tommib
BTW, fick igång mitt PC1864 idag :)
Tyvärr är inte larmsändarfunktionen igång än men jag tror ändå vi ska köra med stödhjul (=utan siren) några månader så att sambon lär sig larma av och på utan att väcka hela grannskapet...
Kanske bara ska bita i det sura äpplet och köpa en färdig produkt, TL260gs ser ju bra ut nu när man tittar lite närmare på den.
Har som plan längre fram att koppla på en Infernosiren på larmet för att förhoppningsvis övertyga ev inbrottstjuvar att det inte är lönt att gå upp på övervåningen. Det som finns nere (tv och liknande) kan de få sno om de vill...
 
Jag har en nästan ny GS2060 gprs liggandes ? PM:a om du är intresserad
 
Hej Allihopa!

Har missat alla poster från tråden, men har läst igenom allt.

Jag har fått min GS2060modul och fungerar perfekt, bara att jag inte får rätt på remote-konfigurering med hjälp av DLS 5. När jag köpte kabeln så fick jag dessutom DLS 5 för Nord Amerika, vilket gör att den inte känner igen mitt centralkort (tror jag) men den känner igen mitt GS2060 (som är för nytt för mjukvaran :) ) Kan absolut vara jag som gör fel, men om någon har DLS 5 för Europa/Sverige så hade jag gärna tagit del av den.

Håller på med mitt sista finlir för att få allt att fungera perfekt, har fått till
* "skalskydd", med rätt sensortyp, korrekta larm till mottagarna, som skrivs ut i klartext.
* Alla zoner dubbelbalanserade med inkopplat sabotageskydd.
* Larmet är uppsatt på ett sådan sätt att larmet i sig är LK2, bara huset som är LK1.

Har bara lite sabotageskydd för kapslingarna kvar som bekymrar mig lite... Ska man ta en sektion till det?

/Peter

Edit, kan även tillägga att jag lyckas inte använda sms funktionerna i min GS2060, får "error" på alla kommandon jag skickar, typ status, arm osv.
 
Redigerat:
tommib
Hej!

Du hade PC5108-moduler, eller hur? Dessa har en separat ingång för sabotageskydd, TAM, längst till vänster på kortet. Om man glömmer att bygla den till BLK eller COM så dyker det upp i systemet som systemsabotage. Samma gäller om du har en PC5204 matningskort med utgångar. På centralen finns ingen sabotagekontakt, där får du offra en sektion. Vilka kapslingar är du bekymrad över? I mitt system har jag inte monterat några sabotageskydd alls... Tycker inte att en vanlig villainstallation motiverar det då hotbilden inte riktigt ser ut som för en offentlig lokal. När jag gör om allteftersom vi renoverar kanske jag fixar till det men nu ville jag mest få upp systemet.
 
Ja precis, jag har mina PC5108 utskjutna, så dom sitter inte i samma kapsling som resten av centralen, eftersom jag inte vill ha 16x30meter kabel genom hela huset.
Jag förstår absolut det, men har man sakerna, så bygger jag gärna det :)

/P
 
tommib
Då kan du ju sabotageskydda kapslingarna som dina ingångskort sitter i. Om du har kört med DSCs egna borde de ha en liten plastplupp som trycker ner den lilla strömbrytaren i vänstra hörnet, då behöver du inte göra någonting alls extra. I centralen får du använda en sektion tillsammans med en sabotagebrytare. Brytaren heter DSC T-1 och hållaren TB-1. Vitsen med hållaren är att du skruvar fast den separat i väggen och sen trär upp kapslingen på den. På det sättet kommer den larma även om någon sliter ner centralen från väggen. Finns ett urtag för den i standardkapslingen (PC5003 heter den väl?)

Håller med om att det inte är så snyggt med mångledare överallt. Mina deckare och magnetkontakter satt tyvärr till så att det inte hade varit rimligt att sätta ingångskort på alla ställen det hade behövts. Då hade det blivit 4 ingångskort där 3-4 ingångar hade nyttjats på varje. Jag drog CAT6 istället till några fördelningspunkter (hade det ändå hemma) där jag går över till 1x4 till varje deckare. Man kan lägga ihop alla COM så i en given 8-ledad kabel kan man ha upp till 7 magnetkontakter. Det går också att disponera lite annorlunda om man behöver ha ut keybus, då kan man använda RED och BLK till matning till sina IR-deckare då de ändå är sammankopplade med AUX+ och AUX- internt på centralkortet. Det gäller bara att dokumentera noggrant vilken tåt som går vart, från centralen och hela vägen ut till sensorn...
 
Fick faktiskt med allt för sabotageskyddet i centralen, bygeln som skruvas i väggen, brytaren som sätts på bygeln, så det blir rätt, allt medföljde jättebra, utom instruktioner till hur man kopplade in det.
Då får jag pilla in sabotage på en sektion, vilket är lite slöseri, men ja, det får man ta :)

Du har möjligtvis inte DLS 5? :)

/P
 
Casca skrev:
Tl260gs skickar larm i klartext till upp till 8 telefonnummer. Kan välja vilka händelser som ska skickas till vilket telefonnummer. Alla vill kanske inte veta att någon gått in i programmeringsläge osv. Men larmkortet måste vara minst var 4.5c för att det ska fungera.

Är du inte intresserad av ethernet på uppringaren så finns gs2060 med samma funktioner men bara över gsm/gprs
Finns det olika versioner av tl-260 ? googlade lite om minimikrav på larmkortet men kunde bara hitta att minimum ver 4.1 på t.ex 1864 som jag har (min är 4.2) nån som vet om versionen är fast i hw eller uppdateringsbar?
 
Det finns lite olika revisoner, men det är framför allt för att få sms i klartext du behöver ha 4.5c på larmkortet och en TL260GS

TL260GS är kompatibel med alla 1864 4.1 och däröver (vi har ett femtiotal 1864 men jag har nog aldrig sett 4.1, mest 4.2x samt 4.5) och det går inte att uppgradera fw vad jag vet

//J
 
Ok Tack!

min version är 4,20c (det stod på nånstans på us dsc att minver var 4,1x) så då är till att byta till ny 1864 eller neo
men om man byter till neo kan man behålla de gamla knappsatserna pk5500+rfk5500 ? förstår att man kanske tappar vissa funktioner men fungerar det motsvarande 1864 serien ?
isåfall kan man uppgradera efterhand om inte får man väl sälja det i ett kit o köpa allt nytt neo
 
Skulle inte tro det, inget jag vet. Misstänker starkt att neo vs power är som power vs maxsys, liknande menyuppbyggnad men ej kompatibla med varandra.
Att inhandla nytt 1864 kort skulle naturligtvis fungera, köp ett nytt grundpaket, byt kort och sälj vidare ☺
 
Nytt centralkort med kapsling ligger på runt $80 plus frakt och moms från USA. Borde gå att få billigare utan kapslingen
 
Hej. Har du kvar prylarna från ditt skrotade PC1500? Jag skulle behöva en ny knappsats till mitt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.