understiger RF <70% för att minimera risken för mögel.
 
Jag har nu varit inne i krypgrunden och där kan man se att ventilen från tvättstugan inte "går igenom" och ventilerar mellan krypgrund och tvättstuga. Det var ju bra.

Pannan är ersatt av fjärrvärme för två år sedan av tidigare ägare. Eftersom luftflödet går från krypgrund till källare bidrar det ju inte till att värma upp krypgrunden.

När jag var inne i krypgrunden såg jag att det ligger byggplast på marken samt att det är väldigt begränsat med organiskt material under. Jag är inne på att fylla på med en krypgrundsisolering och en avfuktare (troligen trygghetsvakten eller kanske absorbtionsavfuktare). Jag har svårt att se värdet av att forsla luft från krypgrund till källare och är sugen på att sätta igen denna. Är det än dålig idé att stänga detta luftflöde? Det finns flera andra ventiler i krypgrunden för att ventilera den.
 
Ventilerna du har i dag mellan krypgrunden och den ursprungliga källaren är troligen en rest från den tid då pannrummet tog in luft genom den dåvarande ytterväggen.
Du gör nog klokt i att avskilja krypgrunden ventilationsmässigt från den övriga källaren.
Jag tycker det låter som om du har en bra plan med avfuktare och isolering i krypgrunden.
 
Tack! Låter vettigt att det är en rest från pannan Nästa steg blir fuktmätare och att sätta igen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.