Vi ska bygga hus med en hustillverkare, genom dem har vi bokat en tomt.

Såhär ser förloppet ut skulle gärna vilja ha råd av någon som är mer insatt.
1. Vi skickade in om förhandsbesked men fick stopp på husplaceringen på grund av ett fornminne.
2. Handläggaren på kommunen föreslog en ny husplacering som vi tyckte var okej, vi vet ju även att kommuner brukar vara rätt petiga när det gäller fornminnen så vi har nog inte mycket val.
3. Nu föreslog vår säljare hos hustillverkaren att vi ska strunta i förhandsbesked och gå direkt på bygglov. Detta för att spara tid.

- går det inte igenom så vi måste flytta huset eller göra andra mindre ändringar i bygglovet kostar det pengar. Här kommer mina frågor:

1. Dessa små ändringar kan som sagt kosta pengar, är det någon som vet om det finns en "maxsumma" har hört att det kan röra sig runt 5000-25000 men skillnaden där är ju rätt stor.
2. Är oddsen större att vi får igenom bygglovet då en handläggare lagt förslaget om husplaceringen med fornminnet i åtanke, snarare än om vi själva gjort det? tittar man bakåt i dokumenten som finns hos kommunen kommer de se att den nya husplaceringen är gjord med fornminnet i åtanke.
3. Är det praxis i nämnden att man följer dokument bakåt som finns? Handläggaren sitter ju inte i nämnden. Kommer nämnden få reda på att hänsyn har tagits till fornminnet.
Går vi direkt på bygglov är det en skillnad på ca 10 veckor i tidsvinst.

Vad tycker ni,i är det värt det, eller ska vi vänta ut förhandsbesked först och gå den längre vägen för att kanske undvika denna kostnad?

Tack på förhand.
 
Om man tittar på kostnaden för bygglov, så tar du nog ingen stor risk. Kommunen brukar bara debitera för bygglovet om det antingen beviljas, eller om handläggaren yrkar på avslag, men du ändå kräver att få ett beslut i nämnden, om då nämnden avslår så får du betala bygglovet ändå. Där är väl iofs en del relaterade kostnader som nybyggnadskarta osv om jag tror att du får betala även om det blir totalt avslag.

Men om handläggaren tillstyrker bygglovet på den utpekade platsen, så är det antingen klart, nämnden tar oftast inte upp sådana beslut, eller så skickas det till nämnden (om det finns tveksamheter), med handläggarens rekomendation att tillstyrka, vilket då oftast blir det som beslutas.

Sedan skall man kanske fundera över vad fornminnet kan innebära. Det kan ju innebära att du inte får göra något, knappt rensa ogräs, på den delen av tomten. Det finns ju också en risk att fornminnet visar sig finnas även på den föreslagna platsen, något hittas vid grävningen, då kan det bli väldigt dyrt. Dvs. vill du verkligen ha den tomten?
 
Hej!

Jag undrar om du kan förklara vad du menar med "tillstyrka" i det här fallet? Kan inte alls de olika termer eller begrepp som används...

Ja jo fornminnet är såklart aldrig kul, min den nya husplaceringen ligger närmare ett annat hus som håller på att byggas, som dvs har ett väldigt nytt bygglov. Kanske därför handläggarn föreslog den nya platsen?
Vet heller inte om det spelar någon roll, men det är i Bohuslän, det finns fornminnen vart man än vänder sig känns det som. Kanske de bara fokuserar på de större och redan kända?

Också bara en amatörspekulation dock....
 
Jo de flesta bygglov hanteras aldrig i byggnadsnämnden. så länge det håller sig inom ramarna som nämnden satt upp för tjänstemännen så godkänns byggloven direkt av en handläggare. Men vissa fall måste beslutas i byggnadsnämnden. Jag skulle kunna tänka mig att ett fall som ditt med fornminne kan höra till det som handläggaren inte själv får fatta beslut om, men jag vet inte.
 
R
Jo men det är väl mest aktuellt om man skulle bygga på själva fornlämmningen.
 
Problemet med fornlämningen är väl snarare att risken att grävmaskinisten stöter på något när det ska grävas för grund/VA rimligtvis är mycket större ifall man gräver väldigt nära en redan känd fornlämning. Sen är det möjligt att vi talar om en relativt liten risk.

Ifall man hittar något så är man skyldig att själv bekosta en arkeologisk utgrävning av platsen innan man kan bygga vidare.
 
R
lbgu skrev:
Problemet med fornlämningen är väl snarare att risken att grävmaskinisten stöter på något när det ska grävas för grund/VA rimligtvis är mycket större ifall man gräver väldigt nära en redan känd fornlämning.
Exakt, och det är därför bygglovhandläggaren vill ha behörigt avstånd till fornlämningen.
 
Det ligger ett hus på 45 m avstånd från fornlämningen idag, det håller fortfarande på att byggas. Vi ändrade vår placering så att det också ligger 45 m från fornlämningen. Vi startade processen idag mot bygglov, det finns en liten chans att vi får ytterligare kostnader, upp till 20000, men vi ställde det mot om vi är beredda att beta denna summa för att få flytta in 10 v tidigare, det var vi så vi körde på.

Hoppas det går vägen nu bara!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.