Om byggarna har fått ett bygglov beviljat, om än på felaktiga grunder, kan det ju bli svårt att riva upp enligt principen om att gynnande förvaltningsbeslut inte ska ändras även det är felaktigt.

Men jag kan dock inte proceduren i bygglovsfrågor.
 
Jo, men med reservation för den knapphändiga informationen här. Så låter det ju lite som att kommunen har beviljat bygglov på en uppsättning ritningar, och enl. reglerna informerat ev. sakägare om att bygglovet är beviljat, med ritningar osv.

Sedan byggs något helt annat är det som beviljats. Även om då kommunen säger att de av misstag råkat bevilja fel ritningar, så innebär ju inte det att de nya ritningarna har ett beviljat bygglov. Det bef. bygglovet måste ju rimligen gälla för de ritningar som var del av bygglovsbeslutet, även om det var meningen att använda en annan uppsättning ritningar.
 
  • Gilla
Plåthuset
  • Laddar…
Ja, det finns ju ett antal olika alternativ:
1. Byggarna har skickat in rätt ritningar och fått bygglov beviljat och bygger enligt dessa ritningar, men kommunen skickade ut fel ritningar till grannarna.
2. Byggarna bygger inte enligt de ritningar som bygglovet beviljades på
3. Byggarna har fått bygglov beviljat på ritningar som kommunen egentligen inte borde ha godkänt.

...och fler kombinationer av ovanstående. TS kanske kan skingra dimmorna om vad som hänt?
 
Nja. Jag misstänker att om revideringen är inom DP då måste inte kommunen informera grannar. Detta är givetvis en gråzon men det är väldigt vanligt att det revideras under produktion och då brukar komplettering till lov räcka alt revision av relationshandlingar. Nu verkar det röra sig om stora förändringar och då gäller kanske andra premisser. Kul om Haavard kunde svara hand gebit är väl bygglov
 
:rolleyes:

Först en fråga till TS: Kan du definitionen på källare? Källare behöver inte alltid vara helt nedgrävda. Jag vet tex om ett hus som förbipasserande tror är ett 3-plans hus, men det är faktisk 1-plan med källare och vind.

Om byggnaden följer detaljplan och bygglov kan inget göras.

Om byggnaden följer detaljplanen, men inte bygglovet kan TS be kommunen ingripa. Om kommunen då tar ett beslut om att inte ingripa kan det beslutet överklagas. (Obs.: Överklagan görs alltid till kommunen som så skickar det vidare till Länsstyrelsen.)

Om bygglovet inte följer detaljplanen och TS inte har fått möjlighet att yttra sig kan bygglovet överklagas. (En förutsättning för att det skall vinna laga kraft är att de grannar som berörs har fått möjlighet att protestera.)
 
O
Nu ska vi inte ta mitt inlägg på så fullständigt blodigt...
Men jag läste en dom från mark och miljödomstolen, där bygget tydligen redan hade påbörjats, men de tog ingen hänsyn till det utan de rev bygglovet. Så går det om man börjar bygga innan allt är klart...

Men jag minns inte allt och det är kanske inte helt samma som i TS fall men bara en vinkel...
Eller så tolkade jag domen fel..Det är hänt förut.. :)
 
Behöver lite hjälp med förtydligande. Vi var i går på möte med kommunen då vi ej fått svar av alla våra mail sen mitten av feb. se mina tidigare inlägg. Nu säger dem att vi har inte alls med alla ändringar att göra då det ej är planstridigt. Är det rätt? Det enda vi fått grannhörande på är för den prickade marken säger dem? Och det grannhörandet m ritningar vi sätt är tillbyggnad med ingen markhöjning, nu står det ett helt nytt hus som är ca 1 m för högt i botten platta det dom säger är källare o i våra ögon med 2.60 i takhöjd är det en våning med både stora fönster o källare dörr. Det är mycket som inte är med i dem ritningar vi sätt, är detta rätt? Hur många mindre avvikelser får dem göra? Vad är lite avvikelse? En liten avvikelse i deras ögon är tex att han fick göra den nya plattan på befintlig platta, där en höjning redan på 40 cm, är det en liten.
 
