Är på gång med planer på att bygga ett garage med plats för 2 bilar.
Har nog löst det mesta men nu återstår en sak. Vad för typ av garageport ska jag ha?
Ska man ha Takskjutport, vikport, vipport eller slagport?
Ifs så går nog slagport bort pga att det blir svårare att ha automatisk öppning på dessa.
Sen kommer nästa sak. Ska man ha 2 portar eller ska man ha en stor?
Fördelar / Nackdelar ni som kan... allt i från pris till installation till användarvänlighet
 
Av egen bitter erfarenhet vet jag att två portar i ett dubbelgarage bara innebär elände. Har man två bilar inne och skall ha ut en cykel, gräsklippare eller som i mtt fall MC funkar det inte. Stolpen är alltid i vägen för allt.
 
Jag tycker inte att det är något problem med två portar.
En bredport är mycket dyrare + att vägg kontruktionen blir lite annorlunda...
 
Hej,
Satsa på kvalite,det lönarsig i längden,jag köpte två taksjutsportar med motorstyrning,utav Hörnman funkar perfekt och till ett pris av 25000 kr. Vist mycket pengar men det är bra passform på grejorna.

Vist är en femmeters port bra men det drar medsig massor av problem.Limträbalkar mm.
MVH PUTTE
 
Olfe skrev:
Jag tycker inte att det är något problem med två portar.
En bredport är mycket dyrare + att vägg kontruktionen blir lite annorlunda...
En bred port är inte dyrare än två små portar. Snarare tvärt om, dessutom behöver man bara en motor då.
 
Jesca_j skrev:
En bred port är inte dyrare än två små portar. Snarare tvärt om, dessutom behöver man bara en motor då.
Okej, var köper du den porten?
 
Den finns på byggvaruhusen eller hos portförsäljare.
(Jag köper Hörmann-porten från Polen).
 
Jag skulle valt en stooor port....om det inte vore för att mina garage portar är av samma typ som ytterdörren till huset.
Fördelar:
* Enklare för "tanten" att få in bilen ;)
* Du slipper stolpen som beskrevs tidigare

Har själv slagport med automatisk öppning, fungerar mycket bra....ser dock till att skotta lite extra framför porten.

Har inte monterat öppnare på bägge portarna då det är bekvämt att ha en "vanlig" dörr att gå in genom.
 
Jag tror att prisskillnaden handlar om märken, köper du de billigaste takskjutportarna för runt 5000:- (enkelport) så är det svårt att få en dubbelport för under 10000:-, eller har jag helt fel?
 
Finns det breda portar (5000mm) av budgetmärkena?
 
Nu vet jag inte vad du menar med "budgetmärken" men alla fabrikat jag kikat på (Crawford, Höörman, Novoferm, Euro-någonting) finns i ~5000mm bredd.

En isolerad (42mm) 5000mm x 2125mm Höörman kostar runt 26000:- inklusive motor men plus montering i Sverige och de offerter jag skickat till Polen på exakt samma port hamnar på mellan 10000 och 12000:-.

De oisolerade portarna är givetvis betydligt billigre både i Sverige och Polen.
 
Det är ju våldsamt upprörande att det skiljer så mycket i pris på samma vara! Jag bor i Sundsvall så det är ju lite långt att åka men går det att fixa frakt på något vis? någon som gjort det -kan ju vara läge att shoppa en hel lastbil med grejjer, ska ju bygga helt nytt både Garage och Hus.
 
Jag tog helt enkelt och ringde ner till Polen och pratade med Obi, Castorama, LeroyMerlin och Praktiker. Numren hittar du på deras hemsidor.
Se bara till att du har koll på EXAKT vilken portmodell fabrikat utförande färg och tillbehör du vill ha med.
Då tar det någon dag för dem att kolla upp priserna och för mig var det Höörmanporten som blev billigast.
Du kan faxa eller maila till dem också.
 
Skickar dom porten hit eller?
 
Inte i dagsläget, du blir nog tvungen att åka över själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.