En lite historia om vårat kök från EPOQ

Efter mycket planerande inför renoveringen så slutade det med att vi köpte ett kök från Epoq. Snyggt, gediget och ett bra upplägg gjorde att vi valde detta.

Fick köket och satte upp det och det blev helt fantastiskt, faktiskt bättre än vi kunnat tro innan. Snyggt och rymligt och kändes bara bra helt enkelt. Man har ju trots allt lite ångest innan man... :wow:

Allt var frid och fröjd, har fått mycket beröm av våra vänner och frågor vart vi köpt det, har hela tiden sagt att vi köpt det på epoq och hur bra och smidigt det varit.

Men så när köket nådde en ålder av ca1-1,5 år så började en av lådorna att glappa. när jag tog loss lådan så såg jag att skruvarna som håller gångjärnen hade vandrat ut. Detta gjorde såklart att hållen glappar sönder. För att kunna skruva fast igen så lade jag i lite vitlim och drog åt, nu fungerade det fint igen.

Detta hände först på en låda, sen på en till och sen på nästa för att nu ett år senare ha blivit på alla utom 1 låda.

De som jag "lim-skruvade" har gett sig igen så nu har jag fått dra träskruv i några av dom andra hålen som finns i gångjärnet. Detta känns ju väldigt dåligt att man ska behöva skruva i skruv för att förstärka ett kök som är ett år gammalt. Och hur länge kommer detta hålla? Vad gör jag när det inte finns nått kvar att skruva i?

Tog kontakt med kundservice för att se vad man kunde få för hjälp/kompensation, för mig så har ju livslängden halverats på köket. Fick ett mycket trevligt bemötade och upplevde att de tog mitt problem på allvar, ända tills det blev tal om någon kompensation. Då vart det blankt NEJ och ingen mer diskussion.

Deras argument var att jag har skruvat in skruvarna till gångjärnen för hårt så jag förstört hålen.

Nog för att det är det första köket jag bygger men jag vet hur man skruvar i en skruv utan att ta sönder, och hur jag skulle lyckas med det på nästan alla skår är för mig en gåta.

Men jag undrar lite om det är någon mer som råkat ut för samma problem? Mjuka stommar eller vad det nu kan vara för fel?

Just i detta nu så skulle jag verkligen avråda från att köpa ett EPOQ kök och jag tänker verkligen på det varje gång jag öppnar en låda och blir lite lite ledsen varje gång...
 
Har ett epoqkök från 2008 och har inte samma problem som dig, inte ens i tallrikslådan som väger mest. Är dina lådor extremt tunga?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här är min tyngsta låda lastad.
 
Se där ja...

Vi har hållt oss innanför de vikter som säljaren uppgav till oss så det ska inte vara något problem. Och det konstiga är att det även blivit detta fel på bestikslådor, så att det har med vikten att göra tror jag inte på.

Själv är jag ganska säker på att vi fått en dålig batch av stommar (eller att det hänt något med dom på vägen till oss) annars borde det inte blivit detta fel på så många stommar.

Vet ju att man får vad man betalar för så hade det blivit på en enskild låda eller nått så hade jag såklart inte klagat på dom men nu är det på så många som sagt...
 
Dum fråga kanske men har du använt rätt skruvar till lådskenorna? Upplevde när jag byggde mitt kök att stommarna var riktigt bra o stabila. Dock kan ju kvalitén ha ändrats under åren. Som sagt så är jag supernöjd med mitt epoqkök.
 
Någon skrev en notis om att ett par extra skruvar per 80låda inte skadade... Annars har jag inte hört något om kvaliteten. Håller på att skruvar ihop ett själv. Limmar dock dit mycket då det känns rappligt utan limmet :)
 
Byggde ett Epoc kök för 3 år sen, och blev imponerad av hur bra kvalité det var med tanke på priset. Tidigare monterade jag mycket Ballingslöv på jobbet, och deras stomar var betydligt sämre (grövre spån)

Nått som är väldigt viktigt när man drar i spån, är att stanna när skruven bottnat, inte dra lite extra som man gärna gör i trä. Drar man bara nått halvt varv för mycket har man förstört den gänga som bildats i spånet.
 
Tyvärr är för hårt dragna skruvar en mycket trolig orsak. Skruvade du för hand eller med skruvdragare?
 
Skruvade för hand med en Wera-mejsel och rätt skruv såklart. Drog så hårt som man brukar göra när man sätter i spån, Jag hade ju såklart koll på att jag inte "drog runt" skruven, då hade jag inte föröskt att få något på garantin såklart.

Tyckte även jag att det var väldigt vettig kvalitet när jag satte ihop mitt kökk och det kändes bra. Men nu är det inte lika roligt längre...
 
Kan du inte bara säkra upp beslagen med en extra skruv alternativt borra ett nytt hål så är saken ur världen ? Ibland e det enklare än o hålla på o bråka med bångstyriga företag.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.