Hej!

Nu är planeringen igång för det som kommer att bli vårens projekt, ett växthus/orangeri. Vi kommer att har en 800mm mur runt och ovanpå detta sätter vi fönster som vi köpt på blocket med 2-glas energikassetter. Det är taket som vi nu funderar på, antingen blir det ett pulpettak eller ett centrumförskjutet sadeltak. Vår första tanke var att köpa begagnade glaskassetter och bygga tak av, men med tanke på bla vikten har vi börjat fundera på vanlig kanalplast som man köper till sitt uterum. Men nu till frågan kan man använda kanalplasttak med mjölkig färg som är vanligast eller måste man välja den dyrare modellen som är klar kanalplast? Vilket är bäst för växterna? Är det ok att välja plast som har en UV-behandling eller växterna behöver UV-ljuset? Kanalplasten finns från 10mm till 50mm, om man bortser från priset bör man välja ett tjockare för bättre isolering samt ett mildare ljus på högsommaren?

Dessa alternativ har jag funnit:
Mjölkvit 12 595:-

Klar 17 085:-
 
Jag sitter i samma sits och skall bygga ett orangeri mot en södervägg på ett stall. Funderar på att lägga ett papptak. Några tankar eller idéer på detta?

//Viktor
 
Plast bryts ner av UV-ljus.

På vårt växthus har vi vanlig blåtonad korrugerad plast. Fungerar utmärkt. Ger en viss skuggeffekt, vilket är bra på sommaren. (Jag utgår från att plasten är UV-skyddad eftersom det är vanligt uterumstak vad jag förstått.)

Så, ja det går utmärkt att använda mjölkig plast. Jmfr med att man brukar kalka växthus på sommaren just för att få en skuggeffekt och minska på den värsta dagshettan.

Om det inte är ett professionellt yrkesodlarväxthus så kan ni välja vad ni vill. Det är en fråga om utseende, kostnad, underhåll & livslängd.

Om ni ändå bygger ett rejält (murat!) växthus, så är min rekommendation att gå hela vägen och lägga glas på taket som ni hade tänkt från början. (Tyngden hanteras med grova bjälkar.) Tror ni kommer att ångra er annars. Det skulle i vart fall jag göra.
 
Orangeri mot en södervägg blir oerhört varmt.
=> Isolera taket.
=> Bygg högt så att värmen samlas ovanför växter och huvuden där den inte stör lika mycket.
=> Se till att det finns rejäla vädringsluckor/fönster uppe vid taket som öppnas med automatik.

Nu har jag iofs utgått från att orangeriet ska användas på sommaren, som ett växthus.
Ska man vara petig så är ju orangeri tänkta att användas tvärtom mot växthus. Dvs vinterförvaring av ej härdiga växter. Står det tomt på sommaren så är eg solvärmen inget problem, och det ändrar förutsättningarna för hur det kan/bör byggas.

Vinterförvaring kräver ett ljust och väl isolerat utrymme.
Golvet ska inte vara isolerat. Däremot grundmuren och långt under den. Helst sisådär 2 m ner i backen. Om det av praktiska skäl inte är möjligt att gå ner så långt så låt markisoleringen gå ut 1 m utanför grunden.
 
Nyfiken Oldboy.
Varför skall man inte lägga markisolering under golvet?
 
För att du vill att jordvärmen kommer upp och värmer på vintern (kommer agera svalkande på sommaren)
 
Som 13th Marine skriver.

Med sidoisolering i marken kommer marken (=x ton jord/grus/sten) att agera värmelager, och i viss utsträckning dämpa hettan varma soliga sommardagar.

Med golvisolering kommer växthuset att mycket snabbt bli lika kallt som uteluften under den kalla årstiden, och extremt varmt soliga dagar under den varma årstiden.

För den som varit i ett mindre växthus vet att t ex på våren så kan temperaturen på några minuter pendla mellan nollgradigt och + 30 C när solen kommer fram resp går i moln. Inga växter trivs i ett sådant extremt klimat.

För mig som också har ouppvärmda ekonomibyggnader såsom stall, loge, garage, verkstad/lager och vedbod så är det klart att markvärme värmer under vintern. Vedbod och loge som är helt oisolerade och relativt luftiga är kallast, dock inte riktigt lika kalla som ute. De andra byggnaderna är "halvisolerade" och ligger och pendlar runt noll grader under vintern. Hade de varit helisolerade, om än med endast tunn isolering, så hade de varit helt frostfria. Det värmetillskott som gör det kommer från marken under.

Just under vintern spelar det normalt ingen roll i ett kallväxthus, men framförallt på våren och hösten ger det ett jämnare och bättre klimat.
 
