Hej!
Jag har TV via fiber. IPTV signalen måste gå direkt från mediaboxen till TV boxen för att det ska fungera och kan inte gå via en router (Fiber via svensk infrastruktur och IPTV från VIASAT). Jag har tidigar kört TV signalen via homeplug men det har fungerat dåligt då bilden fryser stup i kvarten. Nu har jag dragit en kabel direkt från mediaboxen till tv boxen och då fungerar det bra men sladden ligger rakt igenom huset. Jag har ett nätverk draget och uttag vid TVn men detta används för internet och går via routern. Min ide nu är att använda en kabeldelare för att få fram både internetsignalen och IPTV signalen till nätverksuttaget vid TVn.
Är det någon som har testat detta?

//Fredrik
natverk.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Borde fungera, förutsatt att din utrustning fungerar och förhandlar hastigheten till 100 Mbit. Vill du köra 1 Gbit istället så behöver du en switch med stöd för VLAN på varje sida.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Som perkaby sa borde det fungera men å andra sidan kostar en switch som stödjer VLAN så lite att jag skulle satsat på det istället. T.ex. http://www.inet.se/produkt/5404590/netgear-prosafe-plus-gs105e-v2-100-1000-5p. En sådan i varje ände så är det lugnt. Speciellt om du ändå har en switch i andra änden, då kan du med fördel köpa en med fler portar så slipper du extraswitchen. Kan finnas billigare switchar än Netgearen jag länkar men det är den jag använder själv, till typ samma applikation.
 
Ja men problemet är ju att det är 2st olika nät och bara en kabel. Om det bara var att jag ville ha fler uttag i ena änden hade det fungerat med en switch men nu är det ju 2st olika nät som jag vill få fram till TV uttaget.
 
Därav switch med stöd för VLAN. Då kan du skicka flera olika nät över samma kabel.
 
VLAN står för Virtual LAN och innebär att du får två nätverk i samma kabel. Switcharna "delar" kabeln. Den länkade switchen verkar dessutom ha stöd för trafikprioritering(QoS) så IPTV har prioritet framför vanligt surf. Sätter du upp det så kan inte kabeln bli flaskhalsen för IPTVn.

Men annars är läxa nummer ett att alltid dra minst dubbelt så mycket kablage som man tror sig behöva ;)
 
  • Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
Om övrig trafik klarar sig på 100 Mbit/s, vilket man i allmänhet gör för "surf", så känns kabeldelaren som en idiotsäker konstruktion, bokstavligen plug&play. IPTV av idag ryms enkelt på 100 Mbit/s så den trafiken skall inte styra behovet.
 
Du skriver att du har nätverk draget, hur är det draget? Tolkar dig som att du enbart har ett enkeluttag där? 2 st cat5e är inga problem att dra i ett VP16 om du gjort böjarna rätt. Isf skulle jag sätta dubbeluttag och sen är problemet löst.
 
Nu har jag testat lösningen med kabeldelare. Mycket bra, satte sedan denna för att få trådlös - och det funkade! Helnöjd så här långt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.