hej är en kille på 18 år som går teknik med inriktningen arkitektur. Har alltid varit inreserad av hus och design sen många år tillbaka, och drömmen har alltid varit att bygga mitt eget hus. Nu har jag nått min punk då jag vill flytta hemifrån och skulle vara kul och lärorikt att skapa mitt egna hem. Har kommit fram till en hus typ och design på huset och kortfattat så är det ett väldigt enkelt hus och hyfsat litet. Min fråga är nu om det går att köpa av en liten bit mark av nån bonde på ca 200 kvadratmeter? oftast är det ju annonser på uppemot 2000 kvadratmeter och det är ju inget direkt jag har pengar till eller behöver

mvh albin
 
Allt beror på läget, men eftersom du pratar om att köpa från en bonde så antar jag att det handlar om en markbit en bit ut på landet.

I Småland verkar det genomsnittliga priset på jordbruksmark vara ca. 40000 kr/ha. Så ifall det inte handlar om ett attraktivt framtida småhusområde så skulle 200 kvm vara värt ca 800 kronor. Då kanske det är värt att betala 8000 för 2000 kvm istället.

Det tråkiga för dig är att lantmäteriet säkert tar minst ca. 30 000 för att stycka av din lilla markbit. Sen kanske det behövs vatten/avlopp/el också.

Så med dessa förutsättningar så är antagligen själva markkostnaden den lilla kostnaden så mitt råd är att köpa så stor tomt som möjligt.

Ett annat problem är väl att hitta en bonde som vill sälja, och de som vill kanske vill göra sig en liten hacka och tar därför ut ett högre pris än vad de tagit om de sålt som jordbruksmark. Men folk är olika, har du tur så hittar du en som gärna ser att det flyttar ut lite nytt driftigt folk på landet.

Lycka till, kul med folk som vågar.
 
tack för svaren, uppskattar det väldigt mycket
 
jag bor ju i nu läget på landet och trivs här bäst så mitt egna hus ska definitivt på landet, men vad tror du det skulle kosta för en bit mark på landet i småland, plus dra vatten och el?
 
Jag har köpt råmark av lantbrukare för tomter, visserligen en större bit. Den kostade 50kr/m2 i Skåne, men när allt var klart med väg gatbelysning serviser etc var kostnaden ca 300kr/m2. det tog också 4 år att få igenom planändringen.....

Räkna med kostnad för inköp av mark + 100 kkr/tomt för inkoppling till kommunalt va system + kostnad för inkoppling el. Men detta skiftar beroende på kommun, de har olika taxor, ibland subventionerar dem för att främja nybyggnation/inflyttning.
 
aah okej tack för svaret
 
det var ju inte överdrivet farligt, huset jag tänkt mig kommer inte gå på jätte mycket då det inte är ett stort hus
 
hur stor mark köpte du==???
 
Martenw skrev:
100 kkr/tomt för inkoppling till kommunalt va system + kostnad för inkoppling el. Men detta skiftar beroende på kommun, de har olika taxor, ibland subventionerar dem för att främja nybyggnation/inflyttning.
Det är inte alltid möjligt att få koppla in kommunalt vatten till tomter utanför tätbebyggelse. Då får man borra en egen brunn och stå för både den kostnaden och kommande underhåll av allt som hör till.
 
thomas33 skrev:
Det är inte alltid möjligt att få koppla in kommunalt vatten till tomter utanför tätbebyggelse. Då får man borra en egen brunn och stå för både den kostnaden och kommande underhåll av allt som hör till.
Fast det behöver ju inte vara negativt. Anslutningsavgiften för VA verkar kunna bli väldigt hög ifall man har otur, så har man bra förutsättningar på tomten så kan säkert enskilt vatten + avlopp ofta bli billigare. Tänk sen på att du betalar fasta avgifter till kommunen varje år för VA. Jag har eget VA och enda fasta kostnaderna är i princip elen för pumparna. Trekammarbrunnen tömmer en bonde när det behövs och skiten sprids väl sen över något fält.

Visst får man räkna med att någon pump kan gå sönder, men de tusenlappar jag sparar varje år kan räcka till en pump ibland. Sen kanske infiltrationen behöver bytas efter 30 - 40 år, men tror nog även den kostnaden ryms i allt jag sparar på att inte betala något till kommunalt VA.
 
Som någon annan var inne på så drar förmodligen fasta kostnader för lantmäteri, vatten, el mm iväg så pass mycket att kostnaden för själva marken blir försumbar. 200 m2 låter extremt lite. Kanske bättre att ta till lite extra för att få det mer lättsålt den dag du vill ta dig an ett nytt projekt.

Ett alternativ som kanske kan bli billigare är att försöka hitta en sommarstuga, torp eller liknande i dåligt skick men med el och vatten anslutet. Riv den ruttna stugan och bygg ditt drömboende.
Då kan du komma undan några dyra startkostnader så som lantmäteriet avstyckning, elnätsägarens anslutnignsavgift, inkoppling av vatten. Anläggning av tillfartsväg mm.

Då kan du komma undan
 
lbgu skrev:
Fast det behöver ju inte vara negativt. Anslutningsavgiften för VA verkar kunna bli väldigt hög ifall man har otur, så har man bra förutsättningar på tomten så kan säkert enskilt vatten + avlopp ofta bli billigare. Tänk sen på att du betalar fasta avgifter till kommunen varje år för VA. Jag har eget VA och enda fasta kostnaderna är i princip elen för pumparna. Trekammarbrunnen tömmer en bonde när det behövs och skiten sprids väl sen över något fält.

Visst får man räkna med att någon pump kan gå sönder, men de tusenlappar jag sparar varje år kan räcka till en pump ibland. Sen kanske infiltrationen behöver bytas efter 30 - 40 år, men tror nog även den kostnaden ryms i allt jag sparar på att inte betala något till kommunalt VA.
Men att en bonde tömmer det för att sedan gödsla med följer nog inte kommunens regler för hur man skall hantera latrin.

Så man får även räkna in några tusen per år i att tömma tankar.
 
oobum skrev:
Men att en bonde tömmer det för att sedan gödsla med följer nog inte kommunens regler för hur man skall hantera latrin.

Så man får även räkna in några tusen per år i att tömma tankar.
Jag fyllde i en blankett från kommunen att en namngiven bonde tog över tömningen av min trekammarbrunn så det lär vara enligt alla gällande regler. Kommunen tog dock ca 700 kronor för besväret att hantera lappen, men det sparar man snabbt in på att slippa kommunens tömningsavgift.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.