Hej

Undrar om någon vänlig själ kunde svara vad som kan tänkas vara orsak och åtgärd.

Vid stark vind och regn läcker mitt dubbelgarage in vid en takbjälke av järn. Inte jättemycket men det blir en pöl på golvet. Takbjälken som sitter i takets lutningsriktning, finns mitt på dubbelgaraget som har ett plåttak. Bygdes i slutet av 70- talet. Taket har ingen nock utan hela taket lutar svagt nedåt. Takets lägsta punkt veter mot syd-väster, där det oftast blåser ifrån tex. På hösten.
Regnar det normalt , läcker inget. Inte heller vid snö och minusgrader.

Jag försökte kolla prästskruv som plåttaket sitter fast med om det fanns de som var dåliga men jag fann inga dåliga. Bytte dock några men det verkar inte påverkat till det bättre.

Vad är vanligast orsak till dessa fenomen?

Tack
 
Du har alltså ett platt tak med lite lutning? Finns det några skarvar? Är det några bockningar i plåten som är fuskade och vattnet tränger igenom vid vind? Skarvar skall ju bara dubbelbockade. Var hamnar pölen? Vad finns ovanför? Försök följa fuktspåret! Om pölen är nära vägg kanske vatten tränger in via den när det blåser. Mer info. Kanske lite bilder ..
 
Hej elpaco. Det låter på ditt svar som att jag måste skruva loss plåttaket för att se bockningar?Apropå bockningar jag ser inga, och jag tror inte det ska behövas. Taket har inga vinklingar dvs. Det är helt rektangulärt, så vart skulle bockningarna behövas menar du? Plåten får man hoppas är lagd med en vågtopp omlott? Det kanske är det du menar med bockning? På vindskivorna som aer hela ut ligger täckplåt som går in ca en decimeter över plåttaket, vilket ser bra ut. Jag har sett på byggvaruhus att det finns någon slags skumgummi som passar plåttakets vågtoppar och dalgångar. Troligtvis är det tänkt att sitta på toppen av taket för att förhindra just att det blåser in regn? Är det något som rekommenderas?
 
elpaco tror nog du har ett bandtäckt tak vilket du inte verkar ha. Har du så lite lutning som du säger är ju ett vanligt plåttak inte rätt då det inte är gjort för sån lutning och kommer aldrig va tätt.
 
Hej
Det är korrugerad plåt på taket. Liknar detta tak mycket som jag länkar till nedan.
Dock läcker det inte alls in något vatten i mitt fall vid vanligt regn, bara vid oväder.
mobil.byggahus.se/forum/smahus-garage-friggebod-m-m/130260-nytt-plattak-pa-garaget.html
 
Lutar dit tak så lite kan man inte ha korrugerad plåt om det är tätt eller inte är rena gissnings spel. Är dubbelfalsad bandtäckning eller papp som gäller vid sån lutning.
 
Redigerat:
Vinden driver regnvattnet åt alla håll, även uppåt. Så alla skarvar som inte är homogena (el dubbelfalsade) kommer att ta in vatten. Det är därför man har ett vattentätt undertak, el ska ha...

Låter som att ditt undertak inte är tätt.

Förmodligen driver vinden vattnet mot någon otät skarv el likn i undertaket vid mkt stark vind, och förmodligen bara vid en viss vindriktning eftersom det inte läcker annars.

Består undertaket av papp på råspont så kanske tidens tand har tuggat igenom någonstans, och vattnet på golvet talar om att det är hög tid att lägga om pappen?
 
Ja, då du sa att det var platt tänkte jag bandad plåt. Jag byggde själv förra året ett förråd med papp och dubbelfalsat. Jag tänker ändå att du kanske nerifrån kan titta om några av skivorna har för lite överlapp. Du kan ju även inspektera tätningarna till de skruvar som använts. Sedan blir det väl till att lyfta och inspektera ..
 
J
Hej.
Hur ser pappen ut under plåten?
Låg lutning och äldre variant av papp kanske gör att det är denna som måste bytas?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.