Härligt med lite olika teorier :)


I mitt fall så köpte jag huset 2012 och bästa sättet att beskriva det är att det då såg ut som en tidsbubbla från tidigt 70-tal.

Drar man då renoveringsgips över alla väggarna, nya ljusa tapeter o lite målade väggar här o var, nån fototapet som fondvägg i ett rum, nya laminatgolv överallt, nya innertak överallt...... Ja då kan inte jag se det som nått annat än att det är "i bättre skick" än när man köpte det när man är klar. Således borde all materialkostnad vara avdragsgill.

Men jag har även dragit iväg ett ärende till skatteverket nu där jag bara skrev rakt ut vad jag har gjort och undrade hur jag skulle räkna på reavinsten. Jag får se vad det kommer tillbaka därifrån.
 
Tune skrev:
För att en utgift ska vara avdragsgillt gäller att det ska vara frågan om en förbättrande åtgärd. En åtgärd som bara återför något till ursprungsskick är inte avdragsgill. Därför kan byte av stammar och ytskikt vara svåra att få igenom men det är aldrig fel att försöka.
Möjligt att det är som du säger.
Men skulle man inte då kunna hävda att den plastslang och det plaströr som ligger där nu är en förbättring jämfört med det nästan avrostade järnröret och betongröret som massa rötter hade hittat in i skarvarna på och orsakade stopp titt som tätt? Jag tycker det iaf.

Att sen byta 45 år gamla tapeter mot nya ljusa nonwoven, 45år gamla plastgolv mot nya i mitt tycke fina eklaminat är solklart en förbättring i mina ögon, frågan är om skattmasen ser likadant på det hela.

Vi får se vad dom svarar.
 
Hej!
Skatteverket gör jämförelser med hur husets skick var när du köpte det dvs 2012. Var t.ex. ytskikten föråldrade har du möjlighet att dra av för förbättrande reparationer i större utsträckning än om du köpt ett hyfsat fräscht hus.
De vill att tar hänsyn till värdeminskningen från tiden då reparationen/underhållet utfördes till försäljningstidpunkten. Man kan kika på t. ex. http://www.doldafel.se/teknisk-medellivslangd/ för att få en uppfattning om hur mycket värdet minskar med åren.
Utgifter när du köpte huset har du rätt att lägga till inköpskostnaden, det gäller överlåtelsebesiktning, lagfartsavgift och stämpelkostnader för pantbrev och lagfart och andra liknande kostnader man hade vid inköpet.
Om du tecknar en dolda fel försäkring så är den premien avdragsgill som omkostnad vid försäljningen precis som kostnaden för energideklarationen och överlåtelsebesiktning och mäklararvode.
Jag brukar hjälpa mina kunder med kapitalvinstberäkningen, fick du hjälp av mäklare när du sålde så skulle jag nog fråga denne om hjälp att reda ut mina avdrag :)
 
Tack för det Jacki

Jo, jag skulle kunna få hjälp från mäklaren.

Vad menar du med "i större utsträckning" när du pratar om förbättrande reparationer?
När jag nu räknar ihop alla kvitton så får jag ihop runt 35.000:- på alla tapeter/färg/gips/golv/innertak/osv/osv, är det bara att dra av hela summan?? Hur är det med förbrukningsmaterial så som rollers/penslar/täckplast/osv ??

Faktiskt hade jag missat helt att jag kan ta upp utgifter i samband med köpet så som pantbrev, stämpleskatt, lagfart o besiktning. Det är välkommet :)

Nu rinner det över snart med bra utgifter, så att jag landar på förlustsidan totalt.......
 
Hej igen!
Den som byggt sitt hus själv eller köpt ett nyrenoverat hus har inte samma möjligheter att göra avdrag för förbättrande kostnader, eftersom huset då inte blir i bättre skick när man renoverat och sålt, än det var då man köpte huset... Om man inte har gjort en standardförbättring de senast 5 åren (platsmatta förr parkettgolv/klinkergolv nu) eller i samband med en ombyggnad målat, bytt golv, kyl, frys osv.

Jag skulle dra av för nödvändig material vid renoveringstillfället men tänk på att ta slitage/avskrivning i beaktande, då är handläggarna på skatteverket nöjda.

Trevligt att du fick lite mera avdrag med stämpelskatterna :D De flesta blir glatt överraskade när jag räknar ut de utgifterna och drar ifrån dem för vinsten (y)
 
Redigerat:
Jacki Cedervall skrev:
Jag skulle dra av för nödvändig material vid renoveringstillfället men tänk på att ta slitage/avskrivning i beaktande, då är handläggarna på skatteverket nöjda.
Vet du HUR de vill att man ska räkna på slitage/avskrivning? Viss % årligen?

I verkligheten är allt fortfarande i perfekt nyskick, trots att det första jobben gjordes för över 2 år sedan.
Huset har endast brukats enstaka dagar under dessa år.
Är det verkligen upp till var o en att själv bedömma hur pass mycket man ska dra av beroende på hur slitet man själv tycker det är? Det låter väldigt luddigt, o jag gissar att det leder till många fall av där man blir oense :)
 
Är man osäker kan man ju alltid yrka avdrag och specificera vad man gjort avdrag för.
Så länge det är fråga om kostnader man faktiskt har haft är ju det värsta som kan hända att SKV inte godkänner avdraget.
 
  • Gilla
Gnagare i Bajenhöjden och 1 till
  • Laddar…
Bifogar länken igen http://www.doldafel.se/teknisk-medellivslangd/ sen är det precis som Plåthuset skriver, man kan alltid göra ett öppet yrkande, försöker man göra rätt så får man normalt sätt inget skattetillägg, vilket man får om man uppsåtligen gör fel.
Lycka till, det blir nog alldeles utmärkt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.