KnockOnWood skrev:
Aha, du menar så :)

Just vid gaveln behövs ju egentligen ingen takstol.
Väggens reglar bär ju upp taket.
Men man sätter en takstol där ändå, för att det är enklare, och det skall bli lika längs hela taksvallet.
Jag vet inte vad brädan heter, men längs hammarbandet (som är en liggande 45 mm regel ovanpå de stående väggreglarna) sätter man ofta också ett "stående hammarband" för att ta upp vertikalkrafterna där inte takstolarna hamnar rätt över de stående väggreglarna.
Som i detta inlägg ungefär
[länk]
Så du sätter en sådan stående regel över din port, och den får vila på reglarna på sidan om porten.
Så man kan regla upp porten först och sen reglar man upp väggarna på sidorna och sist ytan över?
 
Tja, i vilken ordning du bygger är väl din ensak.
Men samtidigt som du reglar upp gaveln, så bygger du de bärande delarna som skall ta upp lasterna där porten skall sitta.
Gaveln behövs ju för att hålla upp taket, och taket behöver komma upp tidigt så det blir torrt.
Reglar för porthålet är en del i helheten.

Jag tycker du skall göra en ordentlig ritning (om du inte redan gjort det).
Då tror jag mycket klarnar :)

Om du lägger upp ritningen här så ser nog de kunniga om det är riktigt.
Annars får du smäll på fingrarna här om det är något galet i konstruktionen ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
The_Nyll
  • Laddar…
jo, man lär väl få fråga nån snickare många frågor så man har gjort rätt. =)
 
Om man har 45 mm reglar så är det en bra idé att kapa till en brädbit som är 555 mm och lägga emellan när man spikar upp reglarna så blir det ju perfekt och man slipper bängla med tumstock och så har man ett bra stöd att trycka regeln emot när man spikar.
 
  • Gilla
holmberg87
  • Laddar…
K
Tycker ofta att det är svårt att bara fråga en snickare när man inte har så mycket koll från början.
Det är jobbigt att bli dumförklarad...

Ett tips är att försöka läsa på så mycket som möjligt på träguiden (http://www.traguiden.se/)

Tycker att du fått bra svar på reglarnas placering, tänk på att det alltid kommer till en extra för att täcka det bortre hörnet, så på tolv meter kommer du få 21 reglar. Formel borde vara Avstånd/centrumavstånd + 1 = antalet reglar ... alltså 1200/60 + 1 = 21

För hörnen har du en bra beskrivning på träguiden: http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup2spalt.aspx?id=4559&contextPage=5947
 
känner att jag har ganska bra koll på hur sätta ihop väggarna, var just bara den sista med porten, om jag ska köra på saxktakstolar.
 
Nu vill vi faktiskt att du skissar upp regelverket vör gaveln!

Kom igen nu, och garageporten skall nog få plats :)
 
ja om jag var bra på att rita och hade ett bra program så kanske =)
som sagt vet inte riktig hur jag ska göra med gaveln. =) och försökte jag rita så blev det så här och fick inte med allt och alla reglar jag tänkte på. =) Na.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är ju en jättebra bild!

Och för att klara lasten från gavelnocken så lägger du in en regel ovanför portöppningen, på högkant.
Som den rödmarkerade här. Kanske 145 x 45 mm.
Gavel.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som du fäller in i de stående reglarna på sidan av portöppningen.
Då tas krafterna från taknocken upp och leds ner i de fyra stående reglarna, två på var sida om portöppningen.

Och du skall väl ha en "stående" regel högst uppe som du spikar taksvallet i,
och som liknar övriga takstolars överramar?
 
Som du fäller in i de stående reglarna på sidan av portöppningen.
Då tas krafterna från taknocken upp och leds ner i de fyra stående reglarna, två på var sida om portöppningen.

den biten förstår jag nog.. men:
Och du skall väl ha en "stående" regel högst uppe som du spikar taksvallet i,
och som liknar övriga takstolars överramar?

där hänger jag inte riktigt med.
 
The_Nyll skrev:
...
där hänger jag inte riktigt med.
Det gör du säkert, om du bara får sova ut ordentligt :)

Jag menar bara att du sätter en stående regel högst upp, som du spikar takets råspont i.
Som det gröna här:
Gavel3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
nja, men väl bara att reglarna ska jag väl bara som säga spika ihop med takstolen som ska sitta lägst ut där? =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.