  • Gilla
ElviraEliza och 1 till
  • Laddar…
Vi valde säteritak på vårt orangeri. Det kommer läggas papptak på, vi är inte riktigt klara ännu. image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Charlotte Björklund och 7 till
  • Laddar…
Vår tanke var att både odla på sommaren och vinterförvara vissa växter och träd. men jag svängde inom Skånska byggvaror och frågade om deras kanalplasttak var lämpligt i ett växthus och de sa att eftersom det hade UV-skydd dvs ej släppte genom UV-ljus så skulle växterna växa men grönsakerna skulle bli smaklösa. Någon som har hör något liknande och kan bedöma sanningen i det, och i så fall var får man tag i kanalplast som inte är uv-behandlad.

Nu har jag hittat dessa: http://bevattningsteknik.se/katalog/artikel/kanalskivor-isolerskivor/1803-699-11/ men även vissa av dessa har UV-skydd, men det underlättas kanske av att man väljer en klar skiva?
 
Intressant med smaklösheten. Finns nog inte mycket grund för det påståendet. Vi använde 32 mm kanalplast med UV skydd i vårt bygge. Oerhört bra i vinter då vi bara behövde bubbelplast på väggarna och en liten värmefläkt för att hålla 5 grader plus. Vi tror på bra klimat i huset i sommar med jämnare värme pga av plasten! Det man förlorar i ljus är nog endast betydelsefullt för proffsodlare!? Du kan se bygget i tråden "vårt växthusbygge" i detta forum. Kan återkomma med smaken på årets tomaterna men i somras var de delikata!
 
Har aldrig hört talas om att ljusets uv-strålning påverkar smaken. Våra växthustomater är i vart fall goda, och definitivt godare än "köpe-tomater".

Plaster som är gjorda för utomhusbruk ska vara "uv-säkrade" på något sätt, annars bryts plasten ner och blir skör och går sönder - snabbt. På våra elband till hästhagarna står det typ uv-protected - garanti 2-5 år beroende på kvalitet. Så ett icke uv-ljusskyddat plastmaterial lär ju inte bli långlivat.

Sedan har jag för mig att även glas klipper bort det mesta av uv-ljuset...
 
Mina föräldrar körde kassetter med elektronisk styrning av vädringsluckor, finns det intresse kan jag fråga om lev.

Visa bilaga 110018
 
Oldboy skrev:
Har aldrig hört talas om att ljusets uv-strålning påverkar smaken. Våra växthustomater är i vart fall goda, och definitivt godare än "köpe-tomater".

Plaster som är gjorda för utomhusbruk ska vara "uv-säkrade" på något sätt, annars bryts plasten ner och blir skör och går sönder - snabbt. På våra elband till hästhagarna står det typ uv-protected - garanti 2-5 år beroende på kvalitet. Så ett icke uv-ljusskyddat plastmaterial lär ju inte bli långlivat.

Sedan har jag för mig att även glas klipper bort det mesta av uv-ljuset...

Bara glas med energisparglas eller lågemissionsglas(tunn metallbeläggning) annars släpper glas igenom ca 97% uv strålning.

Med vänlig hälsning, fremax
 
Ok. Tackar.
(Man ska alltid vara skeptisk till sådant som man fått för sig, men inte kan placera källan, el när man inte kan logiskt räkna ut varför något förhåller sig på ett visst sätt. :rolleyes:)

Hur är det då med begagnade isolerglas(-kassetter) från hus?
Var de helt vanliga glas tidigare?
 
Oldboy skrev:
Ok. Tackar.
(Man ska alltid vara skeptisk till sådant som man fått för sig, men inte kan placera källan, el när man inte kan logiskt räkna ut varför något förhåller sig på ett visst sätt. :rolleyes:)

Hur är det då med begagnade isolerglas(-kassetter) från hus?
Var de helt vanliga glas tidigare?
Skulle gissa på att någon gång i slutet av 80, början på 90talet blev energisparglas mer regel än undantag. Dock svårt att veta för en lekman utan dokumentation. Ett tips kan vara att ha ett A4 papper och kolla mot detta genom glaset. Tonar det mer mot brunt/beige än mot grönt bör det vara energiglas. Men tyvärr så kan även energiglaset vara av det typ som endast syns väldigt vagt och därför svårt att avgöra. Kolla annars i falsen , finns inga stämplar i falsen är det ca 80% chans att det är ett glas utan energiglas. Finns däremot stämplat i falsen måste du fråga en kunnig om det är energiglas i eller inte. Man började oftatst att stämpla glasen på senare tid (90-) vilket möjliggör risken för energiglas..

Hoppas du blev klokare:)

Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.