Ska tillägga att vi har överklagat men dem har inte lämnat över den till Länsstyrelsen för att dem ansåg att dem inte behövde då dem avslog överklagan, är det rätt? Jag trodde att allt skulle dit så länsstyrelsen fick ta ställning av detta?
 
O
En stor fråga är, har bygglovet vunnit lagakraft?
Annars så är det generellt så att kommunen kan väl inte avlså en överklagan...
Nu vet jag inte gången när det gäller överklaganden och byggen, om man ska skicka direkt till länsstyrelsen eller till kommunen...
 
Som jag tolkar frågan så finns det ett bygglov som vunnit laga kraft. Men det byggs något annat än det som bygglovet är beviljat för. Dvs. kommunen kan nog göra rätt som inte skickar en överklagan vidare till länstyrelsen om den gäller ett beslut som vunnit laga kraft.

Men detta är ju något annat, det gäller att kommunen tydligen beviljar ändringar i bygglovet, vilket är ett nytt myndighetsbeslut, som man har rätt att överklaga. Kontakta länstyrelsen omgående.
 
TS, av din beskrivning att döma verkar nedersta plan absolut vara en källare.
 
Man kanske skall tillägga att termen "grannehörande" gäller en förhandsgranskning som skall gå ut till grannar OM det föreslagna bygglovet bryter mot detaljplanen. Dvs. här var dte tydligen bygge på prickad mark.

Det är alltså en kontroll som skall göras innan bygglovet har beslutats.

Sedan när ett bygglov har beslutats, även om det håller sig helt inom detaljplanens bestämmelser. Då skall det meddelas grannarna, och dessutom publiceras i post o inrikes tidningar. Detta för att grannar och andra sakägare skall få en chans att överklaga beslutet.

Jag tror att bygglovsmyndigheten kan besluta om smärre ändringar i bygglovet utan en ny "publicering", men hur stora sådana förändringar får vara är jag väldigt osäker på.

Men det är om jag förstår rätt denna informationsrunda om det fattade bygglovet, eller ändringen av det som inte har meddelats. Och då tror jag som sagt att det beror lite på om ändringen är liten, ifall den skall meddelas till grannarna.
 
Det som jag tycker trådskaparen skall börja med är att ta reda på om den byggnad som nu byggs håller sig inom bestämmelserna i detaljplanen för området. Då utom det som redan hanterats (prickmarken).

Om bygget inte i övrigt bryter mot detaljplanen så är det helt lönlöst att bråka om bygglovet. Även om kommunens hanterande ev. inte uppfyller formkraven, så kan de alltid fixa det i efterhand.
 
En känd halländsk komiker byggde hus vid mina föräldrar. Där hade de skickat ut grannhöran på 1-plans hus. När hela huset och tomten är färdig så upptäcker grannarna att "vinden" är inredd och huset nu är ett 1,5 plans. De överklagade och nu har bygglovet hävts och tillbyggnaden som blev 1,5 plan ska delvis rivas. Så att beslut ändras även om bygget är färdigt och de hade bygglov på vad de skulle göra. Men jag vet inte vem som blir betalningsskyldig? Kommunen?
 
Det där med källare är tydligen lurigt.
Det finns ingen allmänt accepterad defition på vad en källare är

http://www.google.com/url?sa=t&rct=...=-8TdarrGeUC2oodBQv9hRg&bvm=bv.88198703,d.bGQ
Det här är väl så nära vi kan komma, sidan 65:
Källare
Begreppet källare är inte definierat i PBF. I 1 kap 4 § är det beskrivet när
en källare ska anses vara en våning. Det står att en källare ska anses vara
en våning endast om golvets ovansida i våningen närmast ovanför
källaren ligger mer än 1,5 meter över markens medelnivå invid
byggnaden.
Detta är skrivet så sent som år 2014!
Så att överklaga ett bygglov med hänsyn till om det är källare eller "våning" verkar lönlöst.

För mig är en källare något med golv under markytan. Punkt slut!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.